Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, flere som har barn i 2,5 års alderen som har lite verbalt språk? 

Har et barn på 2 år og 3 mnd som har små ord som 

Mamma, Pappa, ja, nei hei, hade, takk, natta, pysj, juice, bæ, vov, mjau, hest, gakk gakk, bompe (dumper), værttøy (verktøy).

Leser, synger, leker og prater mye både med barnet, men også generell prat/ dialog med flere familiemedlemmer i hverdagen. 

Hvordan forholder dere dere til barnets forsinkede verbale språkutvikling. Barnet forstår det som sies og følger opp beskjed  (eks: «Jeg vil du skal sette skoene på hylla»). 

Anonymkode: d2dae...945

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av! 😊

Nevøen min brukte omtrent bare peking og lyder til han var over 3 år... Moren var skikkelig bekymret!

Plutselig snakket han! Som en foss 😂

Tenåring nå, og kjempeflink på skolen 💙

Anonymkode: 250d7...2c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sier barnet har forsinket verbal utvikling? Dette høres helt normalt ut for en på 2 år og 3 mnd. Husk også at normalaspektet er ganske vidt og språkforståelsen er viktigere i den alderen. 

Anonymkode: 28103...f43

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nevøen var 3,5 og vel så det før han begynte å snakke. Foreldrene gjorde ikke noe annet enn normalt, som deg, og en dag bare "løsnet" det for guttungen og han begynte å prate. :)

Anonymkode: aec79...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo helt normalt ut. Har noen sagt noe annet? 

Anonymkode: 4f6fb...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo helt normalt ut. Har noen sagt noe annet? 

Anonymkode: 4f6fb...672

Barnehagen gnåler... 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er snart 20 mnd og sier ingen ord! Ingen! Ikke mamma, ikke pappa

Anonymkode: ff675...8db

Skrevet

Hadde samme greia her. Barnehagen gnålte og gnålte. Han ble sendt til øre nese hals lege som 2-åring, de fant ingenting. Et år senere var det på igjen, masse gnål, de ringte til og med helsestasjonen for å gnåle. Ny henvisning og de fant væske i ørene hans. De ville se an om det gikk over av seg selv, noe det gjorde. Men han har hatt av og på væske i ørene siden. De bare gjør ikke noe med det så lenge det forsvinner igjen etter litt tid. Han var rundt 4 da språket løsnet. Og da med mer avansert språk enn mange av de han gikk i barnehage med. Språkforståelsen var der, men talen ble forsinket pga væsken som kom og gikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge språk forståelden er der kan du bare ta det med ro. 

Anonymkode: 9ced0...8e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt er snart 20 mnd og sier ingen ord! Ingen! Ikke mamma, ikke pappa

Anonymkode: ff675...8db

Mye kan skje på 7 mnd... 🙄

Anonymkode: 8e303...17c

AnonymBruker
Skrevet

Her løsnet det skikkelig ved 3,5 år ca. Så lenge barnet tar instruksjoner og forstår det som sies hadde jeg ikke bekymret meg 😊

Anonymkode: 71e38...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, flere som har barn i 2,5 års alderen som har lite verbalt språk? 

Har et barn på 2 år og 3 mnd som har små ord som 

Mamma, Pappa, ja, nei hei, hade, takk, natta, pysj, juice, bæ, vov, mjau, hest, gakk gakk, bompe (dumper), værttøy (verktøy).

Leser, synger, leker og prater mye både med barnet, men også generell prat/ dialog med flere familiemedlemmer i hverdagen. 

Hvordan forholder dere dere til barnets forsinkede verbale språkutvikling. Barnet forstår det som sies og følger opp beskjed  (eks: «Jeg vil du skal sette skoene på hylla»). 

Barnet har tydeligvis språkforståelse, og har noen ord. Har det vært noe utvikling i det siste? At nye ord kommer til?

Dette hadde jeg ikke bekymret meg over, bare fulgt med på som alle andre barna (er bhglærer). Det kommer en ordspurt rundt 2-2,5 år. 

Det er et stort sprik innenfor «normal»-området.

Anonymkode: 9a324...4a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn sa sine første ord da han var cirka 10-12 måneder gammel, noe som er ganske vanlig. Men etter det var det så stille, det kom veldig få nye ord på veldig veldig lang tid. Da han var 2-3 år laget han mest bare forskjellige lyd og pekte på ting for å kommunisere og var nesten nonverbal. Da han var 3,5 år gammel kom det endelig nye ord og han begynte å bruke setninger på to ord. I dag er han 5 år og snakker to språk helt flytende. 

Jeg har også en datter på 4 år (1,5 år yngre enn storebroren) som alltid snakket mer enn broren sin, selv om hun er yngre. Da hun var 2 år brukte hun fine og lange setninger på to språk, mens i samme alder laget broren sin nesten bare lyd for å kommunisere. 

Er dere vanlige foreldre så har dette med forsinket språk ingenting med dere å gjøre. Ikke hør på de som sier "Dere må jo snakke til barnet" og liknende fraser. Det er veldig trist at i Norge har barn ikke lov til å være annerledes og utvikle seg i ro og fred uten at alle fra barnehagetanter til naboer blir "bekymret". Ser dere at barnet forstår språk, dere har fått sjekket at det ikke er noe fysisk som forhindrer språkutvikling og det er ingenting annet i barnets utvikling som bekymrer dere så er det bare å vente.

Er det en gutt dere har? Forsinket språkutvikling (noe som barnet deres ikke har ennå altså) er mer vanlig hos gutter. Det er også typisk at disse barna blir senere matematisk og analytisk flinke. Hva med mannen din, hvor gammel var han da han begynte å snakke? Har en av dere noen i nærfamilie som hadde forsinket språk? Har barnet deres god hukommelse? Har h*n gode sosiale ferdigheter?

Anonymkode: 0a8f4...6be

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Jadzia skrev:

Hadde samme greia her. Barnehagen gnålte og gnålte. Han ble sendt til øre nese hals lege som 2-åring, de fant ingenting. Et år senere var det på igjen, masse gnål, de ringte til og med helsestasjonen for å gnåle. Ny henvisning og de fant væske i ørene hans. De ville se an om det gikk over av seg selv, noe det gjorde. Men han har hatt av og på væske i ørene siden. De bare gjør ikke noe med det så lenge det forsvinner igjen etter litt tid. Han var rundt 4 da språket løsnet. Og da med mer avansert språk enn mange av de han gikk i barnehage med. Språkforståelsen var der, men talen ble forsinket pga væsken som kom og gikk. 

Barnehagen "gnåler" fordi de vil det beste for barnet ditt. 

Anonymkode: e4cb8...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, og foreldre vil selvfølgelig ikke det beste for barnet sitt, eller forstår ikke hva som er best for barnet sitt. Fremmede vet bedre. Nanny state much...

Anonymkode: 0a8f4...6be

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn snakket omtrent ikke før etter 2 år og 4 måneder. Og da kom det mye. 😅 

Før det var det mye enstavelsesord og peking for å bli forstått og uforståelig babling mens han lekte. Vi fikk beskjed om å ikke stresse så lenge han faktisk prøver å kommunisere. Vet om barn som var tregere enn vårt også, som likevel snakker helt fint i dag.

Anonymkode: 1bef5...ff9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, og det er greit. Men når både helsestasjonen (lege og helsesøster), ønh avdelingen på sykehuset og fastlegen sier det kommer til å rette seg bare han får tid, hvorfor skal da barnehagen fremdeles gnåle om det flere ganger i måneden, sette inn tiltak, begynne å involvere logoped osv da? Jo mer de stressa og gnålte på han, jo dårligere ble han i språket. Bytta barnehage, der har de en annen måte å se barna på. Det gikk en måned og poff løsnet språket. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...