Gå til innhold

Mye småkjøring dårlig for bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 4 år gammel bil som kjøres til og fra jobb. Totalt ca 6 km hver arbeidsdag. Utover det kanskje en tur i butikken nå og da. Ellers brukes ikke bilen og jeg har hørt at mye småkjøring er dårlig for bilen. Jeg får dårlig samvittighet og føler jeg må ta meg en langtur minst en gang i uka. Og kjører da da bare på måfå i noen mil og føler jeg kaster bort tiden. Men må jeg egentlig det? Hvor sakdelig er det for bilen å bare brukes til småkjøring?

Anonymkode: 7bb7a...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småkjøringa kan tappe batteriet og slite dynamoen, hvis du har diesel så kan partikkelfilteret ditt bli tett.

Anonymkode: 60243...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta disse langturene ja. Min mor har hatt masse problemer med bilen fordi hun bare kjørte et par kilometer to-tre ganger til dagen i en lang periode. 

Anonymkode: 3b7f6...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en elbil, hadde det ikke gjort noenting.

Anonymkode: bded8...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet ut en fantastisk bensinbil med 2,4 liters motor mot en gammel elbil pga samme problematikk. Den ble aldri varm, masse kondens i eksosanlegget, dårlig klima i bilen, redd for økt slitasje og karbonavleiringer i motoren.

Dette fordi arbeidsveien min ble kortere, kun 5 km hver vei mot 18 km før.

Men vi har en bil nr 2 for langturer. Strengt tatt har mannen en svært dugandes veteran i tillegg (70-talls Volvo som er omtrent like pålitelig som en moderne tysk bil). Så da var det logisk for oss og kjøpe en gammel Leaf.

En 4 år gammel bil taper fortsatt 15-30000kr/år nærmest uten at du rører den. Så det blir jo ditt valg om du skal realisere et tap der. Mitt forslag er å gå eller sykle de 3 km til jobb, om det går. La bilen stå, kom i bedre helse, og begynn å nyte morgenruten din. :)

Anonymkode: a4991...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dieselbil bør kjøres, ja. Om det er en bensinbil betyr det ikke fullt så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 4 år gammel bil som kjøres til og fra jobb. Totalt ca 6 km hver arbeidsdag. Utover det kanskje en tur i butikken nå og da. Ellers brukes ikke bilen og jeg har hørt at mye småkjøring er dårlig for bilen. Jeg får dårlig samvittighet og føler jeg må ta meg en langtur minst en gang i uka. Og kjører da da bare på måfå i noen mil og føler jeg kaster bort tiden. Men må jeg egentlig det? Hvor sakdelig er det for bilen å bare brukes til småkjøring?

Anonymkode: 7bb7a...10a

Bare hvis du har fossilbil. Det er de første minuttene etter at du har startet som sliter mest på motoren (kald olje som ikke smører godt nok, temperatursvingninger, osv). Å kjøre en langtur vil ikke hjelpe på slitasjen mange kaldstarter påfører motoren.

Men 3 kilometer hver vei, hvorfor sykler du ikke på jobb? Det er bra både for bil og kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bilen på høyt turtall når den har blitt varm (siste halve kilometeren). Da får du i det minste blåst ut litt sot av motoren, som er det du oppnår med å langkjøre bilen iblant. Bruk gjerne batterilader et par ganger i året, om du ikke allerede har lading i forbindelse med motorvarmer.

Motorslitasje på grunn av kaldstart tror jeg omtrent du kan se bort fra på nye biler med helsyntetisk olje. Men kondens i eksosanlegget blir det ved mye småkjøring; det er ikke til å komme fra. Bytte av eksosanlegg er likevel for en liten utgift å regne, når man først har kostnadene med bil.

Anonymkode: ca49a...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av motorslitasjen oppstår de første 10 minuttene etter kaldstart. Mange korte turer sliter ut motoren på bilen. 

Hva du gjør etter de 10 minuttene hjelper ikke på slitasjen du alt har påført bilen. Dvs, du kan ikke «reparere» motoren med en langtur eller høyt turtall.

 

Anonymkode: 1cbb8...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært en elbil, hadde det ikke gjort noenting.

Anonymkode: bded8...fc8

Elbil må også av og til kjøres litt lengre. Det er et lite batteri til dørlåser, setevarmere osv. Det lades fra hovedbatteriet men bare mens bilden kjører. Mange småturer, da blir man innelåst i bilen utenforbutikken og må ringe etter hjelp. Ikke mitt stolteste øyeblikk. 

Anonymkode: 2b15c...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

80% av motorslitasjen oppstår de første 10 minuttene etter kaldstart. Mange korte turer sliter ut motoren på bilen. 

Hva du gjør etter de 10 minuttene hjelper ikke på slitasjen du alt har påført bilen. Dvs, du kan ikke «reparere» motoren med en langtur eller høyt turtall.

 

Anonymkode: 1cbb8...460

Den er grei. Men har du noengang slitt ut en motor? Det er rust som tar de fleste biler i Norge.

Anonymkode: ca49a...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er grei. Men har du noengang slitt ut en motor? Det er rust som tar de fleste biler i Norge.

Anonymkode: ca49a...500

Det er helt korrekt! Er man litt forsiktig med kalde motorer, skifter oljer/filter regelmessing er det null problem å overgå resten av bilen med tanke på levetid. Elektronikken kan feile, men selv den lar seg reparere i de fleste tilfeller. Biler med hjelpevarme bør kjøres langt nok, slik at hjelpevarmeren har fått motoren varm slik at den stopper FØR du er ferdig med kjøreturen. Ellers gror de igjen med sot og slutter og virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...