Gå til innhold

Håndtering av sure/negative mennesker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn bekjent, som har opplevd mye i livet. Kan være slitsomt, men hun har selvsagt sine morsomme og positive sider også. Jeg legger alltid opp til at vi gjør noe aktivt i lag, når hun vil finne på noe. (Spinning, step eller fjelltur, da får vi fokuset over på noe annet). Og begrenser tiden for rolig prat.

Vi vil nok aldri bli nære venner, til det er vi forskjellige. Men, greit å kunne omgås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? 14?

Anonymkode: dbfa6...04c

Hun oppførte seg faktisk på denne måten i tjue-årene også! Heldigvis har vi ikke noe særlig kontakt lenger... 

 

15 timer siden, Maleficenta skrev:

Er hun helt....normal?

Så vidt jeg vet, ja. 

Hun finner vel på slike ting bare fordi hun kjeder seg, og ikke klarer å finne noe bedre. I tillegg er det jo selvfølgelig helt "utrolig morsomt" at alle andre blir oppgitt og irriterte... 

Anonymkode: 72036...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nypåkg skrev:

Jeg har en sånn bekjent, som har opplevd mye i livet. Kan være slitsomt, men hun har selvsagt sine morsomme og positive sider også. Jeg legger alltid opp til at vi gjør noe aktivt i lag, når hun vil finne på noe. (Spinning, step eller fjelltur, da får vi fokuset over på noe annet). Og begrenser tiden for rolig prat.

Vi vil nok aldri bli nære venner, til det er vi forskjellige. Men, greit å kunne omgås.

Det er vel litt annerledes da. Nå noen har opplevd noe negativt i forhold til det å være negativ til alt og ovenfor de fleste. 

Anonymkode: f9daa...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har en søster som er en suring og en hissigpropp. Skulle hjelpe henne med noe i går og da jeg foreslo at det kanskje var bedre å gjøre det på en annen måte sa hun "Hvis du ikke skal hjelpe meg kan du bare gå hjem!" Dette er ikke første gangen dette har skjedd.

Her hadde jeg nok bare tatt henne på ordet og gått hjem. Det er ikke så himla stort privilegium å få lov til å hjelpe noen at jeg gidder å ta imot kjeft også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt annerledes da. Nå noen har opplevd noe negativt i forhold til det å være negativ til alt og ovenfor de fleste. 

Anonymkode: f9daa...041

Hun er jo 100% negativ, alltid oppgulp eller lange taler om hvor feil eller irriterende ting/ folk er. Aldri noe positivt. 

Derfor gjør vi aktive ting i lag. Rett og slett fordi det blir for tungt å bare henge sammen.

Anonymkode: 9ea66...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli sur på fremmede hvis de stiller seg for nært meg på buss og bane. Eller sur på feks en fremmed mann som stiller seg bak ryggen min når jeg står i selvbetjenings kassen fordi han venter på at jeg skal bli ferdig. Det er uhøflig. Og samtidig kan han se koden når jeg betaler. Det mest irriterende er når han ikke skjønner at jeg blir sur for det....

Anonymkode: e9463...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.5.2019 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Så hva gjør man hvis man ikke orker negativitet hele tiden? :riste: 

Jeg pleier å kaste vann på dem, men da blir de jo enda surere selvfølgelig.☹️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg merker selv hvis jeg er irritert for noe, hvor sykt irriterende det er å bli møtt med overdreven optimisme over akkurat den tingen jeg er irritert for. Misery likes Company av og til

Enig !   Har slike dager selv iblandt, og da tar jeg skikkelig igjen. Ellers forsøker jeg å bruke litt humor og ironi. Som jeg skrev til en skikkelig kvrulant her inne en gang : "Du får ha det så trivelig på kverulantfestvalen i sommer da".    :fnise:

Anonymkode: 5c54c...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare ikke det skal gå utover hverdagene til folk at noen bare er så negative (til alt). 

Anonymkode: f9daa...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega som alltid klagde. Sur og sint i tillegg. En dag kom han til meg, så at noe var på gang. Slo armen rundt ham, smilte og sa: Hei kjære, hva kan jeg hjelpe deg med i dag da? Han ble så forvirret at han helt glemte hva han skulle klage på og det ble færre og færre klager fra den kanten.

En annen kollega i en annen bedrift, kunne aldri si noe fint. Spurte jeg ham om å ta på seg oppgaver, var det akking og okking uten like. Første gang jeg ringte ham, ble jeg nesten redd, men etter hvert lærte jeg ham å kjenne. Jeg lærte at det var bare å la ham klage seg ferdig, så snakke litt positivt til ham og skryte litt. Etter det kunne jeg få ham til å gjøre hva som helst.

Jeg har også vært borte i dem som ikke vil høre på råd om hvordan løse oppgaver. Merker jeg at det ikke å snakke fornuft til dem, lar jeg dem bestemme og gjøre det på sin måte til det eventuelt stopper opp, for så å spørre om man skal prøve en annen måte.

Så mitt råd er vel å møte dem med et smil, la dem få ut alt det fæle de har på hjertet og så sette i gang samværet, om det er venner, kolleger, familie.

Endret av Kontorotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...