Gå til innhold

Avis i blomsterbed


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hagefolk. 

Har noen prøvd avispapir i hagen, og stemmer det at avispapiret brytes ned innen et par år? Vil det gi ifra seg skadelige stoffer under nedbrytningsprosessen? 

Anonymkode: 55edd...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DEN NAKNE GARTNER
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei hagefolk. 

Har noen prøvd avispapir i hagen, og stemmer det at avispapiret brytes ned innen et par år? Vil det gi ifra seg skadelige stoffer under nedbrytningsprosessen? 

Anonymkode: 55edd...8eb

Du kan fint bruke avis helt nederst i feks bedet ditt. Da hindrer du ugress. Avisen skal du vanne skikkelig før du legger jord oppå. Avis er helt ufarlig og er organisk. Null problem å bruke og ja, den forsvinner av seg selv. Du kan også lage potter av avispapier når du sår frø, og så plante potten rett ned i jorda. Funker fett det også.

 Når det gjelder nettavis så er ikke det noe særlig stas. En Pc eller nettbrett i bedet blir liksom bare liggende der, så unngå det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem, men du må ha TYKKE overlappende lag. Jeg bruker heller papp.

Anonymkode: d8014...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!!! Dette har jeg ikke hørt om før :)

 

Anonymkode: 6287e...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Du kan fint bruke avis helt nederst i feks bedet ditt. Da hindrer du ugress. Avisen skal du vanne skikkelig før du legger jord oppå. Avis er helt ufarlig og er organisk. Null problem å bruke og ja, den forsvinner av seg selv. Du kan også lage potter av avispapier når du sår frø, og så plante potten rett ned i jorda. Funker fett det også.

 Når det gjelder nettavis så er ikke det noe særlig stas. En Pc eller nettbrett i bedet blir liksom bare liggende der, så unngå det. ;) 

Hvordan lager man potter av avispapir? 

Anonymkode: 9aa92...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Du kan fint bruke avis helt nederst i feks bedet ditt. Da hindrer du ugress. Avisen skal du vanne skikkelig før du legger jord oppå. Avis er helt ufarlig og er organisk. Null problem å bruke og ja, den forsvinner av seg selv. Du kan også lage potter av avispapier når du sår frø, og så plante potten rett ned i jorda. Funker fett det også.

 Når det gjelder nettavis så er ikke det noe særlig stas. En Pc eller nettbrett i bedet blir liksom bare liggende der, så unngå det. ;) 

Godt å høre. Da skal jeg bruke avisene til noe nyttig istede enn papirdunken 😊 Takk for to gode tips. Både ang potte OG nettavis! 

Anonymkode: 55edd...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen problem, men du må ha TYKKE overlappende lag. Jeg bruker heller papp.

Anonymkode: d8014...5ec

Har ekstremt mye aviser etter flytting, så blir nok ikke noe problem 😁👏

Anonymkode: 55edd...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lager man potter av avispapir? 

Anonymkode: 9aa92...ea0

Jeg vil tippe at du ikke kan lage så store Potter, men mange små som passer i vinduskarmen feks? Dersom du ruller avisen på langsiden, bretter inn i bunnen og oppe med kanten, og så legger jord oppi... Så holder den kanskje fasongen? 

Vi får sjekke YouTube 😁

Anonymkode: 55edd...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager disse for planter som skal rett i jorden

 

Anonymkode: d8014...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Angående potter av avispapir. Det er altså ikke potter til å ha stående i vinduet på permanent basis, men potter til å starte frø i. Den eneste ulempen med det er at det kan være vanskelig for røttene å trenge igjennom. Røttene trenger hjelp til dette når du skal sette hele potten i jorden. Så det er fint å lage litt åpning i bunnen når du setter plantene ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Angående potter av avispapir. Det er altså ikke potter til å ha stående i vinduet på permanent basis, men potter til å starte frø i. Den eneste ulempen med det er at det kan være vanskelig for røttene å trenge igjennom. Røttene trenger hjelp til dette når du skal sette hele potten i jorden. Så det er fint å lage litt åpning i bunnen når du setter plantene ut. 

Jeg skjønte da såpass, jeg bare lurte på hvordan man rent praktisk går frem for å få en avislefse til å bli en så-potte.

Anonymkode: 9aa92...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte da såpass, jeg bare lurte på hvordan man rent praktisk går frem for å få en avislefse til å bli en så-potte.

Anonymkode: 9aa92...ea0

Ja du skjønte da såpass. Det er fint. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...