Gå til innhold

Skal operere ut visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har operert ut en eller flere visdomstenner? Hvordan opplevde du det, og hvordan følte du deg resten av dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har bare trekt mine men venninna mi opererte ut en tann på torsdag.

Hun var i god form resten av dagen, men hadde ordna seg fri resten av uka i tilfelle hun skulle være i dårlig form. Den første dagen får man mye smertestillende så da går det som regel greit.

Hevelsen skal helst gå ned etter to-tre dager ellers kan det hende man må begynne på penicilinkur.

Venninna mi hadde fremdeles veldig vondt i går kveld så det kan nok se ut som om hun må ta den penicilinkuren....

Det er det eneste jeg kan fortelle deg... Husk at det er forskjellige fra person til person!

Pam

Gjest the imp
Skrevet

Jeg har operert ut de to visdomstennene nede. Tok en av gangen, med litt over en måneds mellomrom. Begge gangene endte det med at jeg knapt klarte å åpne munnen i en uke etterpå. Var så vidt jeg klarte å presse inn en teskje. Tok max dose av 600 mg ibux i døgnet i en uke begge gangene, og selv da kjente jeg en ubehagelig murring i munnen de første dagene.

Såret ble delvis revet opp igjen etter at jeg fjernet den lille puten med antibiotika som han la på og som jeg fikk beskjed om å fjerne etter et visst antall dager. Da hadde denne selvsagt grodd fast, og da jeg pirket den ut åpnet såret seg igjen en del.

Tok vel mellom 2 og 3 uker før jeg ikke lenger hadde problemer med å tygge skikkelig. Venninnen min ble mer hoven enn meg med en gang, men det gikk til gjengjeld fortere over hos henne.

Det sies at de i overmunnen er lettere å fjerne.

Skrevet

Uffa... skal ta en nede, gleder meg ikke så veldig. Jeg er også bedt i middag samme dag som jeg har operert den ut. Det spørs hvordan det går... Men takk for svar, fint å vite litt hva jeg går til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Har fjernet to tenner operativt - begge delvis frambrutte i underkjeven. Den første gikk veldig greit. Ble hoven som bare fy, men hadde minimalt med smerter. Den andre gikk ikke fullt så greit. Kjente fremdeles smerter over en mnd etterpå, og det er første gang jeg har måttet be tannlegen om paralgin forte(har fjernet tre visdomstenner totalt). Jeg blødde som en gris og tanna satt fast som fjell. Var ikke så veldig komfortabel med den tannlegen. Ikke noe særlig å ligge i stolen når tannlegen plutselig henter et svært borr og trøsker ned i munnen på deg for å fjerne bein. Du kjenner selvfølgelig ingenting, men den lyden er alt annet enn behagelig. Til slutt stod han over hodet på meg og drog med ei tang mens han sa "kom ut for f...". Naturligvis så glapp tanga så tennene i overkjeven fikk mer juling enn visdomstanna. Kommer aldri til å sette mine bein hos den tannlegen igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten anbefaling fra meg er å ta med seg discman eller mp3 spiller og høre på musikk når de opererer. Det kommer en del ubehagelige lyder og bråking, så da kan du overdøve det med litt musikk.

En annen ting er at hvis du er veldig nervøs kan du be om å få beroligende, men dette må tas en stund før du opererer. Jeg fikk ikke dette tilbudet og når jeg ba om det når jeg kom på sykehuset var det ikke aktuelt å få det i det hele tatt.

Lykke til! Tror ikke jeg ville hatt så store forventninger til den middagen. Kanskje du kan lure med deg en liten yogurt eller noe :wink:

Skrevet

Middag den dagen er nok litt optimistisk ja. Jeg spiste suppe den første uken etter at jeg tok visdomstenner. Jeg har tatt begge nede (for to år siden) og skal antageligvis ta de to oppe nå i løpet av våren.

Begge mine ble operert ut hos spesialist. Dette gikk veldig raskt og greit. Ikke alle tannleger gir deg noe kaldt å legge på kinnet etterpå så jeg anbefaler at du tar med et kjøleelement med et kjøkkenhåndkle rundt slik at du har noe kaldt å legge på med en gang - da blir det ikke sååå hovent!

Det gjør ikke noe særlig vondt, er mest ubehagelig bare. Jeg var så livredd for å fjerne visdomstenner at jeg ba om noe beroligende i forkant og fikk dermed tilsendt resept på Vival i posten. Tok 3 stk i forkant (høres mye ut ja) og da var jeg ikke nervøs - sovnet nesten i stolen. Anbefales! Hadde jeg ikke tatt de hadde jeg vært livredd og sikkert besvimt før jeg hadde kommet meg i tannlegestolen. NB! Du kan ikke kjøre bil om du tar Vival eller liknende.

Lykke til. :)

• 5 år senere...
Skrevet

Vil bare anbefale de som må operere ut visdomstann/visdomstenner, å gjøre dette på Tannlegehøyskolen i Oslo, for de som bor i nærheten. Jeg har tannlegeskrekk, men hadde hatt god erfaring derfra ifm. regulering. Snakket derfor med tannlegen min om hva hun tenkte om å gå på tannlegehøyskolen, og vi fant ut at hun skulle henvise meg dit. Første gang jeg kom dit, var det to studenter som stilte meg spørsmål om jeg hadde noen sykdommer, om det var noe operatøren burde vite om (f.eks. om man har tannlegeskrekk), og andre ting de trengte å vite i forkant av operasjonen. Tilslutt kom en av lærerne deres og kikka i munnen min og så over røntgenbildet, og gikk igjennom det de hadde skrevet. Dette besøket tok noe tid, men pga. alle pengene du sparer, følte jeg det var verdt det. Studentene var dessuten veldig hyggelige.

Deretter fikk jeg en dato for selve operasjonsdagen. Da jeg kom ble jeg tatt imot av en lærer og en student, pluss en operasjonssykepleier. Læreren var den som utførte alt inni munnen min, mens studenten kun holdt f.eks. den som suger opp spyttet, for læreren. Læreren passet på at jeg var godt nok bedøvet (jeg er noe vanskelig å bedøve tilfredsstillende i underkjeven). Jeg fikk informasjon underveis om hva som ble gjort, fordi jeg hadde gitt beskjed om at jeg syntes det var beroliggende ifm. tannlegeskrekken min å høre hva de til en hver tid skulle gjøre, før de gjorde det, slik at jeg var noe mentalt forberedt. Hele operasjonen var en veldig positiv opplevelse! Jeg kjente ingen smerter under operasjonen. Jeg hadde i tillegg minimalt med smerter etter (klarte meg med ibux og paracet). Tannlegen min fjernet stingene fordi jeg skulle til henne i passe tid etterpå, fordi jeg mistet timen min på tannlegehøyskolen, og hun sa det så veldig fint ut der de hadde operert.

Nå har jeg nylig tatt tann nr. 2, også i underkjeven. Denne gang var det to lærere som opererte fordi tannlegestudentene var på et seminar eller noe, altså både en lærer som opererte, akkurat som det pleier å være, men i tillegg var den som assisterte også lærer. Nok en gang ble det passet på at jeg var godt nok smertelindra. Har hatt like lite smerter denne gangen som forrige gang, ikke hatt behov for noe mer enn ibux og paracet. Føler jeg ble veldig godt ivaretatt på Tannlegehøyskolen i oslo, og at jeg fikk god og relevant informasjon før og etter operasjonen. Og de tok seg tid til å svare på alle spørsmål etter operasjonen. Jeg betalte 775 kr, og dette var inkludert ekstra med bedøvelse. Vil gjerne fortelle dette så dere som kanskje skal operere ut visdomstann kan vite at det er ikke alltid det gjør så vondt som folk skal ha det til, så det er ikke vits å grue seg så innmari. Det kan gå veldig bra også!

• 2 måneder senere...
Skrevet

I dag var jeg hos tannlegen og fjernet tre visdomstenner. Begge oppe, og den ene nede. De oppe ble trukket, mens den nede ble operert ut.

Ser på diverse forum at det er sprikende meninger om hvor vondt det er i ettertid, og det henger nok sammen med hvordan tannen er tatt ut og hvordan den lå i munnen.

På min venstre side, hvor jeg bare trakk tanna oppe, har jeg ingen smerter i det hele tatt. Merker ikke at det er gjort noe der. På høyre side derimot er det sterke smerter selv etter bruk av pinex forte. Kjennes ut som om noen har knust kjeven, og det har blødd kontinuerlig i 14 timer nå. Smertene sprer seg også utover hele høyre halvdel av ansiktet og opp mot tinningen, så det er ikke noe særlig. Er ikke meningen å skremme noen, men hvordan smertene blir i etterkant er veldig individuelt, så det er ikke noe poeng å tenke på hvordan andre hadde det, da det er lite sannsynlig du vil oppleve det på samme måten.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er det noen her som har operert ut en eller flere visdomstenner? Hvordan opplevde du det, og hvordan følte du deg resten av dagen?

De var så snille med meg. De dekket til øynene mine så jeg slapp å se. Det var ikke noe særlig men ikke så ille som jeg trodde det skulle bli. Merka at bedøvelsen ikke funka så lenge etter operasjonen var over, og jeg kunne ikke komme meg raskere til apoteket for å få smertestillende, og så stod jeg bak en gammel dame i køa på apoteket som skravla som besatt med ekspeditrisen, og jeg syntes hun aldri ble ferdig og jeg stod der og hadde vondt og holdt på å klikka.

Etter jeg tok smertestillende var det fint, men jeg følte meg rar og nummen i hele kjeften, Spesielt tunga og underleppa. Når jeg tok meg på leppa så kjentes det så rart ut. Kjentes ikke ut som jeg tok på min egen leppe. og når bedøvelsen var på vei ut kjente jeg prikking akkurat som om munnen hadde sovna og liksom var på vei tilbake igjen.

Jeg måtte stå på smertestillende et par uker etterpå faktisk. Var vondt når jeg våkna på morgenen.

Skrevet

Jeg har også operert ut tre av visdomstennene, alle på en gang. Som sagt tidligere ta med deg MP3 spiller for lydene gjør bare ting verre. Jeg synes det hele gikk uproblematisk og du trenger ikke være nervøs :) jeg har hatt tannlegeskrekk i alle år, og jeg må ærlig innrømme at det er verre med et normalt tannlege besøk hvor jeg må sitte 20-40 minutter i stolen. Lykke til ihvertfall og bare husk å slapp av :)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg har også operert ut tre av visdomstennene, alle på en gang. Som sagt tidligere ta med deg MP3 spiller for lydene gjør bare ting verre. Jeg synes det hele gikk uproblematisk og du trenger ikke være nervøs :) jeg har hatt tannlegeskrekk i alle år, og jeg må ærlig innrømme at det er verre med et normalt tannlege besøk hvor jeg må sitte 20-40 minutter i stolen. Lykke til ihvertfall og bare husk å slapp av :)

Ja og be de om å dekke til øynene. Det hjelper også for da slipper du å se redskapene

Gjest Gjest
Skrevet

Ja og be de om å dekke til øynene. Det hjelper også for da slipper du å se redskapene

Å? Virker bedøvelsen i øynene så man blir ute av stand til å lukke de av seg selv?

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Å? Virker bedøvelsen i øynene så man blir ute av stand til å lukke de av seg selv?

Hva var poenget med sarkasmen.

For min del hjalp det at det ble heelt mørkt foran øynene mine, noe det ikke nødvendigvis blir ved bare å lukke øynene om det er veldig lyst i rommet, noe som gjorde at jeg følte det tryggere og kunne slappe mer av.

Og jeg er sånn at jeg kan lukke øynene for tør ikke å se, men så må jeg liksom se likevel, og da blir jeg redd, men nå hadde jeg ikke mulighet for å se noe. Og for MEG føltes det trygt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok alle mine for noen år siden. Jeg var i narkose under operasjonen(ingen av dem hadde begynt å komme opp ennå, så det ble en litt større operasjon enn det du skal gjøre regner jeg med), og jeg spiste suppe de første dagene, men greide så å spise litt mer normal mat - med litt ubehag vel å merke, me ikke direkte vondt.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt.

Kråkesaks.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg har operert ut de to visdomstennene nede. Tok en av gangen, med litt over en måneds mellomrom. Begge gangene endte det med at jeg knapt klarte å åpne munnen i en uke etterpå. Var så vidt jeg klarte å presse inn en teskje. Tok max dose av 600 mg ibux i døgnet i en uke begge gangene, og selv da kjente jeg en ubehagelig murring i munnen de første dagene.

Såret ble delvis revet opp igjen etter at jeg fjernet den lille puten med antibiotika som han la på og som jeg fikk beskjed om å fjerne etter et visst antall dager. Da hadde denne selvsagt grodd fast, og da jeg pirket den ut åpnet såret seg igjen en del.

Tok vel mellom 2 og 3 uker før jeg ikke lenger hadde problemer med å tygge skikkelig. Venninnen min ble mer hoven enn meg med en gang, men det gikk til gjengjeld fortere over hos henne.

Det sies at de i overmunnen er lettere å fjerne.

får du velge mellom forsjkellige bedøvelser ? sove eller sprøyte eller no?

Skrevet

får du velge mellom forsjkellige bedøvelser ? sove eller sprøyte eller no?

Skal du ha narkose må dette betales ekstra for, i tillegg må man jo finne noen som tilbyr dette. Selv fjernet jeg to av mine med både bedøvelsekrem og sprøyter, merket absolutt ingen smerter mens de holdt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...