Gå til innhold

Ha med kjæreste i barnedåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om jeg har funnet rett kategori innenfor forumet til dette.. men prøver å spørre her alikavell.

Jeg skal være fadder til et vennepars barn. Nå bor jeg langt unna de, og har fått meg kjæreste. På grunn av at jeg bor så langt unna, har de enda ikke hatt muligheten til å treffe kjæresten min. Jeg har dog fortalt de om han når jeg har snakket med de i telefon og slikt. 

Er det da innafor av meg å eventuelt ta med kjæresten i barnedåpet? (Invitasjonene til dåpen er ikke sendt ut enda) Og hvor lenge etter at et forhold er inngått, mener dere det skal være okei å ta med kjæresten på slike ting?

Anonymkode: b3000...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spørre dem om du kan ta han med, og spørre han om han vil være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker med vertene om dette. Og de velger om de inviterer bare deg, eller han også. Det er ikke slik at du kan bare ta med deg noen i et slikt selskap, uansett hvor lenge dere har vært sammen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på forholdet har ikke noe å si. Kun om han er invitert eller ikke. Du kan ikke bare ta han med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ham bare med deg hvis de inviterer ham. 
Vil ikke gi noen eksakt tidsgrense for når det er naturlig at en partner skal være med, men hvis man har vært sammen under et år bør ingen bli fornærmet over at kjæresten ikke er invitert. Hyggelig hvis han blir invitert, men altså ikke sikkert at han blir det.

(PS: en dåp - dåpen, ikke et dåp - dåpet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste setter ikke grenser om hvor lenge man skal ha vært sammen før det er greit ta kjæresten med på slike begivenheter, men heller seriøsiteten i forholdet. 
Snakk med foreldrene til barnet, å hør om dem synes det er greit at han blir med. 
Noen setter grenser på at kun samboere får være med, noen synes kjærester er helt greit. Det går litt på både hvilke tradisjoner dem har fra før, og hvor mange dem har mulighet til å invitere. 
Om halve selskapet har kjærester dem vil ha med, så blir kan det bli for mye folk. 

Anonymkode: 27bdf...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du drasse med stakkaren på dette? Han kjenner jo ingen av folka.

Anonymkode: c074d...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du snakker med vertene om dette. Og de velger om de inviterer bare deg, eller han også. Det er ikke slik at du kan bare ta med deg noen i et slikt selskap, uansett hvor lenge dere har vært sammen 

Man inviterer ikke en av et par i en dåp som har vært sammen i 2 år+ da.. Hva med de som har vært i lag i 20 år? Et par er et par. Jeg hadde ikke kommet om samboeren min ikke ble invitert/ikke fikk være med. Vi har vært sammen i 5 år. 

Anonymkode: d1fff...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man inviterer ikke en av et par i en dåp som har vært sammen i 2 år+ da.. Hva med de som har vært i lag i 20 år? Et par er et par. Jeg hadde ikke kommet om samboeren min ikke ble invitert/ikke fikk være med. Vi har vært sammen i 5 år. 

Anonymkode: d1fff...71b

Dåp er annerledes enn f eks bryllup. Jeg ville også invitert kjærester/samboere om de har vært sammen litt. Men her spør ts om hun skal ta med kjæresten eller ikke. Og det er ikke hennes valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Blei kanskje litt merkelig formulert i hovedinnlegget.. 

Men barnets foreldre har sagt de gjerne vil treffe han, om det så er i sammenheng med barnets dåp. Er mer jeg som undrer på om det egentlig er greit. Forholdet imellom meg å kjæresten er nokså seriøst, men han kjenner jo ingen andre som skal dit. Og det er en kjøretur på over 10 timer dit. Litt det som gjør at jeg undrer på det hele.

Anonymkode: b3000...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det forandrer jo saken. I første innlegg hørtes det ut som om du veldig gjerne ville ha ham med, mens foreldrene til dåpsbarnet ikke hadde sagt noe om det. Nå vil jeg heller si at hvis han har lyst, så bør han få være med. :) 

(Forutsetning: at du ikke er en veldig effektiv seriemonogamist som har hatt med ny kjæreste, forskjellig hver gang, i ti ulike familiebegivenheter de siste to årene.  :fnise: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ullvott skrev:

Ah, det forandrer jo saken. I første innlegg hørtes det ut som om du veldig gjerne ville ha ham med, mens foreldrene til dåpsbarnet ikke hadde sagt noe om det. Nå vil jeg heller si at hvis han har lyst, så bør han få være med. :) 

(Forutsetning: at du ikke er en veldig effektiv seriemonogamist som har hatt med ny kjæreste, forskjellig hver gang, i ti ulike familiebegivenheter de siste to årene.  :fnise: )

 

Tror nokk jeg kan fraskrive meg å være en effektiv seriemonogamist 😅 Har alltid vært av typen til å flykte når forhold blir så seriøse, så har aldri dratt med noen på familie begivenheter før 🙈 Men denne gangen ble det litt annerledes 😊

TS

Anonymkode: b3000...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS her

Blei kanskje litt merkelig formulert i hovedinnlegget.. 

Men barnets foreldre har sagt de gjerne vil treffe han, om det så er i sammenheng med barnets dåp. Er mer jeg som undrer på om det egentlig er greit. Forholdet imellom meg å kjæresten er nokså seriøst, men han kjenner jo ingen andre som skal dit. Og det er en kjøretur på over 10 timer dit. Litt det som gjør at jeg undrer på det hele.

Anonymkode: b3000...165

Da inviterer du han med :) 

Når det er såpass lang avstand, så er det jo vanskelig å bare møtes over en kaffekopp for å bli kjent, og etter min mening ganske naturlig at litt større begivenheter blir utgangspunkt for å presentere sin nye kjæreste! 
Min eks-samboer hadde møtt foreldrene mine før, men resten av slekta fikk han møte i kusinen min sin konfirmasjon. Motsatt så hadde jeg møtt hans foreldre og søsken, men resten av slekta møtte jeg under ett bryllup. 
Er ikke alltid det er praktisk å presentere sin nye kjæreste gradvis for alle, men så lenge han er komfortabel med at han ikke kjenner noen så er det bare ta han med. 
Er også greit at foreldrene til dåpsbarnet er klar over at han ikke kjenner noen, med tanke på eventuelt bordplassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...