Gå til innhold

Er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Moren min kjøpte helt ny og ganske dyr bil for få uker siden. Jeg kjøpte "ny" brukt bil i samme tidsrommet, bare fler hundre tusen billigere- men dyr nok. 

Hun er svært redd for denne bilen (selvfølgelig), men forventer nå at min bil skal brukes til "bulkebil". Hun har gjentatte ganger spurt om å låne min bil hvis det skal kjøres søppel, øvelseskjøring med søsken, småkjøring i by og at hun må lære seg med manuelt gir ol. Dette har hun selvfølgelig alltid fått lov til, uten at jeg har tenkt særlig mer over det.

Jeg spurte i går om jeg kunne låne hennes bil i noen timer (billøs noen timer og hadde en avtale langt unna her jeg bor), fikk da blankt nei! Med begrunnelse at den er så ny, dyr, fin og at hun ønsker ikke skader på den. 

Kjente jeg nesten kokte over! Her har jeg stilt min bil til disposisjon ved flere anledninger, nesten til bulkeformål, og når jeg trenger bil noen timer får jeg nei fordi hun er så redd for sin egen bil? Den skal heller stå til pynt i garasjen har jeg oppfatning av!

Selvfølgelig er jeg også redd for bilen, men trodde man hadde biler for at de skulle brukes. Jeg er faktisk oppriktig skuffet. Det er jo ikke slik at jeg ønsker gå inn for å ødelegge bilen hennes, og HVIS noe mot formodning skulle skje- da har jeg økonomi til å betale skaden. Selv kommer hun til å kjøre seg på ræv om noe skjer min bil og hun må betale forsikring. 

Hun har ikke veldig god råd, så i utgangspunktet var det er utrolig dårlig valg å kjøpe denne bilen. Tror hun ser det selv, og er nok ekstra redd. Det kan jeg jo igrunn forstå, men likevel.

Er det innafor å si klart ifra at hun bare kan glemme å spørre meg om å låne bil heretter? Eller er det bare å forvente at gamle biler skal brukes til dritt, og nyere skal stå til pynt? Er jeg urimelig som blir litt forbannet?

Anonymkode: ed0eb...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke ha nekta å låne bort bilen til øvelseskjøring, siden det ikke bare går utover moren din. Det andre kan hun bruke sin egen til, og finne noen andre med manuell for å øve selv. 

Anonymkode: e7c40...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde ikke jeg lånt bort bilen min heller, når det ikke skal være likt begge veier!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å ikke låne ut bilen din, når hun ikke vil låne ut sin. 

Anonymkode: a9fef...97e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger selvsagt ikke å låne ut din bil, spesielt når du ikke får låne hennes tilbake. 

Nei du er ikke urimelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke ha nekta å låne bort bilen til øvelseskjøring, siden det ikke bare går utover moren din. Det andre kan hun bruke sin egen til, og finne noen andre med manuell for å øve selv. 

Anonymkode: e7c40...954

Søsken kan øvelseskjøre i morens bil. De trenger ikke ts sin bil for å gjøre det. Så nei, det er ikke at ts sier nei til å låne vekk sin bil som hindrer dem i å øvelseskjøre; det er at moren ikke vil risikere sin egen bil for å gjøre det med dem, men av en eller annen lettere absurd grunn synes det er helt ok å risikere ts sin bil. 

Anonymkode: a9fef...97e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint å få deres synspunkt på saken :) Tenkte først det var litt egoistisk av meg!

Anonymkode: ed0eb...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes nyere og sannsynligvis tryggere bil er da mye bedre å øvelseskjøre i. Ville ikke lånt bort min bil hvis jeg ikke fikk låne tilbake.

Anonymkode: 9e82b...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint å få deres synspunkt på saken :) Tenkte først det var litt egoistisk av meg!

Anonymkode: ed0eb...464

Det er helt soleklart at en er egoistisk her. Det er like soleklart at den personen ikke er deg. 

Det er ingen grunn til at andre skal få gjøre risikoting med din bil, når de ikke er villig til å gjøre det med sin egen. 

Anonymkode: a9fef...97e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint å få deres synspunkt på saken :) Tenkte først det var litt egoistisk av meg!

Anonymkode: ed0eb...464

Egoistisk av deg? Du har jo vært utrolig generøs, er din mor som er egoisten her. 

Anonymkode: 116cf...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egoistisk av deg? Du har jo vært utrolig generøs, er din mor som er egoisten her. 

Anonymkode: 116cf...7d5

Har alltid fått høre at jeg er egostisk, så vet rett og slett ikke lengre hvor grensene til egoisme går. I bunn og grunn tror jeg generelt ikke jeg er egoistisk, og at det er et pressmiddel hun bruker for å få viljen sin. Jeg er nok temmelig lett å manipulere. Men skal stå mer på mitt, så får hun smake sin egen medisin fremover :) Tror det kommer til å svi litt for henne- mildt sagt!

Anonymkode: ed0eb...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen godt, men fremfor å si at "du får ikke hvis ikke jeg får" ville jeg heller ha prøvd å ta en grundig samtale rundt det.

Stoler ikke mor di på ferdighetene dine? Klart, man kan aldri ta høyde for andre trafikanters sprell, men det kan ikke mor di heller.

Hva er det verste som kan skje om finebilen ripes/bulkes? Det er vel ikke leasing?

Det beste er å komme til en felles forståelse som begge parter synes er rimelig. Og særlig når det gjelder såpass nær slekt er det viktig å ikke la det koke og styre i det stille. Bil er bruksgjenstander og ikke noe å ødelegge et tillitsforhold for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er svært redd for denne bilen (selvfølgelig), men forventer nå at min bil skal brukes til "bulkebil". Hun har gjentatte ganger spurt om å låne min bil hvis det skal kjøres søppel, øvelseskjøring med søsken, småkjøring i by og at hun må lære seg med manuelt gir ol. Dette har hun selvfølgelig alltid fått lov til, uten at jeg har tenkt særlig mer over det.

Anonymkode: ed0eb...464

Er du sikker på at du har forsikring som dekker dette?

Har du tenkt på hva dette vil koste deg ved en større bulk?

Her bør du si nei før du blir ruinert.

Anonymkode: c366c...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du har forsikring som dekker dette?

Har du tenkt på hva dette vil koste deg ved en større bulk?

Her bør du si nei før du blir ruinert.

Anonymkode: c366c...e5d

Forsikringen dekker øvelseskjøring ja, det har jeg undersøkt. En større bulk vil koste en god del, og verdien vil falle kraftig (betalte 250.000 for bilen) 🙄

Men jeg har kanskje en litt annen holdning enn henne. Jeg tenker at jeg ikke kan kjøpe en bil man ikke har råd til å bruke. Jeg vet jeg er forsiktig uansett hvilken bil jeg kjører, og jeg ønsker da ikke gå inn for å skade den. Men føler nesten hun har en mer slækk holdning til min bil, får inntrykk av at "det er helt greit hvis den får en ripe". 

Jeg håper ikke hennes bil blir skadet, samtidig håper jeg hu får ei lita ripe bare for at hun selv skal roe seg med hysteriet! 

Har prøvd å snakke med henne å forklart hvs jeg tenker, men hun ser det ikke på samme måte. Min bil er tross alt noen år, og da bør man forvente at den har litt skrammer🙄 Tror nesten jeg bør være mer forsiktig med å låne min til henne med tanke på holdningen hun har! 

Anonymkode: ed0eb...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsken kan øvelseskjøre i morens bil. De trenger ikke ts sin bil for å gjøre det. Så nei, det er ikke at ts sier nei til å låne vekk sin bil som hindrer dem i å øvelseskjøre; det er at moren ikke vil risikere sin egen bil for å gjøre det med dem, men av en eller annen lettere absurd grunn synes det er helt ok å risikere ts sin bil. 

Anonymkode: a9fef...97e

ÅH, jeg forstod det som at moren hadde automat og ts manuell. 

Anonymkode: e7c40...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å snakke med henne å forklart hvs jeg tenker, men hun ser det ikke på samme måte. Min bil er tross alt noen år, og da bør man forvente at den har litt skrammer🙄 Tror nesten jeg bør være mer forsiktig med å låne min til henne med tanke på holdningen hun har! 

 

Det er nok lurt. For forskjellen på bilene deres er hovedsakelig at den ene er din og den andre er hennes. Og hvis noe skjer med din bil, høres det veldig ut som det blir ditt problem, da hun ikke verdsetter dine eiendeler like mye som sine egne.

Det skal da virkelig ikke bli ditt problem at hun skaffer seg et kjøretøy som hun ikke mener er egnet til den bruken hun trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo bli med ein av dei som skal øvelseskjøre på jakt etter ein eldre driftsikker tysk, svensk, japansk bil.

Der er sjølvsagt han eller ho som skal øvelseskjøre som skal kjøpe bilen og stå registrert som eiger. Og stå for forsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
På 8.5.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Har alltid fått høre at jeg er egostisk, så vet rett og slett ikke lengre hvor grensene til egoisme går. I bunn og grunn tror jeg generelt ikke jeg er egoistisk, og at det er et pressmiddel hun bruker for å få viljen sin. Jeg er nok temmelig lett å manipulere. Men skal stå mer på mitt, så får hun smake sin egen medisin fremover :) Tror det kommer til å svi litt for henne- mildt sagt!

Anonymkode: ed0eb...464

Samme tilfelle her og. Ikke bare egoistisk, men slem i tillegg. Takk, mamma!

uansett, nei, du er ikke egoistisk, ikke i det hele tatt. Sett ned foten :)

Anonymkode: 35af9...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 15.59, Hactar skrev:

Det er nok lurt. For forskjellen på bilene deres er hovedsakelig at den ene er din og den andre er hennes. Og hvis noe skjer med din bil, høres det veldig ut som det blir ditt problem, da hun ikke verdsetter dine eiendeler like mye som sine egne.

Det skal da virkelig ikke bli ditt problem at hun skaffer seg et kjøretøy som hun ikke mener er egnet til den bruken hun trenger. 

Dette. 

Ts, Dersom du blir spurt om å låne bort bilen din så sier du "helt greit så lenge jeg låner din samtidig"....

Anonymkode: 4f9e5...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...