Gå til innhold

Bare et tips som få veit om egentlig


Gjest frankie85

Anbefalte innlegg

Gjest frankie85

Ja, bare tenkte å dele et treningstips, dere veit alle sier man skal hvile så så lenge før man trener den samme muskelen igjen, vel je ble selv lei av å vente på hver økt så je begynte å trene de samme musklene hver dag og fant ut ganske raskt at det faktisk går helt greit å gjøre det og man vokser nesten bedre av det også, nå er itte volumet så høyt i og med at je trener kanskje fem sett på hver muskel hver dag, men på ukesbasis så blir det ganske mye likevel, faktisk mer enn det andre trener, tenkte å bare dele det siden folk tar så feil på det området, je har selv vokst ganske bra av å trene den samme muskelen hver dag hver morgen rett etter at je har stått opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det går fint en god stund til du finner ut hva overtrening/underrestitusjon er. Så kommer du til å spy av tanken på å trene ihvertfall i et halvt år. Been there, done that. Det var nok å kjenne på det en gang ja. 

Anonymkode: 2824a...494

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det går fint en god stund til du finner ut hva overtrening/underrestitusjon er. Så kommer du til å spy av tanken på å trene ihvertfall i et halvt år. Been there, done that. Det var nok å kjenne på det en gang ja. 

Anonymkode: 2824a...494

Fullkroppsøkter har vært en etablert strategi i lang tid nå, med god støtte i forskning.

(Når det er sagt, er nok fem tunge sett daglig på hver muskelgruppe for mye for de aller, aller fleste) 

Usikker på om TS er seriøs, btw. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noen ny informasjon ifb med treningslære, men det er ikke mulig å trene slik over lengre tid. Kroppen trenger hvile for å bygge seg opp. 

Det er vanlig å mange idretter å periodisere treningen ved å trene intensivt i kortere perioder for deretter å hvile en periode. Det er i denne perioden med hvile at kroppen blir sterkere. Den viktige biten her er altså hvile. 

Det er også veldig individuelt hvor lang tid man trenger for å restituere seg etter trening. Jo bedre trent du er jo kortere restitusjonstid trenger du og jo eldre du er jo lengre restitusjonstid trenger du. I tillegg er det faktorer som kosthold, søvn, stress etc.

Anonymkode: 88ce1...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke trener i 5 timer hver dag, så går det veldig fint. Om du en dag skulle merke at du er sliten eller lignende, så tar man bare en fridag. Jeg har gjort det slik lenge og det fungerer bra for meg. Trener hardt og tungt til jeg merker det på muskelen, så går jeg videre til neste øvelse. 

Anonymkode: 7d9cd...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke noen ny informasjon ifb med treningslære, men det er ikke mulig å trene slik over lengre tid. Kroppen trenger hvile for å bygge seg opp. 

Det er vanlig å mange idretter å periodisere treningen ved å trene intensivt i kortere perioder for deretter å hvile en periode. Det er i denne perioden med hvile at kroppen blir sterkere. Den viktige biten her er altså hvile. 

Det er også veldig individuelt hvor lang tid man trenger for å restituere seg etter trening. Jo bedre trent du er jo kortere restitusjonstid trenger du og jo eldre du er jo lengre restitusjonstid trenger du. I tillegg er det faktorer som kosthold, søvn, stress etc.

Anonymkode: 88ce1...00b

 

Det er ikke sant, jeg har trent i månedvis nå uten hvile, har lagt ved bilde av fremgangen så langt

SnRJDH4.jpg

Endret av frankie85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frankie85
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke trener i 5 timer hver dag, så går det veldig fint. Om du en dag skulle merke at du er sliten eller lignende, så tar man bare en fridag. Jeg har gjort det slik lenge og det fungerer bra for meg. Trener hardt og tungt til jeg merker det på muskelen, så går jeg videre til neste øvelse. 

Anonymkode: 7d9cd...609

 

Ja, enig, er jo bare å ta en hviledag om man trenger det, men man trenger itte å vente i flere dager for å trene samme muskelen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, frankie85 skrev:

 

Det er ikke sant, jeg har trent i månedvis nå uten hvile, har lagt ved bilde av fremgangen så langt

SnRJDH4.jpg

Deilig 

😘

Anonymkode: 771e4...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Deilig 

😘

Anonymkode: 771e4...939

lol, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på sånn du. Er din kropp, ingen andres. Jeg personlig merket aller størst fremgang da jeg kutte ned på hyppigheten. Helsa var fin i ca et år da jeg trente daglig med annenhver økt overkropp og annenhver økt bein. Progresjonen var litt treg da. Etter ca et år ble jeg ekstremt sliten og var trøtt konstant og det siste jeg ville var å trene. Likevel fortsatte jeg og ble utsatt for mye sykdom. Jeg tok en pause fra trening i tre uker etterhvert og begynte å ta to fridager i uka. Jeg øker vektene mye oftere og er ikke lengre sliten i hverdagen. Du sier at du har trent slik i flere måneder, hvis du tror det er lenge så tar du feil. Kom tilbake om tre år og fortell at du har trent slik hele tiden og at du har økt alle løftene dine mye mer enn folk som ikke trener samme muskelgruppe hver dag. 

Anonymkode: f2322...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  • McLester et al. (2000) compared a training program performed as either one large full-body workout or split over 3 full-body training sessions per week. Lean body mass increased by 8% in the 3-day group compared to a mere 1% in the 1-day group. (Not statistically significant but the researchers called it a definite trend consistent across all measures.)
  • Schoenfeld et al. (2015) found significantly superior muscle growth for a 3x per week full-body training group compared to a bro-split hitting each muscle twice a week. (The authors said the split group trained each muscle once a week, but look at the actual splits and you can see the arms were trained on arm days and on push/pull days.)
  • Heke (2010) also compared a 3x per week full-body training program with a bro split where each muscle was trained only once a week. The full-body group experienced a 0.8% increase in fat-free mass and a 3.8% decrease in body fat percentage, compared to only a 0.4% increase in FFM and a 2.2% decrease in BF% in the bro split group. The differences weren’t statistically significant, but that was probably mainly because these were men benching over 4 plates and the study lasted only 4 weeks.
    (Yes, trained individuals can gain muscle and lose fat at the same time.)
  • Crewther et al. (2016) studied rugby players performing 3 workouts as either full-body workouts or in an upper/lower split, so the weekly training frequency was effectively 3x vs. 1.5x. The full-body group lost more fat (diets weren’t controlled) and gained a non-significantly greater amount of muscle (1.1% vs. 0.4% FFM).

 

In conclusion, for maximum muscle growth you’ll probably need to train each muscle at least twice a week. A bro split where you hit each muscle just once a week doesn’t cut it. In fact, most of the debate currently centers on whether considerably higher training frequencies than twice per week are even more beneficial. I’ve recently reviewed several new studies on this that you can read here.

https://mennohenselmans.com/optimal-program-design/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen nyansert artikkel:

Sitat

I think the major takeaway is that higher frequencies (up to at least 4-5x per week) seem to lead to larger strength gains for upper body pressing exercises, on average, in both trained and untrained lifters, even when volume and intensity are equated.  On the other hand, strength gains for squat-type movements seem to be less affected by frequency.  If anything, I think this analysis may understate the effects of frequency in the “real world,” because volume was equated in all of these studies, although higher frequencies naturally allow for higher volumes in a real-world scenario.  I wouldn’t profess to know why, mechanistically, higher frequencies lead to larger strength gains (and why there’s a difference for upper body but not lower body), but I think average training quality and skill acquisition are probably the two biggest contributors, while the effects of hypertrophy play a smaller (or perhaps nonexistent) role once you get beyond a frequency of just once per week.

https://www.strongerbyscience.com/training-frequency/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold på sånn du. Er din kropp, ingen andres. Jeg personlig merket aller størst fremgang da jeg kutte ned på hyppigheten. Helsa var fin i ca et år da jeg trente daglig med annenhver økt overkropp og annenhver økt bein. Progresjonen var litt treg da. Etter ca et år ble jeg ekstremt sliten og var trøtt konstant og det siste jeg ville var å trene. Likevel fortsatte jeg og ble utsatt for mye sykdom. Jeg tok en pause fra trening i tre uker etterhvert og begynte å ta to fridager i uka. Jeg øker vektene mye oftere og er ikke lengre sliten i hverdagen. Du sier at du har trent slik i flere måneder, hvis du tror det er lenge så tar du feil. Kom tilbake om tre år og fortell at du har trent slik hele tiden og at du har økt alle løftene dine mye mer enn folk som ikke trener samme muskelgruppe hver dag. 

Anonymkode: f2322...e23

Den er greit, da snakkes vi om noen år hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frankie85
2 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Ja, egentlig, folk er litt imot å trene den samme muskelen hver dag, men si at man kjører en vanlig tre- eller femdagers-splitt da, så trener man jo egentlig hver muskel oftere sånn indirekte, så hvis det ikke gikk an å trene hver muskel hver dag så ville jo ikke en splitt ha fungert antageligvis heller kanskje

Endret av frankie85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...