AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #21 Skrevet 5. mai 2019 Tenk på all den energien vi kunne brukt på andre ting enn kjedelige pakkiser. Hehe Anonymkode: aebe0...e5c
Vox_populi Skrevet 5. mai 2019 #22 Skrevet 5. mai 2019 49 minutter siden, Mumeod skrev: Mulig jeg husker feil, men mente det var i boken Språkmøte - Innføring i sosiolingvistikk - av Brit Mæhlum jeg leste det. Selv om immigrant fra engelsk er oversatt til innvandrer eller innflytter så skilte boka på disse to begrepene. Hvor den definerte immigrant som noen som flytter inn, slik som i å vandre inn, som er forklaring på den engelsk-norsk oversettelsen innvandrer. Men begrepet innvandrer definerte læreboken ikke bare som en immigrant, men som en immigrant som bosetter seg fast. Det kan trygt slås fast at dette ikke er standard fortolkning av ordet immigrant. I tillegg til de tre autoritetene som før er nevnt, Bokmålsordboka, NAOB og Store norske leksikon, sjekket jeg også i den store Caprona: Norsk etymologisk ordbok og den noe mindre pålitelige Wikipedia (bokmål). Immigrant betyr i alle innvandrer; ingen forbehold. De norske fremmedordene emigrant og immigrant skriver seg før øvrig ikke fra engelsk, men fra latin. De er heller ikke hentet via engelsk. Begge språka har derimot hentet orda direkte fra latin, så engelsk betydning og oversettelse blir et uinteressant sidespor i denne forbindelse.
AlkoMann Skrevet 5. mai 2019 #23 Skrevet 5. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om elever i en skoleklasse, betyr minoritetselever det samme som innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720 Hvem er i minoritet på Gran skole på Furuseth når det ikke har begynt en eneste etnisk norsk elev der på mangfoldige år ?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #24 Skrevet 5. mai 2019 18 minutter siden, AlkoMann skrev: Hvem er i minoritet på Gran skole på Furuseth når det ikke har begynt en eneste etnisk norsk elev der på mangfoldige år ? Sjekka i går. Jeg var minoritet i eget land. Merkelig. Not. Anonymkode: aebe0...e5c
AlkoMann Skrevet 5. mai 2019 #25 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sjekka i går. Jeg var minoritet i eget land. Merkelig. Not. Anonymkode: aebe0...e5c Regner med at du ikke bor i Holmenkollen ?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #26 Skrevet 5. mai 2019 24 minutter siden, AlkoMann skrev: Regner med at du ikke bor i Holmenkollen ? Nei. Har du en bolig på Holmenkollen til meg, siden du spør så pent? 😻 ellers, nei. Jeg bare telte. 2 stk norske resten fra Midtøsten. Som syntes synd på seg selv, selvfølgelig. Men - jeg synes synd på meg selv og øynene mine. Holmenkollen next? digg! Jeg elsker likestilling! Anonymkode: aebe0...e5c
AlkoMann Skrevet 5. mai 2019 #27 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Har du en bolig på Holmenkollen til meg, siden du spør så pent? 😻 ellers, nei. Jeg bare telte. 2 stk norske resten fra Midtøsten. Som syntes synd på seg selv, selvfølgelig. Men - jeg synes synd på meg selv og øynene mine. Holmenkollen next? digg! Jeg elsker likestilling! Anonymkode: aebe0...e5c Oslo er rasedelt uten Apartheid i dag .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå