Gå til innhold

Hunder drar med seg nye flått til Norge

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Desverre går ofte tanken om at «jeg gjør noe sååå bra for EN hund i utlandet, JEG føler meg sååå bra, JEG er et flott menneske» mentaliteten fremfor tanken om at alle gatehundene er en reell trussel for de friske dyrene vi har takket være strenge importkrav. Det finnes faktisk nok av hunder i Norge som trenger et godt hjem, men noen mener bastant at av alle hundene som trenger nye hjem i Norge så finnes det ikke EN hund som passer dem. Latterlig innstilling og en dårlig unnskyldning for å dra inn sykdommer på grunn av egen egoisme. 

Anonymkode: beece...630

• Liker 9
Skrevet

Det ER stopp på disse gatehundene i Norge nå. 
Men når flåtten er begynt bli utbredt i nabolandene våre, så er ikke gatehunder problemet vårt lengre siden det er stopp på import, men heller det at nordmenn tar med seg hundene sine til naboland på campingferie, og at det er tillatt med import av hunder fra nabolandene våre, samt smuglingen av hunder over grensene. 

Det jeg savner i artikkelen er hvorvidt midlene vi bruker i dag mot skogflått hjelper, og eventuelt andre tips på forebygging. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Men når flåtten er begynt bli utbredt i nabolandene våre, så er ikke gatehunder problemet vårt lengre siden det er stopp på import, men heller det at nordmenn tar med seg hundene sine til naboland på campingferie, og at det er tillatt med import av hunder fra nabolandene våre, samt smuglingen av hunder over grensene. 

Det jeg savner i artikkelen er hvorvidt midlene vi bruker i dag mot skogflått hjelper, og eventuelt andre tips på forebygging. 

Det er ikke fullstendig stopp, men det er mye strengere krav. Men må kunne bevise at hunden har vært i ditt eie i så og så lang tid, som betyr at fu må bo i utlandet sammen med hunden blandt annet. Det er flere ting å, dette står på sidene til Mattilsynet om man er interessert i temaet. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke fullstendig stopp, men det er mye strengere krav. Men må kunne bevise at hunden har vært i ditt eie i så og så lang tid, som betyr at fu må bo i utlandet sammen med hunden blandt annet. Det er flere ting å, dette står på sidene til Mattilsynet om man er interessert i temaet. 

Joda, det er selvfølgelig en viss mulighet for å få med seg gatehund, men med innskjerpingene så er det på langt nær samme problem som det har vært. 
Gatehunder som har bodd med sin nye eier i ett halvt år er gjerne behandlet på en helt annen måte enn hunder som kommer direkte fra shelters. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, _popcorn_ skrev:

Joda, det er selvfølgelig en viss mulighet for å få med seg gatehund, men med innskjerpingene så er det på langt nær samme problem som det har vært. 
Gatehunder som har bodd med sin nye eier i ett halvt år er gjerne behandlet på en helt annen måte enn hunder som kommer direkte fra shelters. 

Ja, heldigvis frister et halvt år i utlandet lite for mange når man har en jobb her i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det faktisk ikke dette som er problemet for norske husdyr. De dør av kreft og andre livsstilssykdommer akkurat som oss. Jeg kaller dem livsstilssykdommer selv om det egentlig ikke er vår feil at vi spiser helt riv ruskende galt og lever i en giftig verden. Ta bort ferdigmat med haugevis av tilsetningsstoffer, kjøtt av dårlig kvalitet (konvensjonell kylling og gris er foret med GMO-mais) og oppdrettsfisk, og unngå å overvaksinere og overmedisinere ditt dyr så unngår du 90% av helseproblemene som dyrene våre er utsatt for.

Anonymkode: a276c...a45

Gjest Sirah
Skrevet
8 timer siden, _popcorn_ skrev:

Det irriterer meg at jeg ikke finner den danske artikkelen igjen for mener det sto noe om det der.... Den var i en av de store danske avisene...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk ikke dette som er problemet for norske husdyr. De dør av kreft og andre livsstilssykdommer akkurat som oss. Jeg kaller dem livsstilssykdommer selv om det egentlig ikke er vår feil at vi spiser helt riv ruskende galt og lever i en giftig verden. Ta bort ferdigmat med haugevis av tilsetningsstoffer, kjøtt av dårlig kvalitet (konvensjonell kylling og gris er foret med GMO-mais) og oppdrettsfisk, og unngå å overvaksinere og overmedisinere ditt dyr så unngår du 90% av helseproblemene som dyrene våre er utsatt for.

Anonymkode: a276c...a45

Nei, det er ikke et problem pr i dag for husflåtten er enda ikke et problem her i landet. Men om den kommer og sprer seg så vil den bli et reelt problem.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Sirah skrev:

Artikkelen sier vel alt. Kan vi ikke slutte med disse gatehundene nå? Denne dritten vil vi IKKE ha hit! Leste en dansk artikkel (som jeg så klart ikke finner igjen i farta) om at denne flåtten var utbredt i Danmark nå. Og at den faktisk er skikkelig farlig 😢

https://www.nrk.no/ostfold/frykter-ny-flatt-er-pa-vei-inn-i-norske-hjem-1.14533033?fbclid=IwAR0V3_hNxMPvl3_5lq1YdkC_nhzic1ZACxt_vMpKKmDUEkiHsKh2ivFFkw0

Denne? http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-03-ny-flaat-fundet-i-danmark-kan-vaere-livsfarlig-for-husdyr?cid=tv2.dk:Ny flåt fundet i Danmark - kan være livsfarlig for husdyr:article

Anonymkode: a18bc...4ba

AnonymBruker
Gjest Sirah
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det denne artikkelen @Sirah?

Ja 😄

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sirah skrev:

Ja 😄

Takk for tilbakemelding :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...