Gå til innhold

Blitt tjukk....


Anonymus13

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt på meg ca 12 kg på 2 år. Dette er nok fordi jeg har hatt en voldsom stressperiode i livet, men det begynner å roe seg nå. Dette førte til at det ble betydelig mindre trening, mer usunn mat mye ligging/stillesitting. Vekten raste selvfølgelig rett opp! Men nå som ting begynner å falle på plass så er jeg bare slapp, orker ikke trene, orker ikke gjøre den nødvendige snuoperasjonen som trengs ifht kostholdet mitt som er helt dust! Sulten hele tiden. Trenger et spark eller to bak, noen som har noen råd og tips på hvordan få tilbake den kroppen jeg liker og er meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med å gå tur. Vent på motivasjon som kanskje aldri kommer.

Jeg er nødt å være beinhard med meg selv. Innføre belønning/straff-system. Jeg har valgt å gi meg selv X-antall kroner til bruk på favoritthobbyen min for hver gang jeg trener. Det hjelper meg. Da har jeg et ytre, konkret mål og jobbe for.

Anonymkode: 6eac3...598

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inaktivitet og dårlig kosthold kan gjøre deg sløv og slapp, og skape en dårlig sirkel. Foreslår å begynne med kostholdet. Spise litt bedre og energien vil følge. Kanskje er du til og med på grensen til vitaminmangel. 

Spis grønnsaker til så mange måltid som mulig. Spis gjerne mer bær. Grovt korn. Lag så mye du kan fra bunnen av. Det krever ikke alltid så mye. For eks kan du steke kylling og krydre det, samt steke grønnsaker og krydre de, og evt lære deg en enkel saus å ha på. Lagd fra bunnen av trenger ikke være mer komplisert enn det. 

Kjøp gulrøtter til å småspise på når du føler for å spise mellom måltidene. Kroppen din er ikke alltid sulten når den har lyst på mat og det er ikke lurt å spise mange mellommåltid fordi man er redd for å kjenne på litt sult. 

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Jeg ville fokusert på kostholdet og gjøre på noe i hverdagen der du ikke får tid til å spise hele tiden. Etterhvert som du spiser bedre og miste vekt, blir du kanskje motivert til å trene litt også

Anonymkode: 50b38...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over på ren carnivore-diett (av andre årsaker enn vekt), og det går meget kort tid før kroppen endrer seg. Energinivået er på topp og går aldri sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli i bedre form, må du spise bedre og bevege deg mer. 

Ting raser forresten ikke opp, bare ned. 

Anonymkode: 3d4f6...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, sjekk stoffskifte for sikkerhets skyld. 12kg på 2 år er mye. Start i små skritt. Brus bare i helger. Spise mer på starten av dagen og mindre på kveldstid. Noen mener man ikke skal spise etter kl.22 og jeg merker forskjell der. Det man spiser sent på kvelden får man ikke forbrent på samme måte. 

Kutt ned på brød til frokost og lag heller omelett, havregrøt med blåbær, gode smoothies, kyllingsalat. Få i deg D vitaminer om du kjenner på mye slapphet og trøtthet. Kromtabletter hjelper for søthungeren. Ikke glem å tenk på det du drikker, kan fort bli masse sukker om du drikker mye juice. Jeg drikker nesten bare vann. Men veldig glad i vann så det føles ikke som noe offer. 

Den onde sirkelen med lite energi kjenner jeg godt til. Energien kom etter 1mnd tid med trening. Trening gir energi i seg selv men det tar litt tid. Jeg får og mindre lyst på drittmat og godteri når jeg trener. Finn en treningsmåte du liker. Om det er svømming, raske gåturer i skogen, yoga, dansing. 

Gå aldri i butikken sulten. Planlegg så det ikke blir ferdigpizza og usunne ting. Og ha som regel å ikke handle inn godteri på hverdager. Har du det i hus er det vanskelig å ikke spise det selv om det liksom skulle være til lørdag.. 

Det verste er å motivere seg til trening de første mnd. Se på trening som noe du gjør for å investere i helse og god psyke. Trening er så fin stressmestring. 

Anonymkode: 7bab6...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...