Gå til innhold

Hvordan reagere på kommentar om vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobb i dag var jeg innom kontoret til to andre for å låne noe. Jeg er ikke spesielt god kjent med noen av dem, veldig på småsnakk-ved-kaffemaskinen-når-vi-tilfeldigvis-møtes-der-planet. Idet jeg snudde meg for å gå ut, roper hun ene plutselig "nå har du blitt veldig tynn, da! Trener du hver dag?". 

Hvordan hadde du reagert på dette? Og hvorfor tror dere hun kommenterte det?

Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, og ble så overrasket, så jeg smilte bare dumt og sa et eller annet om at jeg ikke trener hver dag, før jeg gikk videre. 

Anonymkode: aa1da...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjalu sikkert. Evt bekymret hvis du er undervektig-tynn

Anonymkode: 1d454...ab9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete måte å starte en samtale på. Hun prøvde nok bare å gi et kompliment og finne noe dere hadde felles.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Viss jeg hadde trent hver dag hadde jeg hatt muskler og ikke sett tynn ut"

Anonymkode: 17cd0...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvor tynn du er. Ei jeg jobbet med tidligere som var slank har begynt å løpe mye, når hun legger ut bilder nå så ser hun skremmende anorektisk ut, alle ribbein på brystpartiet kan telles, pupper blitt helt borte, og armer som en fugl. Jeg hadde nok ikke sagt noe om vi møttes, men jobber med mer enn nok folk som ville kommentert det. Er du normalvektig eller vært lubben og gått ned vil jeg tro det var ment som et kompliment, eller et forsøk på å finne ut hva du har gjort for å gå ned. 

Anonymkode: 51256...adf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe å reagere på. Kanskje hun var ute etter tips eller treningspartner

Anonymkode: a9f72...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb i dag var jeg innom kontoret til to andre for å låne noe. Jeg er ikke spesielt god kjent med noen av dem, veldig på småsnakk-ved-kaffemaskinen-når-vi-tilfeldigvis-møtes-der-planet. Idet jeg snudde meg for å gå ut, roper hun ene plutselig "nå har du blitt veldig tynn, da! Trener du hver dag?". 

Hvordan hadde du reagert på dette? Og hvorfor tror dere hun kommenterte det?

Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, og ble så overrasket, så jeg smilte bare dumt og sa et eller annet om at jeg ikke trener hver dag, før jeg gikk videre. 

Anonymkode: aa1da...ad6

Drømmen min er vell egentlig å høre det der.. Men så prøver jeg å gå ned i vekt. Samtidig så husker jeg for en del år tilbake, når jeg hadde gått ned mye i vekt, at jeg ikke likte kommentarene jeg fikk. Da hadde jeg gått ned som følge av fæl livssituasjon og dårlig matlyst, så det var ikke akkurat sunn vektnedgang. Så det er vell kanskje ikke drømmen min likevel, hehe. 

Det kan være mange grunner til at hun sa det... Nysgjerrig rett og slett på hvordan du har blitt så tynn/slank. Ønsker tips og triks, inspirasjon. Kanskje hun får motivasjon selv til å gå ned, om hun er overvektig. Kanskje det er hennes måte å si "bra jobba!" på. Noen har også litt lavere terskel for hva de spør bekjente om. Jeg hadde aldri spurt noen jeg så vidt kjente om slike ting, men det er jo meg da.. Jeg liker ikke spør noen om noe! Hehe 

Eller så kan hun være misunnelig bare. Men forstår ikke hvorfor noen som er misunnelig skulle spør om noe slikt. En misunnelig person ville vell heller sagt "nei huff så tynn du har blitt, nå må du spise!" eller noe. 

Anonymkode: dfd79...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobb i dag var jeg innom kontoret til to andre for å låne noe. Jeg er ikke spesielt god kjent med noen av dem, veldig på småsnakk-ved-kaffemaskinen-når-vi-tilfeldigvis-møtes-der-planet. Idet jeg snudde meg for å gå ut, roper hun ene plutselig "nå har du blitt veldig tynn, da! Trener du hver dag?". 

Hvordan hadde du reagert på dette? Og hvorfor tror dere hun kommenterte det?

Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, og ble så overrasket, så jeg smilte bare dumt og sa et eller annet om at jeg ikke trener hver dag, før jeg gikk videre. 

Anonymkode: aa1da...ad6

Generelt synes jeg det er ufint å kommentere vekt og kropp på den måten. Enten man er tykk, tynn, trent eller utrent. 

Ingen hadde ropt "nå har du lagt på deg, har du slutta å trene?" til noen. Og fordi man er tynn, så er det liksom greit? 

Selv har jeg vært svært veltrent og hatt mye muskler i perioder, ble så møkk lei av alle kommentarene om kroppen min, spesielt biceps. Du ser ut som en mann, du har jo større muskler enn meg, nå må du slutte å trene, det holder vel nå.

Til slutt begynte jeg bare å svare med samme mynt tilbake. Glemmer aldri trynet på en kollega da jeg svarte "jøss, nå har du fått stor kulemage, kanskje du bør trene", da han kommenterte bicepsen min en gang vi jobbet sammen. 

Han tok poenget greit. Jeg trener ikke for at noen skal kommentere utseendet mitt! 

Anonymkode: c332a...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juks

Kanskje vedkommende formulerte seg for direkte slik at det hørtes feil ut, men tenker at hun hadde sikkert ingen baktanker med det. Kanskje det var et kompliment i skalkeskjul? 

Jeg har gått ned en masse i vekt, og fikk som regel "Har du sluttet å spise?", "Du ser syk ut, går det bra med deg?" og "blir du tynnere nå så er det ingen som ser deg". Slike kommentarer avtok med tiden, men likevel. Tror ingen mener/mente noe stygt/vondt med det. 

Det beste er å svare med et glimt i øyet. Som "Ja, maten er blitt så dyr", "Aldri følt meg bedre" og "Glimrende, fordi jeg liker å snike" med et elegant smil rundt munnen. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
35 minutter siden, Nuith skrev:

Klønete måte å starte en samtale på. Hun prøvde nok bare å gi et kompliment og finne noe dere hadde felles.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende at man skal gå på jobb og snakke om kroppen til hverandre. Er jo ikke modell jobb du har vel. Det er jo hyggelig  med komplementer, men jeg kan da føle at de ikke vil bli kjent med meg som person. Hvis det er ett tema eller at du har tatt på deg en trang kjole for å pynte deg sa kan de gi komplemanger om at du har kroppen til en slik kjole... Men ikke bare nevne kropp helt ut av det blå.. Omg 

Så lenge kroppen fungerer og man er frisk og sund så er det ikke noe å fokusere så mye på. 

Irriterende med sånne komentarer... Selv om det er godt ment. Må bare smile og si takk...

Anonymkode: 369a0...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Viss jeg hadde trent hver dag hadde jeg hatt muskler og ikke sett tynn ut"

Anonymkode: 17cd0...ba0

Haha, der har du det. Kanskje stikke innom og si det i dag? :P 

TS

Anonymkode: aa1da...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvorfor det skal være greit å kommentere en tynn kropp, men hvis noen kommenterer en litt overvektig kropp så bryter helvete løs.

Anonymkode: 63ac7...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at du ser for tynn ut. (Man ser sjelden ut som den man ser i speilet:sukk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, opplevd mange ganger. Slitt med spiseforstyrrelse og folk kan rope ut «Nå må du ikke bli tynnere!» «Du sliter ikke igjen vell?» «skal du ikke ha kake? Det kunne du trengt» Syntes det er regelrett frekt! Ingen som sier sånn til overvektige et det vell? «Nå har du blitt feit! Nå må du spise mindre.» «skal du ha kake du da? Du trenger vell strengt tatt ikke det?» nei det er det ingen som hadde sagt, så hvorfor folk tror det er greit å si til de som er tynn eller normalvektig?

Anonymkode: def46...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvorfor det skal være greit å kommentere en tynn kropp, men hvis noen kommenterer en litt overvektig kropp så bryter helvete løs.

Anonymkode: 63ac7...c48

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, opplevd mange ganger. Slitt med spiseforstyrrelse og folk kan rope ut «Nå må du ikke bli tynnere!» «Du sliter ikke igjen vell?» «skal du ikke ha kake? Det kunne du trengt» Syntes det er regelrett frekt! Ingen som sier sånn til overvektige et det vell? «Nå har du blitt feit! Nå må du spise mindre.» «skal du ha kake du da? Du trenger vell strengt tatt ikke det?» nei det er det ingen som hadde sagt, så hvorfor folk tror det er greit å si til de som er tynn eller normalvektig?

Anonymkode: def46...609

 

På ‎09‎.‎05‎.‎2019 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Generelt synes jeg det er ufint å kommentere vekt og kropp på den måten. Enten man er tykk, tynn, trent eller utrent. 

Ingen hadde ropt "nå har du lagt på deg, har du slutta å trene?" til noen. Og fordi man er tynn, så er det liksom greit? 

Selv har jeg vært svært veltrent og hatt mye muskler i perioder, ble så møkk lei av alle kommentarene om kroppen min, spesielt biceps. Du ser ut som en mann, du har jo større muskler enn meg, nå må du slutte å trene, det holder vel nå.

Til slutt begynte jeg bare å svare med samme mynt tilbake. Glemmer aldri trynet på en kollega da jeg svarte "jøss, nå har du fått stor kulemage, kanskje du bør trene", da han kommenterte bicepsen min en gang vi jobbet sammen. 

Han tok poenget greit. Jeg trener ikke for at noen skal kommentere utseendet mitt! 

Anonymkode: c332a...82a

 

På ‎09‎.‎05‎.‎2019 den 17.49, Nuith skrev:

Klønete måte å starte en samtale på. Hun prøvde nok bare å gi et kompliment og finne noe dere hadde felles.

Ja, kanskje et klønete komplement. Men jeg skjønner ikke helt hvor behovet for å kommentere andres kropp komme fra?

Og det er vel ikke naturlig å gjøre det på denne måten hvis det er bekymring og omsorg som ligger bak? Tar man det ikke ta på tomannshånd, og når man har tid?

TS

Anonymkode: aa1da...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...