Gå til innhold

Vil planken hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom jeg hadde begynt å ta planken 1 min * 4 hver dag. Ville det gitt noe effekt på 3 mnd f.eks? Noen som vet? 

Anonymkode: ea970...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutte å spørre, og begynne å gjøre, vil i det minste gjøre deg mindre irriterende for dine omgivelser!

Anonymkode: 2aad3...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt på hva?

Anonymkode: cfecd...442

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, så er dette bare tanketrøyte for deg. Du kommer aldri til å se noen effekt, for du kommer aldri til å starte. Hadde du ment alvor hadde du allerede hatt six-pack nå.

Anonymkode: 99479...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du spør, så er dette bare tanketrøyte for deg. Du kommer aldri til å se noen effekt, for du kommer aldri til å starte. Hadde du ment alvor hadde du allerede hatt six-pack nå.

Anonymkode: 99479...ade

Nei, er ikke det. Vil begynne. 

Men lurer allikevel på om det har noe for seg? Kan vel ikke bli være. 

Anonymkode: ea970...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men lurer allikevel på om det har noe for seg? Kan vel ikke bli være. 

Hva er det du ønsker å oppnå? Det er ingen her som vet hvilken effekt du snakker om. 

Anonymkode: 4ddf4...61c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ønsker å oppnå? Det er ingen her som vet hvilken effekt du snakker om. 

Anonymkode: 4ddf4...61c

Ønsker en strammere mage. Går ikke planken på mage? 

Anonymkode: ea970...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker en strammere mage. Går ikke planken på mage? 

Anonymkode: ea970...50c

Både ja og nei. Prøv sit ups, crunches eller lignende i stedet.

Anonymkode: cfecd...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken er supert for kjernemuskulaturen. Det var ikke før jeg begynte å trene pilates - hvor man trener kjernen helt sykt mye - at jeg så effekten av sit-ups. Så ja, jeg vil si det har en effekt. Hvor stor den er kan diskuteres om du ikke gjør noe annet i tillegg, samt hvor mye du spiser. Du får ihvertfall en sterk kjerne, og det er alltid et pluss. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sterkere kjernemuskulatur, men du vil ikke få noen synlig sixpack eller gå ned i vekt utelukkende på grunn av planken fire ganger om dagen

Anonymkode: 103f3...dec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en øvelse som kan gi sterkere kjernemuskulatur, men skal du se magemusklene dine må du ha lav nok fettprosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å se ut som Funkygine, men du vil nok få resultater i form av styrket kjernemuskulatur. 

For å få strammere mage må du ned i fettprosent, som @druesier.

Anonymkode: ccfe4...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ønsker å oppnå? Det er ingen her som vet hvilken effekt du snakker om. 

Anonymkode: 4ddf4...61c

Anonymkode: ea970...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar. Må begynne med noe for å få et bedre mageområdet. 

Så gjerne både det og situps kunne gitt litt resultat. 

Trener styrke 1-2 ganger i uken, men lite resultat på mage så tenkte å øke det området til hver dag. Det blir ikke for ofte? 

Anonymkode: ea970...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for svar. Må begynne med noe for å få et bedre mageområdet. 

Så gjerne både det og situps kunne gitt litt resultat. 

Trener styrke 1-2 ganger i uken, men lite resultat på mage så tenkte å øke det området til hver dag. Det blir ikke for ofte? 

Anonymkode: ea970...50c

Tror heller du skal bytte ut øvelsene du gjør i stedet for å gjøre de hver dag. Når øvelsen funker så vil du ikke orke å gjøre det hver dag, jeg gjør iaf ikke det. Jeg synes den øvelsen som ligner på situps hvor man også løfter beina brenner mye mer enn situps. Hadde aldri orket å gjøre det mer en annahver dag. Kjenner gårsdagens økt i magemusklene i dag. Dessuten trenger musklene å restituere.

Få deg en treningsveiledningstime du.

Anonymkode: cfecd...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker en strammere mage. Går ikke planken på mage? 

Anonymkode: ea970...50c

4 min trening hver dag er jo ikke mye. Ville lagt til nok øvelser til å gjøre en 20 min økt. Minimum. Planke, situps, reverse situps, situps på skrå, bicycle crunches og lagt til noe kardio for å forbrenne fett. Minst. 

Anonymkode: 4a6a9...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Planken er en grei nybegynnerøvelse for å styrke kjernemusklatur, men det finnes langt bedre øvelser for å styrke kroppen sånn sett. Baseøvelser som markløft, knebøy, hip thrust og pull ups er kjempe bra for å styrke kjernemusklatur, samtidig som du trener hele kroppen og store muskelgrupper. Dessuten  må du spise riktig for å få ordentlig resultat, samt nok søvn og restitusjon. Stress er også en faktor, med tanke på at stress utløser kortisol i kroppen.

En annen variant er "kofferthold". Du tar en kettlebell (relativt tung, nok til at du føler det er utfordrende), også holder du den i en hånd mens du står oppreist. Kroppen vil prøve å stabilisere seg. Hold 20 - 30 sekunder på hver side i 3 - 4 minutter :) 

Ellers skader det jo ikke å ta planken, men kroppen din vil etterhvert bli vandt til øvelsen, og du får nok ikke like mye progresjon som ved baseøvelser.

Anonymkode: 80071...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Fantastisk for kjernemuskulaturen. Vil du ha fastere mage må fettprosenten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...