Gå til innhold

Gave i bryllup en ikke deltar i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg er invitert i bryllup til min venninne og hennes kommende mann. Vi er kun invitert til kaffen (det er de fleste vennene, da de kun har nærmeste familie til middag). 

Vi har dessverre ikke anledning til å delta. De ønsker seg pengegave, og jeg lurer på hvor mye det er vanlig å gi når en ikke deltar? Er det det samme som om en skulle deltatt, altså at det er invitasjonen som avgjør størrelsen på gaven?

Dette er forøvrig en litt perifer venninne som jeg trolig ikke kommer til å ha kontakt med om 2 års tid da vi skal flytte til andre siden av landet. Jeg vet ikke om det har betydning, men nevner det likevel. Vi er forøvrig studenter, både venninnen min, hennes mann, min samboer og jeg. 

Andre som også er invitert i bryllupet (og som skal delta) har snakket om å gi en gave sammen. Er det da naturlig at vi gir like mye som de? Og bør vi som par gi mer enn feks en singel venninne som deltar alene?

Mye å ta hensyn til gitt! 😅 Vil understreke at jeg ikke er gjerrig og gjerne gir det som sømmer seg. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er passende i en slik situasjon. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ei venninne du ikke kommer til å ha kontakt med om to år, så hadde jeg ikke gitt mer enn 500 maks. 

Fant denne på nettet ang bryllupsgaver:

- Foreldrepar (til eget barn): cirka 11.300 kroner 

- Én forelder (til eget barn): cirka 8950 kroner 

- Besteforeldre: cirka 4800 kroner 

- Familiemedlemmer: cirka 1080 kroner 

- Nære venner (som par): cirka 875 kroner 

- Nære venner (som singel): cirka 850 kroner

- Andre venner: cirka 480 kroner

Anonymkode: 4c5cb...1a2

Skrevet

Takk for svar! Tenker du vi kan gi 500 kr som par eller 500 per pers --> 1000 kr som gave?

AnonymBruker
Skrevet

Det holder lenge med 500 som par, etter min mening. Å gi 1000 kroner til noen man har lite kontakt med og ikke skal i bryllupet til (selv om man er invitert) blir litt mye. 

Anonymkode: d6166...9a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er dere studenter, så hadde jeg gitt 500 som par hvis det var først det jeg hadde bestemt meg for.

Anonymkode: 4c5cb...1a2

Skrevet

Takk for svar!

Altså, vi har jo noe kontakt nå iom at vi bor på samme sted, men jeg tenker at vi nok kommer til å miste kontakten når vi skal flytte til forskjellige steder. Dette er jo ikke noe jeg har sagt, men sånn som man bare vet. Jeg synes forøvrig også 500 kr er en grei pris og i det sjiktet jeg hadde sett for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke git gave. I dette tilfellet,

Anonymkode: bb091...708

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

500 kroner fra begge to er mer enn nok! 

Anonymkode: 80b86...891

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke git gave. I dette tilfellet,

Ikke skrevet kort eller noe heller?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jordbærterte skrev:

Ikke skrevet kort eller noe heller?

Send en medling og sagt tusen takk for invitasjoen, men kan dessverre ikke delta.

Det holder massevis, når det er med mennesker man har null eller lite kontakt med.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Send en medling og sagt tusen takk for invitasjoen, men kan dessverre ikke delta.

Det holder massevis, når det er med mennesker man har null eller lite kontakt med.

Som nevnt, vi har kontakt nå da vi bor i samme by. Har hatt jevnlig kontakt siste 3 årene kanskje fordi vi studerer sammen, men aldri som nære venninner. Jeg har feks aldri møtt henne alene, ringt henne etc. Derfor vil jeg absolutt ikke si at vi har null eller lite kontakt, da jeg ser henne omtrent hver dag i studiesammenheng.

Gjest O.G.
Skrevet
37 minutter siden, jordbærterte skrev:

Vi har dessverre ikke anledning til å delta. De ønsker seg pengegave, og jeg lurer på hvor mye det er vanlig å gi når en ikke deltar?

Det vanlige er å ikke gi når man ikke har anledning til å dra.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Er det det? Eller bare din personlig mening?

• Liker 4
Gjest O.G.
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det det?

Det er det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Det er det.

jeg er ikke så sikker på det, sett deg i mange tråder om bryllup, sterke og personlige meninger.

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Det er også vanlig å gi gave om man ikke har anledning til å komme i bryllupet. Begge deler er vanlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I min krets er det vanlig å gi gaver om man er invitert men ikke kan delta, men beløpet pleier å være mindre enn om man deltar. Synes 500 for begge er en passelig sum. 

Anonymkode: b9baa...dd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga 500 til en veldig god venninne da hun giftet seg, siden vi var 20 og jeg var student så hadde jeg ikke råd til mer. Når dere begge er studenter og hun er en perifer venninne tenker jeg at 500kr er helt innafor. 

Anonymkode: 9733d...def

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er litt rart å gi pengegave til et bryllup man ikke deltar i. Sist jeg ga gave til noens bryllup jeg ikke var i, sendte jeg blomster som gratulasjon. Det ble satt pris på, fikk både sms dagen etterpå og takkekort senere. 

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Meadow skrev:

Jeg synes det er litt rart å gi pengegave til et bryllup man ikke deltar i. Sist jeg ga gave til noens bryllup jeg ikke var i, sendte jeg blomster som gratulasjon. Det ble satt pris på, fikk både sms dagen etterpå og takkekort senere. 

Takk for tips! Det skal jeg vurdere. Sendte du blomstene hjem til de samme dagen som bryllupet? Eller til adressen der bryllupet var? Bare tenker kanskje er rart om det kommer et blomsterbud under middagen 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...