Gå til innhold

Grunnbeløp 2019


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet når det informasjon om det nye grunnbeløp kommer? Eventuelt hva det er om det har kommet. Det pleier vel å være fra 01.05? 

Anonymkode: 7f632...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutten av mai. Blir sikker ca 200 kr mer per måned.

Anonymkode: 482ee...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir neppe noen G-reguleringsfest, så for de som har ytelser hvor grunnbeløpet danner grunnlaget så burde man la livet gå sin gang uten å tenke så mye på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det nå og hva burde det bli?

Anonymkode: 617e3...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juks

Kommer ikke det i midten/slutten av mai, hvor den nye satsen er gjeldende fra 1. mai? 

Man får vel høre det tidsnok uansett. :) 

Jeg spår at den havner på rundt 2,6% :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet når det informasjon om det nye grunnbeløp kommer? Eventuelt hva det er om det har kommet. Det pleier vel å være fra 01.05? 

Anonymkode: 7f632...5d3

Nytt G blir fastsatt av stortinget. Når tid stortinget har saken på sin dagsorden må du lese saksoversikten til stortinget for å finne ut av. (Lesestoff for spesielt interesserte).

Tilbakebetaling er fra 1.5. Men beslutningen/stortingsvedtaket kan komme helt mot slutten av mai måned.

Anonymkode: 1597f...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nytt G blir fastsatt av stortinget. Når tid stortinget har saken på sin dagsorden må du lese saksoversikten til stortinget for å finne ut av. (Lesestoff for spesielt interesserte).

Tilbakebetaling er fra 1.5. Men beslutningen/stortingsvedtaket kan komme helt mot slutten av mai måned.

Anonymkode: 1597f...bf7

Ett tillegg, statsbudsjettet vedtatt i desember året før gir føringer for endringene i Folketrygdens Grunnbeløp. Stortinget kan ikke høyne G mer enn statsbudsjettet har gitt midler til. Selv om revidert kan avhjelpe noe for avvik. 

Så her lønner det seg å følge med, dersom man er interessert.

Anonymkode: 1597f...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juks skrev:

Kommer ikke det i midten/slutten av mai, hvor den nye satsen er gjeldende fra 1. mai? 

Man får vel høre det tidsnok uansett. :) 

Jeg spår at den havner på rundt 2,6% :P 

Hvorfor akkurat 2,6%?

Anonymkode: 758a8...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juks
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor akkurat 2,6%?

Anonymkode: 758a8...384

Bare en antagelse. Sånn issh.

Lønnsoppgjøret 2018 var på 2,8%, G økte med 3,47%. Uføretrygdede fikk dermed større kjøpekraft enn arbeidere dette året, selv om begge gruppene fikk kjøpekraft sammenlignet med prisveksten som var på 2,1%. 
Lønnsoppgjøret 2019 var på 3,2%, G tror jeg vil øke mindre enn dette pga fjorårets store vekst. Prisveksten i år er anslått til 2,2%. G'en ligger nok likevel over prisveksten. 

Men for all del, alt kan skje. Øker G tilsvarende eller mer enn lønnsoppgjøret i år, så er det aldeles bra. Men tror det er lite sannsynlig pga fjoråret. 
For informasjon: Øker G i år mer enn 3,22%, bikker 1G 100.000,-. 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Juks skrev:

Bare en antagelse. Sånn issh.

Lønnsoppgjøret 2018 var på 2,8%, G økte med 3,47%. Uføretrygdede fikk dermed større kjøpekraft enn arbeidere dette året, selv om begge gruppene fikk kjøpekraft sammenlignet med prisveksten som var på 2,1%. 
Lønnsoppgjøret 2019 var på 3,2%, G tror jeg vil øke mindre enn dette pga fjorårets store vekst. Prisveksten i år er anslått til 2,2%. G'en ligger nok likevel over prisveksten. 

Men for all del, alt kan skje. Øker G tilsvarende eller mer enn lønnsoppgjøret i år, så er det aldeles bra. Men tror det er lite sannsynlig pga fjoråret. 
For informasjon: Øker G i år mer enn 3,22%, bikker 1G 100.000,-. 🧐

Det beste er om G øker minst mulig hvert år. Det sparer samfunnet for store ressurser. Inflasjonen var 2,9 % i mars, for april kommer tallene 10.mai.

Anonymkode: 758a8...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nytt grunnbeløp vedtatt på tirsdag når revidert statsbudsjett legges frem?

Anonymkode: b4adc...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grunnbeløpet i folketrygda aukar frå 96.883 kroner ti 99.858 kroner frå 1. mai 2019, ein auke på 3,07 prosent. 

https://www.nrk.no/norge/auke-pa-2_4-prosent-for-pensjonistane-1.14559068

Maks AAP/uføretrygd går fra 383.657,- til 395.438,-, en økning på 11.781,-.

Grunnbeløpet ble i Statsbudsjettet framlagt i oktober 2018 satt til 3,25%. Det er altså blitt korrigert lavere enn budsjettert, samt lavere enn lønnsveksten. Mindre kjøpekraft til uføretrygdede kontra resten av befolkningen, men likevel større kjøpekraft iht konsumprisindeksen. 

1G bikket akkurat ikke milepælen 100.000,-. :( 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Juks skrev:

Grunnbeløpet i folketrygda aukar frå 96.883 kroner ti 99.858 kroner frå 1. mai 2019, ein auke på 3,07 prosent. 

https://www.nrk.no/norge/auke-pa-2_4-prosent-for-pensjonistane-1.14559068

Maks AAP/uføretrygd går fra 383.657,- til 395.438,-, en økning på 11.781,-.

Grunnbeløpet ble i Statsbudsjettet framlagt i oktober 2018 satt til 3,25%. Det er altså blitt korrigert lavere enn budsjettert, samt lavere enn lønnsveksten. Mindre kjøpekraft til uføretrygdede kontra resten av befolkningen, men likevel større kjøpekraft iht konsumprisindeksen. 

1G bikket akkurat ikke milepælen 100.000,-. :( 

Jaja, ikke så langt fra 3,2% da:-). Det var vel om å gjøre å kommer nærmest...😎?

Anonymkode: 617e3...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.5.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Hva er det nå og hva burde det bli?

Anonymkode: 617e3...f79

Ikke sikker. Men netto utbetalingen burde få en god økning på en tusenlapp i mnd i alle fall.

Anonymkode: d9869...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jaja, ikke så langt fra 3,2% da:-). Det var vel om å gjøre å kommer nærmest...😎?

Anonymkode: 617e3...f79

Jeg har ventet på kommentar fra deg... ;) 

Vel. Gratulerer med tipset ditt, du var nærmest sannheten! 🧐🙂

Når det er sagt må du vel kjenne litt på en bismak også, ettersom det ikke helt ble slik du forespeilet. Du så vel gjerne for deg at 3,2 var minimum, og så gjerne den enda høyere. Pga Statsbudsjettet og lønnsvekst er jeg litt skuffet av dette resultatet på vegne av folk på AAP/uføretrygd. Kunne vært bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikker. Men netto utbetalingen burde få en god økning på en tusenlapp i mnd i alle fall.

Anonymkode: d9869...a47

En ser at selv med max uføretrygd øker det ikke en tusing i mnd, selv brutto.

Anonymkode: 617e3...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Juks skrev:

Jeg har ventet på kommentar fra deg... ;) 

Vel. Gratulerer med tipset ditt, du var nærmest sannheten! 🧐🙂

Når det er sagt må du vel kjenne litt på en bismak også, ettersom det ikke helt ble slik du forespeilet. Du så vel gjerne for deg at 3,2 var minimum, og så gjerne den enda høyere. Pga Statsbudsjettet og lønnsvekst er jeg litt skuffet av dette resultatet på vegne av folk på AAP/uføretrygd. Kunne vært bedre! 

For å være ærlig fryktet jeg lavere enn 3,2%. At jeg skulle sette den høyere, det er helt sikkert:-)

Anonymkode: 617e3...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig fryktet jeg lavere enn 3,2%. At jeg skulle sette den høyere, det er helt sikkert:-)

Anonymkode: 617e3...f79

"sett den høyere"

Anonymkode: 617e3...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Hva er det nå og hva burde det bli?

Anonymkode: 617e3...f79

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikker. Men netto utbetalingen burde få en god økning på en tusenlapp i mnd i alle fall.

Anonymkode: d9869...a47

Ditt bruttobeløp ganget med 1,0307. 

Anonymkode: 3565b...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Det beste er om G øker minst mulig hvert år. Det sparer samfunnet for store ressurser. Inflasjonen var 2,9 % i mars, for april kommer tallene 10.mai.

Anonymkode: 758a8...384

Helt klart, jo mer G øker, jo større utgifter for samfunnet knyttet til alle mulige dekninger hvor grunnbeløpet danner utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...