AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Har du bjørkepollenallergi og vil dele dine erfaringer med en som har null erfaring men nettopp fått et barn som har det. Sterkt preget og måtte holdes inne på de værste dagene som har vært nå. Øynene var som streker og helt røde. Hoste og rennende nese. Samt feber. Nå er den påvist og vi lurer på en del ting... Den dagen jordbær ble spist var symptomene enda verre. Noen sier det er kryssallergi og jeg er derfor redd for flere matvarer Vil ta tester men ventetiden er lang, i mellomtiden hva gjør man? Tester man ut diverse matvarer hjemme? Hva om det er så alvorlig konsekvens at ungen ikke får puste? Tørr jeg sende k barnehagen? Gjelder disse allergiske med mat hele året eller kun når bjørkepollen står som værst på? Nå har den dempet seg, men kommer den tilbake eller er den værste delen av spredningen over nå? Ikke utslag på annet enn bjørk. Hvor lenye gå på øyedråper? Hva så med neste sesong? Veldig takknemlig for svar da dette er nytt for meg og veldig liten oppfølging og lang ventetid hos helsevesen. Anonymkode: 20918...9d6
Bumblebeee Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Jeg har sterk allergi bjørkepollen og går på allergitabletter daglig. Jeg bruker øyedråper hver morgen og hver kveld, fordi jeg våkner opp og klør allerede når jeg står opp av senga... Det er en kjip periode, men det vil gå over, man må bare holde ut og gjøreRehman kan. Matvarer og kryssallergi: Ja, det kan stemme. Jeg bør ikke spise steinfrukt (eple, fersken, pære osv.) fordi det kløri halsen. Det samme gjelder nøtter, jordbær, vannmelon og visse sitrusfrukter. Ja, man må prøve seg frem, men jeg har valgt å holde meg unna det som er på listen på internett, så lenge bjørka holder på. Generelt: Skift klær på barnet og dusj hen hver kveld. Luft kun om natten og hold vinduskarmer og nattbord rene for smuss. Det blir nok litt ekstra skift, men verdt det for å fjerne all pollen fra dyner og pute, gjerne skift trekk oftere enn vanlig. Har dere dyr? Neste sesong: Om barnet er gammel nok, start med medisinering tidlig. Tror jeg begynte allerede i februar med tabletter. Sjekk også med legen hvilke tabletter som eventuelt skulle passe best. Noen blir man sløve av. Jeg ble det av zetrisin. God bedring til barnet ditt, det er noe dritt å ha denne allergien, men om man gjør det beste man kan for å senke plagene, så kan det bli litt bedre, særlig fra neste år nå som dere vet hvordan man ennå tidligere kan forhindre de verste plagene. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Hatt kraftig pollenallergi fra jeg var to år. I alle år i barndommen brukte jeg tabletter (mikstur de første årene, begynte med tabletter da jeg var seks år) hver dag, samt nesespray og øyedråper 3-4 ganger daglig forebyggende. Nå som voksen tar jeg kun nesespray og øyedråper ved behov. Tabletter tar jeg hele året, da jeg har blitt allergisk for midd/husstøv i tillegg, og mange kryssallergier. Kryssallergier gir sjeldent sterke plager. Stort sett utslett rundt munnen, kløe i halsen etc. Ingen pusteproblemer. Det er ikke slik at det er farlig å prøve ut ting. Jeg kan spise det jeg kryssreagerer på hvis jeg har tatt tablett. Hvis ikke får jeg kløe i halsen/munnen og røde prikker. Andre tips: Jeg vasker hender og ansikt hver eneste gang jeg har vært ute. Skyller håret hver kveld. Bytter putevar minst annenhver dag. Aldri lufting på dagtid (ikke i hele huset, så ingen andre får heller ha vinduer oppe dagtid, om natten er det greit). Aldri henge ut klær til tørk, kun om vinteren. Støvsuge ofte, feks. kjøp robotstøvsuger. Det legger seg MYE pollenstøv i et hus. Vask bilen innvendig ofte. Sett inn pollenfilter i bilen. Det finnes også pollenfilter til ventilasjonsluker og netting til vinduer, men jeg har aldri forsøkt det. Uteaktiviteter i verste pollensesong må unngås. Ellers kan det godt hende barnet ditt tåler det helt fint når han får begynt på medisiner. For meg er det to forskjellige liv med og uten medisin. Anonymkode: 3313f...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Ts. Skal man bare holde seg unna alle matvarer nevnt som mulig kryssallergi? Nå som bjørka har gitt seg på det værste på Østlandet kan vi tenke at kryssallergi også har gitt seg? Kan vi feks prøve med noen matvarer? Hva er værst tenkelige utfall? Jeg er livredd for pustebesvær og at ambulanse ikke rekker til...det er min store frykt. Barnet er 4 år. Tusen takk for svar Så langt, ønsker flere erfaringer:-) Anonymkode: 20918...9d6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Hvilke tabletter tar dere? Anonymkode: 20918...9d6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 Kryssallergiene vil nok forekomme året rundt. Og faren er stor for at barnet vil bli allergisk mot andre ting og. Intoleransen mot matvarer i pollensesongen, som det kanskje tåler litt av ellers. Anonymkode: 444a9...ba3
Bumblebeee Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts. Skal man bare holde seg unna alle matvarer nevnt som mulig kryssallergi? Nå som bjørka har gitt seg på det værste på Østlandet kan vi tenke at kryssallergi også har gitt seg? Kan vi feks prøve med noen matvarer? Hva er værst tenkelige utfall? Jeg er livredd for pustebesvær og at ambulanse ikke rekker til...det er min store frykt. Barnet er 4 år. Tusen takk for svar Så langt, ønsker flere erfaringer:-) Anonymkode: 20918...9d6 Stakkars liten som skal være plaget i så tidlig alder Kryssallergi forekommer som en over sier året rundt. Men, jeg har hatt denne allergien siden jeg var.. ja, rundt fire år. Nøtter, jordbær, vannmelon, eple og fersken har vært mine matvarer som jeg holder meg unna året rundt, fordi det klør i halsen når jeg spiser det. Det er nok ikke så alvorlig at det er fare for liv, men om dere er redde, kan dere snakke med lege om det er nødvendig med EpiPen. Tror barnet bør ta en allergitest om det skal være aktuelt. Men, vil ikke skremme deg, for det er sjeldent kryssallergi er så farlig, om ikke barnet har en allergi mot matvaren fra før av, og kryssallergien kanskje kan forsterke den (slik har jeg det kun med nøtter, og har EpiPen mot det). Det fikk jeg først i en alder av 26, hvor allergien utviklet seg over tid.
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 Sønnen min utviklet også kraftig bjørkeallergi når han var rundt 4. Han brukte lokale medikamenter som dråper, spray og piller men da han kom i tenårene utviklet han pollenutløst astma og fikk Kenacort sprøyte årlig etter dette. Sønnen min kan ikke spise eple og gulrot pga kryssallergi.
Bondenisse Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 Har selv kraftig pollenallergi som startet i 4 årsalderen. Triksene er som mange her skriver å starte forebyggende med medisiner minst en måned før sesongen (midten på januar-1.feb). Ikke luft klær eller sengetøy ute. Ikke bruk parfymerte vaskemiddler og hver flink med støvsuging/-tørking. Tørrmopp er gull verdt. Kryssallergi kan forekomme hele året eller bare i sesong. Selv har jeg noen matvarer jeg aldri spiser og noen jeg kan spise litt av i slutten av september. Test gjerne om han har reaksjon i huden ved å stryke ett halvt jordbær (saftsiden) på underarmen. Dersom han får utslett kan du teste andre matvarer du er utrygg på på samme måte før han spiser dem. (Dersom han ikke reagerer på jordbæret som du vet han er allergisk mot vil ikke testen fungere på han). Tror ikke dette er en vitenskapelig metode men Jar selv lært den av en barnelege.
Cata Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den dagen jordbær ble spist var symptomene enda verre. Noen sier det er kryssallergi og jeg er derfor redd for flere matvarer Vil ta tester men ventetiden er lang, i mellomtiden hva gjør man? Tester man ut diverse matvarer hjemme? Hva om det er så alvorlig konsekvens at ungen ikke får puste? Tørr jeg sende k barnehagen? Gjelder disse allergiske med mat hele året eller kun når bjørkepollen står som værst på? Nå har den dempet seg, men kommer den tilbake eller er den værste delen av spredningen over nå? Ikke utslag på annet enn bjørk. Hvor lenye gå på øyedråper? Hva så med neste sesong? Tror jordbær er en av de matvarene som kan gi kryssallergi ja, men jeg reagerer ikke på dem. For min del så har jeg nesten alle kryssallergiene og passer meg for de matvarene jeg vet jeg ikke tåler. For min del er hasselnøtter, epler og fersken/nektariner/plommer det aller verste, så det spiser jeg konsekvent ikke ubehandlet. Mandler og andre nøtter tåler jeg i små mengder. Samme med pære, merkelig nok. Reagerer også litt på banan,men ikke nok til at jeg lar være å spise det. Samme gjelder rå gulrøtter. Kryssallergiene er aktive hele året, men som det er sagt lenger opp - det er bare ubehagelig med kløe og følelsen av å ha en klump sittende fast i halsen. Pustebesvær har jeg ikke opplevd, selv om jeg syntes det kjentes slik ut første gang jeg opplevde allergiutbrudd. Tror nok det bare var hodet mitt som overdrev litt. Uansett er jeg meget restriktiv også med det jeg tåler i små mengder, for jeg vil ikke risikere at jeg begynner å reagere sterkere på det. Øyedråper har jeg ikke brukt, så det vet jeg ikke. Jeg tar medisiner 4-5 uker til bjørka roer seg og så stopper jeg. Neste sesong blir like ille. Dvs. kryssallergiene endrer seg neppe men ubehaget i pollensesongen vil følge bjørkas oppførsel. Springer den ut "fort og gæli" så er det bare å holde seg mest mulig innendørs med vinduene lukket.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #12 Skrevet 9. mai 2019 Jeg er allergisk mot flere dyr, husstøv/midd og ulik pollen, blant annet bjørk. Jeg er heldigvis relativt lite plaget av pollenallergi (dyr er mye verre), men i år hvor det er mye pollen så går det i tabletter og nesespray og noe øyedråper. Den eneste kryssallergien jeg har er rå gulrot, og den er kjempesvak sammenlignet med hvordan jeg reagerer på pollen, kun kløe i hals. Men jeg har den hele året, ikke kun i pollensesongen. Anonymkode: 0f194...258
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #13 Skrevet 9. mai 2019 Men dere som vet hva dere har kryssallergi for, er det av egen erfaring eller via tester hos lege? Anonymkode: 20918...9d6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #14 Skrevet 9. mai 2019 Kryssallergi for meg går på det meste på rå grønnsaker og steinfrukt. De verste dagene kan jeg reagere på omtrent alt av rå grønnsaker, frukt og bær, men det er litt individuelt. Har flest i sesongen, men rå gulrøtter reagerer jeg på hele året. Ellers anbefaler jeg at dere vurderer allergisprøyte om noen år, det hjalp mye på hevelsen hos meg (og jeg tok den egentlig i veldig sen alder). Heldigvis er bjørken bare på våren. Anonymkode: 0c21b...e0e
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2019 #15 Skrevet 9. mai 2019 Jeg har gressallergi og reagerer bare jeg får en hasselnøtt eller mandel MED skall inn i munnen. Klør helt forferdelig og halsen vokser litt. Men jeg kan fint spise ihvertfall mandler uten skall. Kiwi, fersk ananas og nektariner må jeg også holde meg unna. Slår jeg plenen eller er for lenge i nærheten når gressplen blir slått får jeg hundrevis av bitte bitte små kløende vannblemmer over hele kroppen. De forsvinner igjen så fort jeg tar zitricin og dusjer heldigvis. Har selvsagt også alle de andre overnevnte plagene fra sent i mai til langt uti august/sept. Har tatt Kenacortinjeksjon de siste årene. Hjelper mye.
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2019 #16 Skrevet 9. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere som vet hva dere har kryssallergi for, er det av egen erfaring eller via tester hos lege? Anonymkode: 20918...9d6 Av egen erfaring.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #17 Skrevet 9. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere som vet hva dere har kryssallergi for, er det av egen erfaring eller via tester hos lege? Anonymkode: 20918...9d6 Ikke testet for kryssallergi, men jeg kjenner jo at jeg reagerer på rå gulrot. Jeg var allergisk mot dyr hele barndommen og i tenåra reagerte jeg også mot pollen, men ble aldri testa for hva jeg rent faktisk reagerte på før i 20-åra. Var liksom ikke noe vanskelig å skjønne det når jeg var i nærheten av en katt. Men man så jo litt annerledes på sånn på 80- og 90-tallet da jeg vokste opp enn hva man gjør nå. Mer og bedre medisiner finnes også nå. Anonymkode: 0f194...258
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #18 Skrevet 9. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere som vet hva dere har kryssallergi for, er det av egen erfaring eller via tester hos lege? Anonymkode: 20918...9d6 Testet hos lege + egen erfaring etterhvert. Fikk vite at jeg reagerte på epler, men jeg opplever at det kun er røde og grønne jeg klør av, gule kan jeg fint spise. Jeg er visstnok allergisk mot nøtter også (jeg har allergi mot alle pollensorter, og kryssallergiere i alle kategorier), men kan spise det uten problem så lenge jeg har tatt tablett. Mitt største problem er at jeg utviklet kryssallergi mot hvetemel. Baking er vanskelig! Anonymkode: 3313f...d4c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #19 Skrevet 9. mai 2019 Ok mange gode svar her..Men grunnen til at jeg nå spør om det er egen erfaring eller test hos lege er fordi jeg holder ungen min hjemme fra barnehagen fordi jeg vet ikke hva eksakt krysdallergien rammer. Jeg mistenker en del matvarer men har ikke turt å prøve. Vet ikke om jeg tørr heller.... hvordan går jeg frem? Beste hadde vært en prøve hos legen som ga klare svar, men da må det barnelege til og ventetiden er lang. I mellomtiden, holder jeg ungen vekk fra barnehagen? Tester jeg ut hjemme? Vil nødig gi noe ungen kan reagere med alvorlige konsekvenser på...som feks hevelse og pustestopp... Anonymkode: 20918...9d6
Djungelvrål Skrevet 9. mai 2019 #20 Skrevet 9. mai 2019 Jeg og min sønn tok en blodprøve for noen år siden, vi var nødt pga regler for blå resept. Han fikk utslag på bjørk, jeg fikk også utslag på bjørk (IKKE GRESS??) og muligens eggehvite. Har litt bjørkallergi men er ikke i nærheten av de som har det verst og eggehvite reagerer jeg ikke på som jeg vet. Vi fikk ikke utslag på noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå