Gå til innhold

Hvor går grensen på samvær med barnefar når en mottar penger som alenemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om noen som etter all sannsynlighet mottar støtte fordi hun er "alenemor". Barnefaren har blitt observert ved boligen hennes etter normal arbeidstid nesten hver dag. De reiser også sammen, og oppfører seg som kjærester. Det er mulig han har registrert bostedsadresse et annet sted, og sover der han er registrert. 

Men hva grenser til trygdesvindel i dette tilfellet?

Anonymkode: e28b2...579

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om noen som etter all sannsynlighet mottar støtte fordi hun er "alenemor". Barnefaren har blitt observert ved boligen hennes etter normal arbeidstid nesten hver dag. De reiser også sammen, og oppfører seg som kjærester. Det er mulig han har registrert bostedsadresse et annet sted, og sover der han er registrert. 

Rart du ikke vet hvor grensa for trygdesvindel går, når du tydeligvis vet alt annet om dette paret? Hva med å spørre paret det gjelder, kanskje de kan forklare deg alt sammen sånn at du slipper å bekymre deg for sånt. Må være slitsomt å bry seg så mye om andre. 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Rart du ikke vet hvor grensa for trygdesvindel går, når du tydeligvis vet alt annet om dette paret? Hva med å spørre paret det gjelder, kanskje de kan forklare deg alt sammen sånn at du slipper å bekymre deg for sånt. Må være slitsomt å bry seg så mye om andre. 

Sorry at jeg spør, men hva har kunnskaper om trygdesvindel med kjennskap til mennesker å gjøre? 

Jeg vet det meste om min sønn som er bilmekaniker, men jeg vet lite om hvordan man skrur på bil.

Endret av TheOne
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Grensen går på x antall overnattinger i måneden, eller at man lever i et såkalt ekteskapslikendene forhold. Du kan jo selv lete opp i rundskrivene til nav. Google it, google is your friend

Anonymkode: aa740...e72

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
36 minutter siden, TheOne skrev:

Sorry at jeg spør, men hva har kunnskaper om trygdesvindel med kjennskap til mennesker å gjøre? 

Jeg vet det meste om min sønn som er bilmekaniker, men jeg vet lite om hvordan man skrur på bil.

Bare spør i vei du ;) Synes det er latterlig å komme med antagelser og synsing om andre før man egentlig vet fakta i saken.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

etter all sannsynlighet

har blitt observert ved boligen hennes

Det er mulig han har registrert bostedsadresse

Dette! 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor og har støtt og stadig en VENN som kommer innom på besøk. Han er mao. ikke barnefar, noe som er lett å avdekke ved dnatest. 

Tror det kan være vanskelig å avdekke dine spekulasjoner, men hvorfor bryr du deg? For alt du vet så kan det være at det ikke er barnefaren i det hele tatt, eller at de har problemer de må nøste opp i som kreves at han er der ofte uten at man nødvendigvis kan kalle det for samvær.

Anonymkode: dccb9...b8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg ringte nav og sa det som det var at barnefar og jeg er kjærester, men at han også har sin egen leilighet. noen uker sover han hos meg flere ganger i uka og andre uker ikke i det hele tatt. de sa grensa går ved hvorvidt man har to husholdninger. ikke om hvorvidt man er kjærester og tilbringer mye tid sammen. men, hvorvidt man betaler mat hver for seg, strøm, internett, husleie o.lign hver for seg.

Anonymkode: c966c...661

• Liker 6
Gjest nicecar
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør deg så sikker på at det er barnefaren?

AnonymBruker
Skrevet

Grensen går på x antall overnattinger i måneden, eller at man lever i et såkalt ekteskapslikendene forhold. Du kan jo selv lete opp i rundskrivene til nav. Google it, google is your friend

Anonymkode: aa740...e72

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ringte nav og sa det som det var at barnefar og jeg er kjærester, men at han også har sin egen leilighet. noen uker sover han hos meg flere ganger i uka og andre uker ikke i det hele tatt. de sa grensa går ved hvorvidt man har to husholdninger. ikke om hvorvidt man er kjærester og tilbringer mye tid sammen. men, hvorvidt man betaler mat hver for seg, strøm, internett, husleie o.lign hver for seg.

5 overnattinger i måneden. Man kan ikke ha et forhold til bf når man mottar overgangsstønad. 

Anonymkode: a61f7...3ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hverken du eller vi vet hva som er tilfelle i dette tilfellet. Hvilke stønader mottar hun, og på hvilket grunnlag? Hvorfor har dumpe med det?

Anonymkode: a3667...c6e

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 overnattinger i måneden. Man kan ikke ha et forhold til bf når man mottar overgangsstønad. 

jeg mottar ikke overgangsstønad, men barnetillegg og dobbel barnetrygd. nav-dama sa det går på hvorvidt man har 2 husholdninger eller ikke. ikke antall overnattinger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg mottar ikke overgangsstønad, men barnetillegg og dobbel barnetrygd. nav-dama sa det går på hvorvidt man har 2 husholdninger eller ikke. ikke antall overnattinger.

5 overnattinger, og ingen forhold til far er regler for overgangsstønad. Har ikke sett så mye på utvidet barnetrygd og barnetillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne vært en beskrivelse av et "par" jeg vet om. Mange vet ikke at de er separert siden bilen hans står ved hennes bolig både morgen og kveld.

Men nå vet jeg på grunn av min jobb at hun ikke mottar noen stønader på grunn av at hun er alenemor, og jeg håper virkelig ikke det er noe folk går rundt og mistenker henne for. Der må være vanskelig nok å få ting til å gå rundt om man ikke skal føle seg mistenkt av hele samfunnet rundt en.

Anonymkode: 3395d...a75

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du i det hele tatt noe med dette? Kanskje de er mye sammen for barnas skyld? Kanskje de er på vei til å bli sammen igjen? 

Hadde naboen lagt nesa si i at jeg har besøk av far til barna veldig ofte hadde jeg klikket i vinkel! Det er jo for barnas skyld han er her, og vi samarbeider godt og er gode venner.. 

Anonymkode: 410f5...5cf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke lov å motta støtte om hun er kjæreste med barnets far og de bor fra hverandre heller. 

Anonymkode: 21bfe...0f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke lov å motta støtte om hun er kjæreste med barnets far og de bor fra hverandre heller. 

Anonymkode: 21bfe...0f9

Det stemmer jo ikke. Hun mister rettigheter dersom de har 1 husholdning. Om de har 2 husholdninger er hun per def aleneforsørger. Jeg er i den situasjonen selv. Ringte og ga korrekt info til NAV, og det var deres avgjørelse at jeg, siden jeg betaler for alle utgiftene mine er aleneforsørger. Barnefar har sin egen leilighet, sitt eget strømabonnement, internett og matutgifter. 

Om du ikke er sosionom og jobber i NAV får du slutte å komme med feilinfo.

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer jo ikke. For å få stønad til enslig mor/far kan man ikke ha et kjæresteforhold til den andre parten. Det sier seg selv. Det finnes jo noen som velger å være særboere selv om de har barn sammen. Klart at den ene ikke kan få stønad til eneforsørger da, når de har valgt det selv. At du og din kjæreste har valgt å bo hver for dere skal ikke delfinansieres av NAV.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Det stemmer jo ikke. For å få stønad til enslig mor/far kan man ikke ha et kjæresteforhold til den andre parten. Det sier seg selv. Det finnes jo noen som velger å være særboere selv om de har barn sammen. Klart at den ene ikke kan få stønad til eneforsørger da, når de har valgt det selv. At du og din kjæreste har valgt å bo hver for dere skal ikke delfinansieres av NAV.

Ok, det er godt å vite at du vet bedre enn NAV.

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Så ja, TS, man bryter reglene hvis man har et kjæresteforhold til barnets far samtidig som man mottar stønad til enslig mor. 

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer jo ikke. Hun mister rettigheter dersom de har 1 husholdning. Om de har 2 husholdninger er hun per def aleneforsørger. Jeg er i den situasjonen selv. Ringte og ga korrekt info til NAV, og det var deres avgjørelse at jeg, siden jeg betaler for alle utgiftene mine er aleneforsørger. Barnefar har sin egen leilighet, sitt eget strømabonnement, internett og matutgifter. 

Om du ikke er sosionom og jobber i NAV får du slutte å komme med feilinfo.

Jeg er ikke sosionom, men jeg jobber i NAV, og dette med en eller to husholdninger har jeg aldri hørt om før. Synes det er rart at din saksbehandler har vært så tydelig på dette dersom det ikke står i regelverket.

Anonymkode: 3395d...a75

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...