Gå til innhold

Ekstreme humørsvingninger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt ekstreme humørsvingninger. Jeg kan gå 3 dager der jeg føler meg fantastisk, fin og klarer masse (føler meg så lykkelig at det er som et sug i magen), og så få 3 dager der jeg føler meg helt verdiløs, stygg og alvorlig vurderer å ta livet mitt. Jeg kan til og med føle begge disse delene på en dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er slik og hva jeg kan gjøre for å kontrollere det? Det er utrolig slitsomt. 

Anonymkode: 8bd9d...66d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert utredning for bipolar 2?

Anonymkode: e0f5f...4fb

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert utredning for bipolar 2?

Ja, men jeg går til psykolog og han har ikke nevnt noe om bipolar type 2 så langt. Men så har jeg kanskje ikke vært så flink til å beskrive disse humørsvingningene heller.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg går til psykolog og han har ikke nevnt noe om bipolar type 2 så langt. Men så har jeg kanskje ikke vært så flink til å beskrive disse humørsvingningene heller.

(Går egentlig til psykologen på grunn av angst så det er det vi har snakket mest om)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Går egentlig til psykologen på grunn av angst så det er det vi har snakket mest om)

Prøv å åpne deg om humørsvingninge dine neste gang. Vet det er skummelt. Heier på deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Med så hyppige svingninger så tenker jeg mer emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men det krever jo selvsagt flere symptomer enn akkurat det. 

Uansett. Sjekk ut emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og bipolar type 2 rapid cycling. Det kan være du kjenner deg igjen begge da dette er diagnoser som ofte brukes litt om en annen. Altså noen får den ene, men har egentlig den andre og omvendt. 

Jeg oppfyller kriteriene til begge diagnosene. Har hatt den ene først, så den andre, men jeg mener den jeg hadde først er mest riktig ut fra i dag. 

Anonymkode: 2c9bd...1cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å åpne deg om humørsvingninge dine neste gang. Vet det er skummelt. Heier på deg! 

Takk ❤️ 

Anonymkode: 9a0ca...a6f

AnonymBruker
Skrevet

Det kan lønne seg å føre logg. Legg inn i kalenderen når du er «nede» i humøret. Og registrer når din menstruasjon er. Hvis humørsvingningene er særlig sterke uka før mens og rett før eggløsning kan det ha med hormonene å gjøre, dvs PMS. 

Anonymkode: ad364...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samme problem som deg. Gjorde sånn som AB foreslo, skrev ned dagsformen hver dag, I tillegg til hva jeg spiste og hvor i syklusen jeg var. Jeg følte at humøret svingte hver eneste dag, fordi den dårlige perioden overskygger sånn. Men når jeg fikk det på papir så så jeg at de 10 første dagene etter mens egentlig var veldig fine. Da sto det ofte «lettet», «energisk» «optimistisk» osv.. Men samme dag eller dagen etter eggløsning gikk stort sett den svarte rullgardina helt ned fram til mensen. Da var jeg ingenting verdt, alle hater meg, jeg lurer på om det ikke er bedre at jeg bare forsvinner osv, med noen få glimt av helt OK dager innimellom. Viste seg jeg hadde PMDD. Men sånt finnes det heldigvis midler mot:) 

Anonymkode: 30dc1...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...