Gå til innhold

Ønsker tips til puss av bunadsølv


Lærke

Anbefalte innlegg

Har vært så heldig å arve bunad med veske og sølv. Sølvet bærer preg av å ikke vært brukt og pusset på mange år. Noen som har gode tips for å få det pent og rent? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Lærke skrev:

Har vært så heldig å arve bunad med veske og sølv. Sølvet bærer preg av å ikke vært brukt og pusset på mange år. Noen som har gode tips for å få det pent og rent? 

Jeg ville levert det til gullsmed for rens og puss første gang, og spurt dem hvordan jeg best kunne vedlikeholde sølvet selv videre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lærke skrev:

Har vært så heldig å arve bunad med veske og sølv. Sølvet bærer preg av å ikke vært brukt og pusset på mange år. Noen som har gode tips for å få det pent og rent? 

Jeg leverte til gullsmed for en skikkelig puss og rens. Da ble årevis med "skitt" fjernet og det ser ut som nytt. 

 

Men før jeg fikk levert inn så brukte jeg sånn pusseklut med pussemiddel i og det glanset litt, men sølvet så ikke rent ut. Nå oppbevarer jeg det i tett pose og når det ble tatt frem så var det like fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gullsmed. Aldri finn på å dyppe mansjetter eller halsknapp i sølvdypp. Vi har fått inn flere kunder som har gjort det, så har hele bunaden blitt ødelagt. 

Det blir blankt og fint om du leverer hos gullsmed. Du trenger ikke å legge på nytt lag med nysølv, med mindre du vil selv. Jeg syns det er finere uten, siden da har det i mine øyne større personlig verdi. Etter puss skal det beholdes i lufttette clipsposer. Noen bruker syrefritt papir, men det syns jeg passer bedre på montert belte, men hver sin smak.

Anonymkode: 1fc65...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Godt jeg spurte her og ikke har prøvd å pusse det selv😊 Da blir det gullsmed👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet jeg fikk fra en gammel gullsmed er å pusse med tannkrem. Hadde forsøkt alle triks i forkant, også rens hos gullsmed. Tannkrem funket som bare det, og ga det beste resultatet. Helt utrolig, men sant!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Rådet jeg fikk fra en gammel gullsmed er å pusse med tannkrem. Hadde forsøkt alle triks i forkant, også rens hos gullsmed. Tannkrem funket som bare det, og ga det beste resultatet. Helt utrolig, men sant!😊

Hvilken tannkrem? Hvordan gjorde du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lærke skrev:

Hvilken tannkrem? Hvordan gjorde du det? 

Husker ikke nøyaktig hvilken, men brukte en vanlig tannkrem fra en dagligvarebutikk. Mener jeg valgte en som var helt ordinær og av rimeligste utgave, uten lovnad om hvitere tenner eller anti ising osv. Brukte tilsvarende rimelig tannbørste, og pusset i vei. Tannkrem på børsten og litt vann, puss slik at det skummer, slik man pusser tennene. Skyll etterpå. Jeg pusset i flere omganger på sølv som var blitt helt sort, det ble helt blankt til slutt. Husk å pusse ekstra forsiktig på skjøre deler! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lærke skrev:

Puh! Godt jeg spurte her og ikke har prøvd å pusse det selv😊 Da blir det gullsmed👍

Husk å oppbevare sølvet i lufttette poser etterpå så det holder seg pent lenger. Hvis det er sølv på bunaden kan du ta plastfolie rundt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pusset man sølvmaljene som henger fast på vesten uten å få sølvpuss på vesten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvalitet skrev:

Hvordan pusset man sølvmaljene som henger fast på vesten uten å få sølvpuss på vesten? 

De må nok sprettes av og pusses, og så syes på igjen. Jeg ville aldri våget å pusse dem på bunaden. 

Anonymkode: b9d1a...7f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvalitet skrev:

Hvordan pusset man sølvmaljene som henger fast på vesten uten å få sølvpuss på vesten? 

Du får kjøpt noen kjekke plater til å tre rundt knappen når du skal pusse. 

 

 

last ned.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

De må nok sprettes av og pusses, og så syes på igjen. Jeg ville aldri våget å pusse dem på bunaden. 

Anonymkode: b9d1a...7f9

 

2 hours ago, Kvalitet said:

Hvordan pusset man sølvmaljene som henger fast på vesten uten å få sølvpuss på vesten? 

Aldri sølvpuss- pusseklut! 

Anonymkode: 6587c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søljene er det bare å legge oppå aluminiumsfolie i en form med varmt vann med bakepulver. Fungerer veldig godt 😊 

Anonymkode: 22408...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skravla skrev:

Du får kjøpt noen kjekke plater til å tre rundt knappen når du skal pusse. 

 

 

last ned.jpg

Det er ikke knappene jeg tenker på, men maljene som er sydd fast i vesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar😊 Bestemte meg for å levere sølvet inn til gullsmed (tok av hempene på vesten) og satser på at det blir ferdig til 17.mai🎈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oksidert sølv.

Her er mitt forsøk med tannkrem. Og så så friskt det luktet a gitt 😆

Bilde til venstre er før og det til høyre er etter

E4650AA5-6915-453B-A93F-9B412A265E5D.jpeg

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal si jeg ikke ser særlig stor forskjell i år på det jeg la ut i fjor 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Søljene er det bare å legge oppå aluminiumsfolie i en form med varmt vann med bakepulver. Fungerer veldig godt 😊 

Anonymkode: 22408...4d3

På sikt ødelegger denne metoden sølvet, det blir porøst.
Bland et vann med zalo og en skvett salmiakk. Puss sølvet med en gammel tannbørste eller lignende. Skyll sølvet meget godt- og vær ekstra obs på hule halsknapper og slikt. Ikke la vann bli liggende i hulrom. Føn det tørt= Blankt og skinnende vakkert sølv uten skjolder. Anbefales av husfliden. 

Anonymkode: ca6d0...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...