Gå til innhold

BCAA gjør deg tykkere og gir deg kortere levetid, ny forskning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, kom over denne artikkelen her: https://www.tv2.no/nyheter/10592583/

Påstas at BCAA ikke er bra for deg. Ble gjort en ekstremt avansert studie i Australia hvor det blir påstått at langvarig inntak av forgrenede aminosyrer ikke bare reduserer levetiden din, men også gjør deg deppa og tykkere. 

"I studien, som er publisert i fagbladet Nature Metabolism, er det blitt sett nærmere på hvordan store mengder BCAA påvirker stoffskiftet, reproduksjon, appetitt og aldring.

"Testene er blitt gjennomført med mus, som er blitt gitt forskjellige mengder av BCAA.

Musene ble gitt dobbel mengde BCAA, standardmengde BCAA, halvparten og én femtedel.

Musene som fikk dobbel mengde BCAA, økte matinntaket, og ble dermed kraftig overvektige, i tillegg til at de levde kortere."

Jeg selv drikker ikke vanlige BCAA-drikker, men drikker mye proteinpuler/WHEY, og alt av proteinpulver inneholder jo BCAA. Hva tenker dere?

Anonymkode: 15dd4...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om du ikke er toppidrettsutøver får du i deg det du trenger gjennom mat og det kroppen lager selv. Negative effekter av kosttilskudd har vært dokumentert tidligere og har sjelden noe effekt for vanlige friske mennesker. 

Anonymkode: de684...f40

• Liker 4
Skrevet (endret)

Forskningen er veldig aktuell for kostholdsbeviste mus som også kan lese, men den beviser ingen ting om hvordan BCAA påvirker oss mennesker.  

Endret av Hentacruel
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at om du ikke er toppidrettsutøver får du i deg det du trenger gjennom mat og det kroppen lager selv. Negative effekter av kosttilskudd har vært dokumentert tidligere og har sjelden noe effekt for vanlige friske mennesker. 

Du mener alt av kostilskudd er dårlig for oss?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Hentacruel skrev:

Forskningen er veldig aktuell for kostholdsbeviste mus som også kan lese, men den beviser ingen ting om hvordan BCAA påvirker oss mennesker.  

Den beviser at vi blir overvektige og slappe. BCAA påvirker hjernen vår på et negativt sett, som det står i forskningen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Den beviser at vi blir overvektige og slappe. BCAA påvirker hjernen vår på et negativt sett, som det står i forskningen.

Den beviser ingen ting av det. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Testene er blitt gjennomført med mus, som er blitt gitt forskjellige mengder av BCAA.

Musene ble gitt dobbel mengde BCAA, standardmengde BCAA, halvparten og én femtedel.

Musene som fikk dobbel mengde BCAA, økte matinntaket, og ble dermed kraftig overvektige, i tillegg til at de levde kortere."

Jeg selv drikker ikke vanlige BCAA-drikker, men drikker mye proteinpuler/WHEY, og alt av proteinpulver inneholder jo BCAA. Hva tenker dere?

Med fare for å "stating the obvious" her...du vet at det er visse små forskjeller på Mus og menneske ikke sant?  Det so mer sant for dem er ikke nødvendigvis sant for oss...metabolismen deres er ekstremt høy, og de er ofte nocturne etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noe mål å bli gammel. Hvorfor tror alle det? jeg lever heller kort og lykkelig enn langt og kjedelig. Verdens trenger oss forresten ikke når vi er utdatert. 

Anonymkode: 37b90...684

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe mål å bli gammel. Hvorfor tror alle det? jeg lever heller kort og lykkelig enn langt og kjedelig. Verdens trenger oss forresten ikke når vi er utdatert. 

Blir du lykkelig av BCAA?  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener alt av kostilskudd er dårlig for oss?

Det sier jeg ikke. Jeg sier at folk flest ikke trenger det/ gir ingen merkbar effekt. Dermed blir det unødvendig, ikke nødvendigvis dårlig for deg, men heller ikke spesielt bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Hentacruel skrev:

Så sannelig. Skulle blitt testet ut på ekte, lys levende mennesker, Mengele-style.

Anonymkode: 07a77...69a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke poenget med BCAA og jeg har nok trent mer enn de fleste for å si det sånn. Har jeg lite energi etter jobb kjører jeg på med en banan og en kopp kaffe. Kaster ikke vekk penger på tull. 

Anonymkode: 453b8...30d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så sannelig. Skulle blitt testet ut på ekte, lys levende mennesker, Mengele-style.

Anonymkode: 07a77...69a

Da hadde de kanskje fått noen relevante resultater. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lever gjerne et langt og lykkelig liv, men du kan gjerne leve et kort og lykkelig ett for min del. 

Anonymkode: bf11e...a50

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Stiigen skrev:

Med fare for å "stating the obvious" her...du vet at det er visse små forskjeller på Mus og menneske ikke sant?  Det so mer sant for dem er ikke nødvendigvis sant for oss...metabolismen deres er ekstremt høy, og de er ofte nocturne etc. 

Hvorfor utføres alt av slike tester på muser?

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor utføres alt av slike tester på muser?

Fordi det ikke er etisk forsvarlig eller lovlig å bruke mennesker. Men andre dyr brukes også, ikke bare mus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke hva BCAA var så jeg måtte google det:

"Branched-chain” refers to the chemical structure of BCAAs, which are found in protein-rich foods such as eggs, meat and dairy products. They are also a popular dietary supplement sold primarily in powder form."

Så noe som finnes i proteinrik mat blir produsert og solgt som pulver og sikkert med diverse tilsetningsstoffer oppi også. 

På hvilken planet skal dette være sunt? Proteinrik mat er jo noe av det mest usunne man kan spise. Og det at man trenger tonnevis av protein for å bygge muskler er tull.

Anonymkode: 14a05...638

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er etisk forsvarlig eller lovlig å bruke mennesker. Men andre dyr brukes også, ikke bare mus. 

Hva legger du i den forskningen der over som er gjort?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke hva BCAA var så jeg måtte google det:

"Branched-chain” refers to the chemical structure of BCAAs, which are found in protein-rich foods such as eggs, meat and dairy products. They are also a popular dietary supplement sold primarily in powder form."

Så noe som finnes i proteinrik mat blir produsert og solgt som pulver og sikkert med diverse tilsetningsstoffer oppi også. 

På hvilken planet skal dette være sunt? Proteinrik mat er jo noe av det mest usunne man kan spise. Og det at man trenger tonnevis av protein for å bygge muskler er tull.

Anonymkode: 14a05...638

Hva mener du?

BCAA finnes i egg ja. Skal man unngå å spise det og nå?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilke negative måter påvirker BCAA hjernen vår?

Anonymkode: f8387...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...