Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du mye melk og barn under 6 mnd? Bli melkedonor ! Det er stor mangel på morsmelk i morsmelkbankene og for noen barn kan det skille mellom liv og død! Nå går vi mot sommer og babyboom.

- Du får låne utstyr av sykehuset

- Du får opplæring av bruk og merking

- Du leverer så mye melk du vil, når det passer deg. Melka oppbevarer du i fryseren hjemme

- Du kan sende melka med andre hvis du ikke kommer deg ivei selv

- Sykehuset dekker (stort sett) reise, drivstoff, Ferge, bussbiletter, parkering, bom + 150,- pr liter melk

- Du bidrar til en bedre start på livet til barn som har hatt det tøft

- Alt du trenger gjøre er å ta en blodprøve først. 

Det er verdt bryet. Neste gang kan det være ditt barn som trenger donormelk!!

Les mer og finn din nærmeste melkebank:  https://ammehjelpen.no/artikkel/110/Melkebank-og-morsmelkgiving

Anonymkode: a913b...ca1

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er synd man ikke får mer informasjon om dette både i svangerskapet og på barsel! 

• Liker 12
Skrevet

Hvordan er kravene for kvaliteten på melka? Jeg får ikke gi blod grunnet vansker for å ta opp vitaminer, og er bekymret for at melka dermed ikke vil være god nok hverken for eget barn eller donasjon 🤔 Skulle gjerne vært donor hvis jeg hadde muligheten, men er jo ingen vits hvis jeg lager dårlig melk 😔

Gjest Albbas
Skrevet
3 hours ago, Sinsiew said:

Det er synd man ikke får mer informasjon om dette både i svangerskapet og på barsel! 

Enig. Jeg hadde gjerne blitt donor sist, men det var så knotete å finne info, og i ammetåka gadd jeg ikke ringe sykehuset for å spørre. Denne gang har jeg lett opp info på forhånd, men syns det hadde vært fint om det var mer synlig på barsel at dette er noe sykehuset faktisk ønsker og trenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde masse melk da jeg fikk eldstemann, men i ammetåka så tenkte jeg ikke på donasjon før jeg leste om det da babyen var over 6 måneder. Med nr. 2 hadde jeg knapt nok melk, så da var det jo ikke aktuelt. 

Savner også info om dette på barsel. Hadde jeg vært klar over muligheten/behovet da eldstemann var baby så hadde jeg pumpet og donert, ikke pumpet og kastet...

Anonymkode: 184da...54c

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Albbas skrev:

Enig. Jeg hadde gjerne blitt donor sist, men det var så knotete å finne info, og i ammetåka gadd jeg ikke ringe sykehuset for å spørre. Denne gang har jeg lett opp info på forhånd, men syns det hadde vært fint om det var mer synlig på barsel at dette er noe sykehuset faktisk ønsker og trenger. 

Jeg fikk ikke vite om det før vesla var godt over 2 mnd, og ettersom jeg følte jeg nettopp hadde kommet ovenpå med rutiner, ville jeg ikke sette i gang med noe nytt som krevde mer. 

Det skulle fulgt med brosjyre blant alle de andre brosjyrene man får, i tillegg til å henge lapper og bli tatt opp av jm.

Det er så viktig at de bør prioritere det mye mer enn de gjør nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat blitt donor og pumpet et par ganger. Er ekstremt nøye på hygienen, spent på om melka blir godkjent etter bakterieprøvene. Er så redd for at de ikke kan bruke det!

babyen er tre måneder allerede og jeg må bare si at jeg beundrer de som får til å donere nærmere fødsel enn dette. Jeg hadde overhode ikke overskudd til å engang tenke på donasjon da jeg akkurat hadde født - og dette er unge nummer tre!

Anonymkode: d5409...d90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg donerte litt med 2.mann, men selv om jeg fulgte hygienekriteriene nøye så var det noen ganger oppvekst av gram positive bakterier i melken (hos meg var det stafylokokker som er ganske vanlig hudbakterie). Det var litt demotiverende i seg selv for da ble bare melken sendt tilbake og jeg endre tilslutt opp med å kaste den uansett. Likevel fikk jeg donert et par liter så føler meg veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 2d52d...81d

AnonymBruker
Skrevet

En ting som er greit å vite er at veldig mange ikke blir godkjent som donor pga ett antistoff mot ett virus som er vanlig å ha.

Vi var flere som ikke ble godkjent enn godkjent da mange i en termingruppe jeg var med i ønsket å bli melkedonor. 

Og grunnen til at det ikke finnes så mye info om dette er fordi det er ikke lov å reklamere for slikt. 

Anonymkode: 1f1cc...94d

Gjest nicecar
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting som er greit å vite er at veldig mange ikke blir godkjent som donor pga ett antistoff mot ett virus som er vanlig å ha.

Vi var flere som ikke ble godkjent enn godkjent da mange i en termingruppe jeg var med i ønsket å bli melkedonor. 

Og grunnen til at det ikke finnes så mye info om dette er fordi det er ikke lov å reklamere for slikt. 

Det burde være like lovlig å reklamere for dette som det er for blodgivning - å få donormelk kan være livsviktig for de aller minste.

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger gjerne brosjyrer på sykehuset. Det gjorde det hos meg. Men det er bare noen sykehus som har melkebank. 

Mange sykehus har utstyr til å pastaurisere melka hvis den har bakterieinnhold. Da får du halv pris for den. Er du flink til å vaske og håndmelke litt i ett rent kompress først så går det stort sett bra. Men håndmelkingen er viktig!

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat blitt donor og pumpet et par ganger. Er ekstremt nøye på hygienen, spent på om melka blir godkjent etter bakterieprøvene. Er så redd for at de ikke kan bruke det!

babyen er tre måneder allerede og jeg må bare si at jeg beundrer de som får til å donere nærmere fødsel enn dette. Jeg hadde overhode ikke overskudd til å engang tenke på donasjon da jeg akkurat hadde født - og dette er unge nummer tre!

Anonymkode: d5409...d90

Melk fra mødre som har født for under to mnd siden er ekstra dyrebar pga høyt fettinnhold. Jeg var heldig og fikk inn nesten 10 liter før jeg passerte to mnd grensen. Men jeg har veldig mye melk. Jeg kunne glatt ha fullammet ett tvillingpar. Jeg tenker at du gir det du har. Det er ikke om å gjøre å donere mest. Om du gir en halv liter, så er det mange måltider til mange barn det også. 

8 timer siden, Ginny skrev:

Hvordan er kravene for kvaliteten på melka? Jeg får ikke gi blod grunnet vansker for å ta opp vitaminer, og er bekymret for at melka dermed ikke vil være god nok hverken for eget barn eller donasjon 🤔 Skulle gjerne vært donor hvis jeg hadde muligheten, men er jo ingen vits hvis jeg lager dårlig melk 😔

Dette vet jeg rett og slett ikke. Det kan være at de kan bruke den, men ikke til de aller sykeste eller ekstremt premature barna feks. Jeg anbefaler deg å ringe, og be om samtale og blodprøver. Går det ikke så har du ihvertfall prøvd :) 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke lov å reklamere for? Du blander ikke med reklameforbudet mot mme?

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å reklamere. Det er bare det at det er en sak svært få bryr seg om desverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Dumt at en får så lite betalt for det. Men det er vel så folk ikke skal selge melk fremfor å gi til sitt eget barn. Jeg ble frarådet av jordmor å donere det da jeg spurte på barsel, da hun mente det var for mye stress. Syntes det var merkelig. Var i Bergen. Har i stedet frysen full, og det er jo ganske bortkastet, men gidder ikke å tvinge melken på dem heller.

Anonymkode: fab21...bad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så flere oppslag om det på barsel mda jeg fødte min andre nå i sommer. Det er jo så klart viktig at noen donerer, men det krever jo gjerne litt. Med førstefødte hadde jeg nok med meg selv og å få til amming og med min andre hadde jeg ikke melk til overs, min egen gikk litt lite opp. Så det er kanskje mest aktuelt for flergangsfødene med nok melkeproduksjon og kapasitet. Alle bør uansett vite om muligheten, kunne feks vært et skriv som ble sendt med hjem fra barsel eller ble gitt ut ved første sjekk på helsestasjonen. 

Anonymkode: 73588...37b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt at en får så lite betalt for det. Men det er vel så folk ikke skal selge melk fremfor å gi til sitt eget barn. Jeg ble frarådet av jordmor å donere det da jeg spurte på barsel, da hun mente det var for mye stress. Syntes det var merkelig. Var i Bergen. Har i stedet frysen full, og det er jo ganske bortkastet, men gidder ikke å tvinge melken på dem heller.

Hvorfor skal man få betalt for å donere morsmelk? Sykehusene stiller opp med utstyr og alt mulig og folk ser på det som en inntektskilde? Jeg slutter aldri å bli overrasket over visse mennesker og deres gjerrighet..

Anonymkode: 758a7...2dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 5/6/2019 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Lite? Syns 50 kr literen er mye jeg

Anonymkode: 37bca...c41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Det er derfor det kalles å donere. Det er ikke meningen at du skal bli rik i kroner å øre. Det handler om å hjelpe noen som trenger hjelp. På lik linje ble blodgivning og organdonasjon. Og ingen er viktigere å hjelpe enn nyfødte forsvarsløse barn. 

Du hadde neppe takket nei til donormelk selv dersom du fikk ett barn som trengte det. Er man villig til å ta imot bør man også være villig til å donere (hvis man har overskudd så klart) Det samme gjelder organdonasjon men det er en annen sak. Det er skremmende at det er så lite melk i melkebankene som det er. For det er mange der ute som kan donere!

Selv fryser jeg inn i små mengder på bare 50ml, fordi melka mi kan brukes til ekstrempremature. 70% av befolkningen er bærere av ett virus som ekstremt premaute barn ikke tåler og jeg har ikke dette viruset. Per nå er det kun jeg som donerer til mitt sykehus som ikke har dette viruset, men det er fortsatt mange andre gravide der ute som kanskje ikke vet hvor avgjørende deres innsats kan være. 

Det er verdt det lille ekstra arbeidet. Selv om jeg ikke blir rik i kroner og øre. Å være melkegiver føles som det viktigste jeg har gjort i livet. 

• Liker 4
Skrevet
På 6.5.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Ring og be om å få snakke med melkebanken på Haukeland. De blir sikkert glad for at du "tvinger melka på dem".. Så lenge den har stått under 6 mnd i fryseren vil de sikkert ha den. Men den må være merket med dato.

En og annen jordmor mener man får for lite melk til barnet ved å donere, men det er bare tull. Produksjonen øker jo bare når du pumper. Du mater barnet ditt først og pumper etterpå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Monday, May 06, 2019 den 8.17, AnonymBruker skrev:

#Gjerrigknark! 

Donerer du slik melk, så gjør du vel dette for å hjelpe andre mennesker som sliter. Dette har du tydeligvis liten fokus på... 

Anonymkode: bbcba...38c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...