AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Det er snakk om elever i en skoleklasse, betyr minoritetselever det samme som innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Nei. Innvandrer er noen som er innflyttet, kommer av å «vandre inn», fra en landegrense til en annen. Minoritet vil si å være i mindretall, oftest i gruppe. I skolesammenheng kan f.eks. handicappede være en minoritet, fordi flertallet ikke er handicappet. En minoritet må ikke nødvendigvis være en innvandrer, og innvandrere er ikke alltid minoriteter. På grønland i Oslo f.eks. er det flere miljøer og skoler hvor innvandrere er i flertall, da er de majoritet og ikke minoritet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Mumeod skrev: Nei. Innvandrer er noen som er innflyttet, kommer av å «vandre inn», fra en landegrense til en annen. Minoritet vil si å være i mindretall, oftest i gruppe. I skolesammenheng kan f.eks. handicappede være en minoritet, fordi flertallet ikke er handicappet. En minoritet må ikke nødvendigvis være en innvandrer, og innvandrere er ikke alltid minoriteter. På grønland i Oslo f.eks. er det flere miljøer og skoler hvor innvandrere er i flertall, da er de majoritet og ikke minoritet. Takk for god forklaring! Anonymkode: 9d279...720
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Ja, det høres bedre ut enn forrige merkelapp "fremmedkulturell". Eller asylsøker, innvandrer, utlending, hva nå det var før det igjen. Minoritetspråklig er visst det aller beste og minst diskriminerende å si. Så kan man hoppe bukk over at de ikke er i mindretall likevel. Anonymkode: 54d99...38a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, Mumeod skrev: Nei. Innvandrer er noen som er innflyttet, kommer av å «vandre inn», fra en landegrense til en annen. Minoritet vil si å være i mindretall, oftest i gruppe. I skolesammenheng kan f.eks. handicappede være en minoritet, fordi flertallet ikke er handicappet. En minoritet må ikke nødvendigvis være en innvandrer, og innvandrere er ikke alltid minoriteter. På grønland i Oslo f.eks. er det flere miljøer og skoler hvor innvandrere er i flertall, da er de majoritet og ikke minoritet. Fines det et annet ord for innvandrer? Anonymkode: 9d279...720
Muskath Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Er innvandrere en minoritet da? Ikke i enkelte bydeler i Oslo, og enkelte andre byer på Østlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det høres bedre ut enn forrige merkelapp "fremmedkulturell". Eller asylsøker, innvandrer, utlending, hva nå det var før det igjen. Minoritetspråklig er visst det aller beste og minst diskriminerende å si. Så kan man hoppe bukk over at de ikke er i mindretall likevel. Anonymkode: 54d99...38a Så jeg kan si minoritetsspråklige elever istedenfor innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720
Muskath Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fines det et annet ord for innvandrer? Anonymkode: 9d279...720 Migrant. 1
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 På 5.5.2019 den 11.40, AnonymBruker skrev: Fines det et annet ord for innvandrer? Anonymkode: 9d279...720 Det kommer an på hva det er du ønsker å definere. Men begrep for en som flytter over en landegrense med det formålet å bosette seg så er innvandrer eneste begrep.
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 På 5.5.2019 den 11.43, Muskath skrev: Migrant. Migrant er vel et samlebegrep for innvandrere, flyktninger, asylsøkere, alle som av ulike grunner flytter over en landegrense, fra et land til et annet. Mens innvandrer er spesifikt for de som bosetter seg.
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 På 5.5.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev: Så jeg kan si minoritetsspråklige elever istedenfor innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720 Er du lærer? Kan jeg spørre i hvilke sammenheng trenger du å merke elev/elever som dette?
Resignert Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 Neger, pakistaner, kineser osv? Presist og dekkende.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 Bruk gjerne begrepene: pakkis (pakistaner), lanker (Sri lanker), chipper (kinesisk/vietnamesisk/japansk/fillipinsk) i skolesammenheng. Anonymkode: 4ed64...d1e
Vox_populi Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om elever i en skoleklasse, betyr minoritetselever det samme som innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720 De samiske og kvænske nasjonalitetene er minoriteter, så slike elever er minoritetselever. Men innvandrere/immigranter er de selvsagt ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 11 minutter siden, Mumeod skrev: Er du lærer? Kan jeg spørre i hvilke sammenheng trenger du å merke elev/elever som dette? En skoleoppgave. Anonymkode: 9d279...720
Vox_populi Skrevet 5. mai 2019 #16 Skrevet 5. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fines det et annet ord for innvandrer? Anonymkode: 9d279...720 Immigrant. Utvandrer = emigrant.
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 (endret) På 5.5.2019 den 11.59, AnonymBruker skrev: En skoleoppgave. Anonymkode: 9d279...720 Ville brukt førstegangsinnvandrer dersom du skal beskrive noen som har flyttet til et annet land. Dersom barnet er født og oppvokst i landet, men foreldrene er innvandrere, ville jeg definert eleven som andregangsinnvandrer eller kun innvandrer. Er det noen som er på flukt og søker oppholdstillatelse for en begrenset periode, men ikke fått innpass ville jeg definert det som en flyktning. Men har de derimot mottatt asyl og midlertidig oppholdstillatelse er det en asylsøker. Emigrant er en som flytter ut av et land, forlater en landegrense. Mens immigrant er en som flytter inn. Immigrant forklarer kun at man beveger seg inn i et land, jeg er per definisjon en «immigrant» om jeg er på harrytur i Sverige (satt på spissen). Men dersom jeg immigrerer med den hensikt å bosette meg fast er jeg en innvandrer. Endret 5. mai 2019 av Mumeod 1
Vox_populi Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 27 minutter siden, Mumeod skrev: Mens immigrant er en som flytter inn. Immigrant forklarer kun at man beveger seg inn i et land, jeg er per definisjon en «immigrant» om jeg er på harrytur i Sverige (satt på spissen). Men dersom jeg immigrerer med den hensikt å bosette meg fast er jeg en innvandrer. Både Bokmålsordboka, NAOB og SNL angir at immigrant og innvandrer er synonymer. Har du noen kilder på din merkverdige oppfatning? 1
Mumeod Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 (endret) På 5.5.2019 den 12.42, Vox_populi skrev: Både Bokmålsordboka, NAOB og SNL angir at immigrant og innvandrer er synonymer. Har du noen kilder på din merkverdige oppfatning? Mulig jeg husker feil, men mente det var i boken Språkmøte - Innføring i sosiolingvistikk - av Brit Mæhlum jeg leste det. Selv om immigrant fra engelsk er oversatt til innvandrer eller innflytter så skilte boka på disse to begrepene. Hvor den definerte immigrant som noen som flytter inn, slik som i å vandre inn, som er forklaring på den engelsk-norsk oversettelsen innvandrer. Men begrepet innvandrer definerte læreboken ikke bare som en immigrant, men som en immigrant som bosetter seg fast. Endret 5. mai 2019 av Mumeod
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om elever i en skoleklasse, betyr minoritetselever det samme som innvandrerelever? Anonymkode: 9d279...720 Huff. Stakkers nordmenn som må lære seg dette bullshittet. Stakkers, stakkers oss. Hvem står bak slik ondskap? Anonymkode: aebe0...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå