Gå til innhold

ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ned i vekt, målet er 35 kg. Jeg er mann. Magen er for stor. 

Hva må jeg tenke på når jeg kjøper inn mat?

Bør jeg kutte ut brød og mel? andre ting?

Jeg har troen jeg skal klare det, men trenger holde punkter fra mennesker som vet hva de prater om ved å holde i takt en måltidsplan som ikke går utenfor grensene for normal måltid. 

Bør jeg ha en logg på veggen for å skrive ned detaljer av hva jeg har spist totalt? 

Jeg har en matvekt.

 

 

Anonymkode: 053ca...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bit over for mye nå da

...da er det enklere å sprekke.

1. Kutt ut sukker, potetgull og brus

2. Kjøp lettprodukter.

3. Spis grønnsaker til alle middager og tenk at grønnsaker skal være minst 1/3 av tallerken.

4. Kutt ut brød, spis knekkebrød og lass heller på med pålegg.

Det vil få deg inn i en god rutine.  Om en måned eller to så kan du ghøre nye innstramninger 

Anonymkode: e73a8...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Jeg håper målet er å GÅ NED 35 kg, ikke at målet er å veie 35 kg.. (på kg vet man aldri). 

Du trenger ikke kutte mel og brød, nei. 

Begynn forsiktig, med å begrense inntak av sukker til bare lørdagskvelden, for eksempel. Og ha en grense da også.. Jeg er ihvertfall sånn at jeg kan hive nedpå min egen kroppsvekt i chips og sjokolade om ingen stopper meg, så jeg er nødt til å handle inn kun det jeg har bestemt jeg skal spise på forhånd. 

Trapp opp grønnsaksinntaket, og følg porsjonsangivelsene når du lager ris, pasta og andre kaloritette matvarer. Spis gode proteinkilder som rent kjøtt, fisk, egg, og magre meieriprodukter. Pass på at du får i deg nok sunt fett, uten at du får for mye. Man blir like feit av å overspise laks som man blir av å overspise sjokolade. 

Ta det forsiktig. Det beste er å finne et kosthold du kan leve med. Å skulle gå hardt ut og nekte seg en hel masse ting, og ha en diett som er sosialt innskrenkende og føles som om du konstant frarøver deg selv kos og hygge, er sånt som gjør at man går på en smell gang etter gang. 

Anonymkode: e4045...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har lite kunnskap om dette anbefaler jeg deg å melde deg på et Grete Roede kurs. De har egen kurs for menn (i alle fall i/nær storbyene), men også kurs på nett om du ikke vil møte andre eller dukke opp til bestemte tider. Da får du infoen du trenger om hvordan sette sammen en kostholdsplan, kalkulator for å regne ut daglig forbruk, infor om hvor mye du skal spise o.l., og i tillegg har du noen som følger deg opp og som du kan spørre underveis. På KG vil du sannsynligvis få masse motstridende råd fra fanatikere i ulike retninger. 

Anonymkode: ebaa2...46f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom over heia appen som jeg har lastet ned, det er i regi helsenorge.

Jeg har en vekt på 105 kg, og det er altfor mye i forhold til min høyde. Det har vært sånn en god stund. Men jeg vil gjøre noe med det. Jeg tror også det gjør det lettere når jeg har fått den mulighet ved blant annet ikke å ha en veldig stressende jobb. Jobben har gjort meg stresset i feil retning, og dermed  har jeg vært helt utslitt når jeg har kommet hjem, der mat ikke har vært nøye tenkt igjenom. 

Kan jeg si unnskyld?

Det har også hjulpet at jeg har fått hjem som er levelig, da blir tankemønstret også helt annerledes, og ikke minst roen det er å få komme hjem. 

Jeg  hadde gjort alle endringene mye tidligere om jeg fikk mulighet til å slippe jag og stress, og få et hjem der jeg kunne være meg selv.

Takk. 

Anonymkode: 053ca...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ned i vekt, målet er 35 kg. Jeg er mann. Magen er for stor. 

Hva må jeg tenke på når jeg kjøper inn mat?

Bør jeg kutte ut brød og mel? andre ting?

Jeg har troen jeg skal klare det, men trenger holde punkter fra mennesker som vet hva de prater om ved å holde i takt en måltidsplan som ikke går utenfor grensene for normal måltid. 

Bør jeg ha en logg på veggen for å skrive ned detaljer av hva jeg har spist totalt? 

Jeg har en matvekt.

 

 

Anonymkode: 053ca...02f

Du trenger ikke kutte ut brød. Jeg har gått ned i vekt, og jeg spiser brød hver eneste dag. Du må bli mer bevisst på mengder og hva slags energiinnhold mat har. Det kan være en idé å telle kalorier de første ukene for å danne seg et bilde av hva mat faktisk inneholder (bruk app Lifesum eller MyFitnessPal). 

Tips:
- Unngå å drikke kaloriene dine. Du kan selvsagt drikke melk hvis dette er noe du liker, men det er lurt å ha et høyere inntak av fast føde enn flytende, da det vil øke metthetsfølelsen
- Begrens inntak av sukkerholdig brus, søtsaker og såkalt junkfood
- Øk inntak av grønnsaker, frukt og bær. Grønnsaker er svært kalorifattig, og du kan spise ekstremt stort volum før det vil spille noen rolle på kaloriinntaket. Sannsynligvis er du mett før du når et betydelig nivå. 
- Spis gjerne et høyere inntak av protein - det holder deg mett lenger
- PORSJONSKONTROLL. Jeg vil påstå at dette er det viktigste. Du kan spise så sunt du bare vil, men spiser du mer enn du forbrenner, så vil du ikke gå ned i vekt. 

Proteinkilder: Egg, kylling, fisk, karbonadedeig, melk, gresk yoghurt, cottage cheese, ost
Fett: Avokado, olivenolje, ost, nøtter
Karbohydrater: Brød, knekkebrød, ris, søtpotet, grønnsaker, bær, frukt

Poenget mitt er at du kan spise akkurat hva du vil, så lenge du inntar mindre enn du forbrenner. Dersom du ikke trener, eller generelt er lite aktiv, kan du jo også begynne å bevege deg litt mer. Alle monner drar, men det er kostholdet som må ha hovedfokus. Trening er derimot en veldig fin ting å begynne med, det er kjekt å bli i bedre form og det er bra for helsa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner.

Edie, adm.

Ryddet igjen for spekulasjoner. 

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...