AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Hei! Jeg er innkalt til jobbintervju på mandag. Det er en jobb i helsevesenet som jeg virkelig ønsker meg (jeg er sykepleier, og vært utdannet i et år). Jeg har aldri vært på et ordentlig jobbintervju før, da jeg fikk fast stilling etter endt utdannelse på sykehjemmet jeg arbeidet på som vikar gjennom studietiden. Problemet mitt er at jeg er nokså sjenert/innadvendt. Det kommer seg fort etter som jeg blir kjent, og jeg blir trygg på kolleganene mine. Men jeg er ikke den som tar størst plass, og liker ikke å være i sentrum for oppmerksomhet. Jeg gruer meg veldig, og har hatt noen søvnløse netter nå.. Jeg er så redd for å gjøre det dårlig på Intervjuet, da jeg har en tendens til å miste og stokke om på ord når jeg er nervøs. Og jeg kan få helt jernteppe! Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger fra arbeidsplassen og praksisperioder. Jeg får høre av brukere at de er glad når jeg kommer på jobb, fordi jeg ikke "maser" så mye på dem. Kolleganene sier jeg skaper en trygg ro i avdeling. Jeg gjør det jeg skal, og kommer overens med alle. Jeg er trygg i arbeidet mitt, men som sagt er jeg innadvendt. Noen tips til ei nervøs jente?? Hva kan jeg forvente på intervju? Jeg trives godt på sykehjemmet jeg jobber, så det er ikke verdens undergang om det ikke går bra. Men den jobben jeg skal på intervju på er veldig mye nærmere der jeg bor, samt har en turnus og arbeidoppgaver jeg virkelig kunne tenke meg! Anonymkode: 648bc...607
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Senk skuldrene og forsøk å slappe av! Dersom du begynner å stokke på ordene, sotre eller stamme så trekker du pusten, sier: «Beklager, jeg er litt nervøs», smiler og begynner på nytt. Takk ja til en kopp kaffe/vann/hvasomhelst, da kan du ta en slurk før du svarer hvis du er nervøs slik at du får trukket pusten og summer deg litt. Det går nok helt fint Hvis det er i kommunehelsetjenesten du søker jobb så er det sykepleiermangel mange steder, så sjansene for å finne deg en jobb er gode Anonymkode: 71f04...074 4
Ingeniør1989 Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Som personen over skriver er det helt okay å si at du er litt nervøs. De som avholder intervjuet er sannsynligvis vant til det. Det du kan prøve er å få en kompis/venninne/kjæreste/hva enn til å simulere intervju et par ganger i forkant. Litt som rollespill. Det blir selvfølgelig ikke det samme som et ekte intervju, men det kan kanskje gjøre deg litt mer avslappet før intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Jeg er veldig som deg. På jobbintervju, så skjønner intervjuerne at du er litt nervøs, og så lenge du greier å svare på spørsmålene så tenker det stortsett ikke mer over det. Det beste du kan gjøre, er å forberede deg. Les igjennom alle standardspørsmålene, øv inn hva du ville svart på disse spørsmålene, og dukker det opp et spørsmål på intervju så svarer du etter evne. Det er mye bedre å svare litt generelt om noe, hvis du skulle få et vanskelig spørsmål, enn å si at "jeg vet ikke". Alle intervju går veldig bra. Mange ganger så bruker arbeidsgiver de første fem minuttene for å fortelle om arbeidsplassen, slik at du kan få senket pulsen etter at du har hilst og satt deg ned. Lykke til. Anonymkode: 38d98...71b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Faktisk så er det de intervjuene på jobber jeg har vært sikker på at jeg ikke får, de jeg har gjort det best på 😂 Fordi jeg blir avslappet og klarer å svare bedre for meg da. Det siste intervjuet (snart 2 år siden) fikk jeg jobben jeg har idag på. 😅 Jeg hadde veldig lyst på jobben, men tenkte at det var større sjanse for at andre blir valgt enn akkurat meg. Kanskje det hadde hjulpet deg? 😅 Anonymkode: 38ab7...718 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Tusen takk for svar dere! er fortsatt veldig nervøs!! Det er i kommunen ja, men det var 8 søkere på stillingen, og tenker nok at de kommer til ansette noen som har mer erfaring og som klarer å snakke godt for seg på intervju! Hva tror dere det er lurt å forberede seg på av spørsmål? hater egentlig å snakke fint om meg selv.. er det veldig spørsmål/svar, eller fungerer det mer som en samtale? Er tre stykker som skal være tilstede utenom meg.. kjenner det hadde vært enklere om det kun var en person.. Anonymkode: 648bc...607
Ingeniør1989 Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar dere! er fortsatt veldig nervøs!! Det er i kommunen ja, men det var 8 søkere på stillingen, og tenker nok at de kommer til ansette noen som har mer erfaring og som klarer å snakke godt for seg på intervju! Hva tror dere det er lurt å forberede seg på av spørsmål? hater egentlig å snakke fint om meg selv.. er det veldig spørsmål/svar, eller fungerer det mer som en samtale? Er tre stykker som skal være tilstede utenom meg.. kjenner det hadde vært enklere om det kun var en person.. Anonymkode: 648bc...607 Det er vanskelig å forutse nøyaktig hvordan intervjuet vil spille seg ut. Det kommer an på personen som skal føre det. Og dynamikken dere imellom. Men du kan nok regne med at de vil fortelle litt om stillingen og arbeidsplassen. Også er det nok noen litt generiske spørsmål de ønsker å dytte inn. Eksempelvis: fortell litt om deg selv, hvorfor ønsker du denne jobben, hva synes du om å arbeide i team, hva tror du referansene dine vil si om deg. Og husk å sende dem en mail etter intervjuet der du sier takk for et hyggelig intervju osv.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 Ta deg et par shots før du går inn, for nervenes skyld! Anonymkode: cd78b...17d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta deg et par shots før du går inn, for nervenes skyld! Anonymkode: cd78b...17d Eller ikke... Smil og vær deg selv. I 90% av mine intervjuer har de jeg har møtt vært veldig hyggelige mennesker. De ønsker å bli kjent med deg, så vær deg selv. Hvis du blir spurt om dårlige sider kan du kanskje si at du er sjenert i nye situasjoner, men at du er trygg med pasienter når du blir kjent på arbeidsplassen? Viktig å følge opp den dårlige egenskapen med hvordan du hindrer at det går utover jobben. Lykke til! 😃💪🏻 Anonymkode: 0d21c...d72
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 Jeg er som deg, og ofte blir det kommentert på intervjuene at jeg ikke virker som en veldig utadvendt person. Dette er som regel negativt, selvsagt. Men jeg prøver å vinkle denne "egenskapen" min til noe positivt, når det blir tatt fram. -Jeg er ikke den som lager drama og bråk på jobben. I tidligere arbeidsforhold har det vært gull verdt at noen er en stø og rolig klippe i stressende situasjoner som oppstår. -Kunder/brukere (som du også nevner lenger opp) synes ofte det er fint å forholde seg til rolige mennesker. Det at jeg er innadvendt har ingen effekt på jobben jeg gjør, jeg har f.eks. ikke angst for å snakke i telefon, men det er kanskje mest synlig på pauserommet når alle prater i munnen på hverandre. Da er jeg mer en lytter, i slike situasjoner. Anonymkode: 796db...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå