Gå til innhold

En problematisk sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er en bekymret venninne som har et spørsmål til dere.

Jeg jobber på en pizzakjede i nærheten av der jeg bor, med en sjef som ikke er så flink på sjefsrollen sin.

Jeg opplevde en episode hvor jeg ringer inn og sier at jeg er syk og ikke kan jobbe av den grunn. Da får jeg som svar av sjefen at «det er mange som er syke, og jeg kan ikke hjelpe deg, dette er dine vakter, og om du synes du jobber for mye så må du slutte og si ja til flere vakter.

Saken er da at sjefen både tvinger meg til å jobbe når jeg ligger hjemme syk med feber. Men i tillegg til dette, så maser hun flere ganger i uken om at hun må ta vakter for andre.

En annen situasjon var 1 minutt før stengetid, det ringte inn en bestilling og hun som jobbet svarte høffelig «Beklager men vi stenger om 1 minutt så jeg kan ikke ta bestillingen din» 

Det hun ikke visste har at det var sjefen som ringte for å «lure» henne til og tro at det var en kunde, slik at hun kunne bevise at hun hadde svart feil. Hun kjeftet i telefonen i over 10 minutter, hvor hun også sa at tidligere hadde hun vært ute i bilen å «spionert» og sett at hun tok oppgjøret 5 minutter før det skal bli tatt.

Jeg mener dette ikke verken er et godt arbeidmiljø eller gode arbeidsforhold.

Har dere noen råd?

Anonymkode: 69d4c...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke andre råd enn å prøve å finne en annen jobb hvis det er mulig. 

En annen ting er at de må ha regler for hvor nær opp til stengetid de tar imot bestillinger. Jeg ville tro at de tar imot bestillinger i hele åpningstiden og da må din venninne faktisk forholde seg til det. Hvis hun kun får betalt for å jobbe fram til stengetid så må hun spørre sjefen om hvordan de kan finne en løsning på det. Man skal ikke jobbe gratis, hverken for å lage siste pizza, eller for å gjøre opp kassa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med sjefen, er det bare å bytte jobb. Er du misfornøyd med alle sjefer du har, bør du gå i deg selv.

Anonymkode: 42627...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke fornøyd med sjefen, er det bare å bytte jobb. Er du misfornøyd med alle sjefer du har, bør du gå i deg selv.

Anonymkode: 42627...f84

Er du sjef selv siden du svarer så arrogant? På hvilken måte skal man respektere en sjef som tror det er mer formålstjenelig å kjefte på de ansatte enn å løse problemet. Som en her over sa, hun får betale for overtid hvis hun mener ansatte slutter for tidlig! Men det krever jo selvsagt noe av sjefen utover å anklage de ansatte og der er det mange ledere som kommer til kort.

Desverre ts, høres det ut som et useriøst arbeidsmiljø som det skal litt til å endre på. Denne sjefen tror hun kan herje på som hun vil med dere, noe hun kommer til å fortsette med hvis ikke dere setter hardt mot hardt. 

Anonymkode: 7fc8e...36e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke fornøyd med sjefen, er det bare å bytte jobb. Er du misfornøyd med alle sjefer du har, bør du gå i deg selv.

Anonymkode: 42627...f84

Wow. Du hadde likt å hatt en sjef som ikke gjør sine arbeidsoppgaver (skaffer folk når det er sykdom) og som spionerer og tester sine ansatte og mener det er en ok test å ringe inn 1 min før stengetid?

Er man ikke fornøyd med sjefen så bør man dessverre bare bytte jobb eller håpe på at vedkommede slutter snart. Er man mange jobb kan man seff også mobbe vedkommede ut. Det finnes mange metoder men anbefaler ikke TS å bruke tid på den søppelarbeidsplassen. Dårlige ledere skal man ikke jobbe for.

Anonymkode: 25dc8...a7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem i fagforening? Hvis ikke bør du melde deg inn nå! Tillitsvalgt kan hjelpe deg i konflikter med sjefen.

 

Anonymkode: cb68c...991

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde gått på dagen! Ikke greit av en sjef å holde på slikt! 

Anonymkode: 9cf3f...87e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som sjefen nesten kvalifiserer for en eller annen diagnose. Det her er trakkasering og hun vil sikkert ikke endre seg med mindre hun får en kraftig overhaling av noen høyere opp i systemet. Med den lederstilen sørger hun for dårligere omsetning.

Hadde begynt å søke andre jobber snarest og kommet meg bort der i fra for sånn skal det ikke være på en arbeidsplass.

Anonymkode: 68274...944

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun veldig avhengig av denne sjefen? Hvis ikke hadde søkt andre jobber og den dagen jeg fikk jobb ville jeg sagt opp på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sjef som også oppførte seg sånn når jeg jobbet i butikk som student. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke fikk lov å være syk en dag fordi det akkurat den uken var mange som hadde ferie. Da sa jeg at jeg gråtende at jeg skulle bestille legetime og få sykemelding hvis han ikke godtok egenmelding (jeg hadde influensa og lå helt lammet på sofaen, samboeren min måtte nok fysisk bært meg inn i bilen for å dra til legen). Da sa han at han skulle fikse det (han trodde tydeligvis på at jeg var syk, men ville tvinge meg til å jobbe. Jeg var ung, så han trodde sikkert at jeg var stokk dum når det gjelder arbeidstakers rettigheter, som mange er på den alderen).

I den situasjonen truet jeg etterpå med å gå til distriktssjefen og fortelle om dette, og han skjerpet seg rundt meg og kom med en dårlig beklagelse. Men han var ikke bedre mot kolleger. Hver og en av de ansatte hatet ham intenst. Han var en vanvittig usympatisk og regelrett slem mann. Psykopat-tendenser.

Han ga en annen sparken uten begrunnelse (en som hadde jobbet der i 10 år før ny sjef kom på banen, men sjefen likte ham ikke. Han hadde litt spesielle behov og var opprinnelig der på tiltak gjennom NAV. Pliktoppfyllende, gjorde jobben sin, men var noe sosialt "rar", dog godt likt av alle utenom sjefen). Han hadde egentlig fått en oppsigelse fra sjefen, men når denne personen gikk til fagforbundet og organiserte med advokat, trakk sjefen oppsigelsen og ba ham holde kjeft. (Han gjorde selvsagt ikke det, og alle hendelsene ble meldt inn til distriktssjef). Så latet han som de var verdens beste venner etterpå, og at ingenting hadde skjedd. Oppførte seg som en ordentlig kosebamse så lenge kunder var i nærheten, men på bakrommet var han en djevel.

Tillitsvalgt på arbeidsplassen, en voksen dame, var livredd for ham, og turte ikke å melde inn kritikk av ham til distriktssjefen på vegne av oss ansatte, så det måtte vi alle gjøre selv når slike situasjoner oppstod. Jeg visste at jeg ikke ønsket å jobbe der på lang sikt, så jeg gjorde det veldig gjerne. Flere andre også, heldigvis. Det virket som han satset på at ingen kunne noe om rettighetene sine som arbeidstaker der, og tenkte at han kunne herje på som han ville. Vil ikke tenke på hvor mange han har ødelagt for fordi de tror han har rett til å gjøre slike ting mot dem.

Jeg fikk meg ny jobb når jeg var nyutdannet heldigvis. Jeg har hørt at han fikk sparken (ble flyttet) i etterkant. Anbefaler dere å organisere dere i fagforbund, og evt. ta kontakt med noen høyere i systemet, hvis det ikke er aktuelt å finne seg en ny jobb.

Anonymkode: bb80d...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 0.34, AnonymBruker skrev:

Jeg mener dette ikke verken er et godt arbeidmiljø eller gode arbeidsforhold.

Helt enig i det, og problemet her er de ansatte som ikke gjør jobben sin. 

Jeg kom til Post i butikk 5 eller 10 minutter før stengetid og fikk beskjed om å gå igjen, for kassa var gjort opp. Jeg sendte skriftlig klage til Posten, og Posten beklaget og bekreftet at slik skulle det ikke være. Butikkinnehaversken beklaget seg sterkt overfor meg. (Hun trodde nok at jeg hadde sluttet å handle der, for jeg hadde ikke vært innom på 14 dager. Men jeg hadde bare vært bortreist.)
Den late ekspeditrisen fikk fyken, heldigvis.

Anonymkode: b5f21...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det, og problemet her er de ansatte som ikke gjør jobben sin. 

Jeg kom til Post i butikk 5 eller 10 minutter før stengetid og fikk beskjed om å gå igjen, for kassa var gjort opp. Jeg sendte skriftlig klage til Posten, og Posten beklaget og bekreftet at slik skulle det ikke være. Butikkinnehaversken beklaget seg sterkt overfor meg. (Hun trodde nok at jeg hadde sluttet å handle der, for jeg hadde ikke vært innom på 14 dager. Men jeg hadde bare vært bortreist.)
Den late ekspeditrisen fikk fyken, heldigvis.

Anonymkode: b5f21...4c3

Og du ser ikke forskjellen på å gjøre opp kassa i Post i butikk før tiden, og å ikke begynne å lage en pizza ett minutt før stengetid? De aller fleste spisesteder stenger vel kjøkkenet en stund før restauranten stenger, siden folk jo skal rekke å spise også. 

Anonymkode: 5f489...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei sånn hos oss. Hun har alltid hastverk med å gå og hun er lite serviceinnstilt minuttene før stenging. Vi har 15 min etter stengetid til å ta oss av alt av oppgjør osv. Så vi skal kunne bidra optimalt til sekundet butikken stenger med noen minutters margin.

Hun som er hos oss har ikke den tankegangen og det er veldig frustrerende for oss andre. 

Det er ulovlig å spionere på ansatte, men det er flere ganger vi har blitt fristet for å kunne ta henne på det...

Anonymkode: 75af7...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...