Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #1 Skrevet 24. april 2005 Er ikke gravid enda, men har planer om å bli i løpet av dette året. Jeg ønsker å spørre om deres erfaringer med smertestillende. Jeg kommer til å ta smertestillende og er ikke den urkvinnen som ønsker en helt naturlig fødsel. Er alt for pysete til dette.Jeg er lurer veldig på epeduralbedøvelse, men føler at tanken på å stikke en nål i ryggen er forferdelig. Jeg har utrolig sprøyteskrekk. Jeg vet at dette nok ikke er noen smerte i motsettning til å føde, men vil gjerne høre erfaringer fra alle som har noen å dele.
Nala Skrevet 24. april 2005 #2 Skrevet 24. april 2005 Epidural har jeg ikke prøvd. Brukte lystgass under begge mine fødsler, og det funket utmerket. Vet at mange opplever å bli kvalm av lystgassen, men for meg var det altså en lifesaver. Jeg vil bare råde deg til ikke å ta noen beslutninger i forkant av fødselen. Du gjør lurt i å orientere deg om hva som finnes av alternativer, men det lønner seg nok å se fødselen litt an, ta imot råd fra jordmor og å kjenne på hvordan kroppen din reagerer når du går i fødsel, før du bestemmer deg for hvilken smertelindring du vil bruke. Mine fødsler var kjappe. Første gang tok det 5,5 timer, andre gang under tre timer. Epidural var derfor ikke noe alternativ for meg, noe som var helt greit fordi jeg i utgangspunktet ønsket å unngå det. Men om jeg hadde ligget i timesvis, ja så tror jeg at jeg hadde vurdert det.
Hermula Skrevet 24. april 2005 #3 Skrevet 24. april 2005 Jeg er enig med Nala! Du vet ikke hvordan din fødsel vil utarte seg før du er oppe i den. Har du behov for smertelindring får du det. Jordmødrene kan dette, og du vet adskillig mer om hva du snakker om når du er oppe i det enn nå. Jeg brukte, som Nala, kun lystgass. Det fungerte greit for meg. Da det virkelig begynte å gjøre ond tok det kun en halv time før ungen var ute. Heftig der og da, men absolutt levlig, i alle fall noen døgn etterpå. Lykke til! Det går sikkert bra
Ottine Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 Enig med de forrige her - greit å tenke over i forkant hva man evt kan tenke seg av smertestillende - men man kan liksom ikke "planlegge" fødselen på forhånd. Og du får ALL den hjelp du trenger. Når det gjelder nålskrekk; believe me - du kjenner ikke at de setter epidural på deg! Du har mer enn nok med å prøve å ligge rolig mellom riene - og DEM kjenner du!
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #5 Skrevet 25. april 2005 Tusen takk for gode råd. Da ska jeg vente med å bestemme dette. Det virker som den beste løsningen.
meta Skrevet 25. april 2005 #6 Skrevet 25. april 2005 Og jeg fødte uten smertestillende og ytret i kampens hete: "Dette må vel være en drømmefødsel". Jordmor gjorde store øyne og mente at den varianten hadde hun ikke hørt før Jeg vil anbefale å dra på omvisning og eventuelt svangerskapskurs på føden når den tid kommer. Der får du masse nyttig informasjon. Og så høres det fornuftig ut å ta det som det kommer. Ut fra min erfaring er ikke fødsel noe skummelt. Vondt?? Å ja.. Men damer gjør dette igjen og igjen, så.. Lykke til da
14062003 Skrevet 26. april 2005 #7 Skrevet 26. april 2005 Jeg fikk ekstra samtale med ei jordmor på fødeavdelingen pga. fødselsredsel. Hun ga meg en ro om at jordmødrene vet hva de gjør og de gjør det som til enhver tid trengs. Jeg var pysete og fikk beskjed at jeg fikk morfin om nødvendig. De er ikke glade i å gi det (sløver babyen), men de kan gi det om mor trenger det. Jeg var forberedt på en lang fødsel med tøff jobbing. Det ble det motsatte. En hard og kort fødsel. Riene kom i ett staka kjør og jeg mista fullstendig kontrollen. Derfor ordnet jordmora med epidural ganske så tidlig for meg. Den sprøyta i ryggen gjorde meg ingenting. Det jeg brø med med var den hersens anestesilegen som skulle hilse på meg midt under ei helvetesri. Tulling, jeg hadde da nok med å puste! Jeg fikk ligge med krom rygg da sprøyta ble satt og det er nok bedre enn å måtte sitte musestille. MUSESTILLE!
Amanja Skrevet 26. april 2005 #8 Skrevet 26. april 2005 Jeg fikk lystgass, og det hjalp ikke noe særlig.. Fikk ikke epidural uansett hvor mye jeg ville, ganske dårlig gjort egentlig. Jeg takler smerte dårlig, og fødselen er det vondeste jeg noen gang har opplevd. Så nå ga jeg beskjed på første kontroll, jeg skal ha epidural ellers reiser jeg til en annen by og føder.. Men alle opplever det jo forskjellig, ikke alle som føler de trenger bedøvelse i det hele tatt.
Gjest Madeline Skrevet 26. april 2005 #9 Skrevet 26. april 2005 Da jeg fikk førstemann fikk jeg petidin og lystgass i åpningsfasen. Fikk også noe i utdrivingsfasen, husker ikke hva, men det gjorde at smertene ble mindre og jeg slappet godt av mellom riene. Med nr 2 ville jeg ha smertestillende men fikk ikke pga at fødselen gikk så utrolig fort. Med nr 3 hadde jeg ikke vondt før de siste 10 min og da fikk jeg ikke noe for fødselen gikk for fort. Gjorde utrolig vondt under pressriene (som heldigvis ikke var mange: 3 for nr. 2 og 1 for nr 3). Hadde følelsen av at hele underlivet skulle eksplodere, men det ga seg med en gang ungene var ute. Er enig med de andre i at du ikke skal planlegge for mye før fødselen. Hver fødsel er unik og du vet ikke før du er midt oppe i den hva du har behov for. Kanskje trenger du mindre smertestillende enn du tror eller kanskje mer. Det kan være greit å sette seg inn i hvilke alternativer det er og snakke med jordmor i forkant av fødselen.
Glossy Skrevet 26. april 2005 #10 Skrevet 26. april 2005 Jeg fikk epidural og det var som å komme til himmelen!!! Etter mange timer med rier hadde jeg 5 cm åpning og kunne få dette. Var litt i tvil siden jeg hadde hørt så mye om det, men bestemte å gå for det til slutt. Stikket var et lite muse stikk som jeg fikk i ryggen. Helt ærlig så er det vondere å ta blodprøve enn å få det stikket. Eneste var at du måtte sitte i ro igjennom en ri, men det gikk helt fin. Skal uten tvil velge dette neste gang og!!! Prøvde forresten destillert vann som en bedøvelse, men dette er IKKE til å anbefalle. dette var direkte vondt. ikke noe stas.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå