AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Det er så mye en skal kunne som mor i dagens samfunn, jeg føler ikke at jeg strekker til. Gutten er straks ni måneder. Glad og blid og helsestasjonen har ingen innvendinger på noe, men jeg føler at jeg ikke gjør ting som jeg burde. Barnet spiser lite men ammes ofte. Vil ikke ha noe annet en moset mat og skyr det jeg lager fra bunnen av. Får kanskje i han 8-10 skjeer grøt. I termingruppen er det ingen som gir ferdig babygrøt, deres barn spiser for det meste mat fra bunnen og kun økologisk. Jeg har aldri latt barnet få noe med sukker i, men barnemat på glass er jo ikke akkurat det beste heller. Men han vil jo kun ha det og ikke hjemmelaget. Han følger sin vekstkurve, men er liten og jeg får så mye kommentarer på det. Føles helt forferdelig. Vi har få tilbud i kommunen og i termingruppa kjører de ofte en time tur/retur for å delta på babysvømming og babysang. Selv tar jeg barnet med på kafé eller vi besøker venner og familie ofte, så vi er svært sosiale. Føler jeg robber barnet for viktige opplevelser og samspill med andre, men gjør jeg egentlig det? Gutten åler seg rundt, og prøver å krabbe, men krabber ikke enda. Flere sier at barnet mitt er sen i utviklingen og at det er merkelig. Barnet har enda ikke snakket klare ord, men har sagt mamma noen ganger. Pm det er bevisst vet jeg ikke. Han elsker å se musikkvideo med faren, og de ser 2-3 stk noen ganger i uken. Dvs kanskje 20 minutter med tv med musikk to til fore ganger i uken. Andre med barn på min alder ser aldri på tv før barna sover da barn under tre år ikke skal se på skjerm. Jeg setter barnet i vippestol når jeg skal lage middag iblant. Har ikke engang turt å innrømme i termingruppa at vi eier en vippestol. Jeg kan lite av terminologi og lignende rundt tilknytning, relasjonsbygging og lignende. Tenkte jeg kunne vinge dette med barneoppdragelsen men tror jeg må lese meg opp. Andre foreldre virker til å kunne alt om slikt, jeg vet kun noe. Aner ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen kjenner seg igjen? (Jeg er vanligvis ikke så usikker som jeg fremstår her nå, heldigvis. Men idag rant begeret over etter besøk hos familie hvor alt jeg gjorde med barnet ble hakket på og kritisert. Jeg må rett og slett få det ut her på kg) Anonymkode: 6d544...328
solmåneogstjerner Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Svarer på spørsmålet i overskriften: NEI du er ikke en dårlig mor. Og jeg tror du vet det selv også Fortsett som du gjør, det blir mer enn bra nok ♥️ 19
Whistler Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: .......... I termingruppen er det ingen som gir ferdig babygrøt, deres barn spiser for det meste mat fra bunnen og kun økologisk. .................... Vi har få tilbud i kommunen og i termingruppa kjører de ofte en time tur/retur for å delta på babysvømming og babysang. Selv tar jeg barnet med på kafé eller vi besøker venner og familie ofte, så vi er svært sosiale. Føler jeg robber barnet for viktige opplevelser og samspill med andre, men gjør jeg egentlig det? ................. Anonymkode: 6d544...328 Alle andre gjør selvfølgelig bare fantastiske ting med sine barn. Du burde gjøre som de - lyv litt du også. DU er helt normal, og alt er som det skal være! Endret 5. mai 2019 av Whistler Stavefeil. 29
Gjest Dorey Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Du vet jo egentlig at du ikke er en dårlig mamma
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 Ikke tro på alt disse kjerringene i barselgrupper sier! Det står en vippestol i de fleste hjem, de aller fleste gir ferdig grøt og mat fra glass. Ikke vær så hard mot deg selv, og svar disse kjerringene som skal kommentere størrelsen på gutten din, alle barn er forskjellig. Personlig hadde jeg parkert folk som hadde kommentert utvikling og størrelse på mitt barn. Anonymkode: b206e...ffc 10
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Det å gi mat på glass kan være mye bedre en mat laget selv. Gir du barnet mat fra glass er du sikker på at den får i seg alle næringsstoffene den trenger til hvert måltid. Alle vitaminer og mineraler. De er svært strenge på hva som lages, hvordan det lages, hygiene og alt skal være bra når det gjelder babymat på glass. Søk litt rundt, så ser du at jeg har rett Når det gjelder alt det andre - barn utvikles forskjellig! Plutselig begynner han å gå og snakke. Han er liten enda, han har god tid. Når det gjelder å reise rundt på forskjellige aktiviteter så gjør folk det som passer dem og deres hverdag. Mange presser seg og skal gjøre alt fordi andre gjør det. Men det betyr ikke at det er bra for det. Folk er forskjellige. Gjør det som passer deg og ditt! Jeg kommer aldri til å ta med babyen min på svømming fordi det ikke passer meg.. Vi drar heller på besøk til familie og venner, som deg Og tilslutt, ikke bry deg om hva andre kommenterer og mener.. Jeg vet det er lett for meg å si og jeg vet jeg også tar til meg det andre kommenterer om meg og mitt. Men jeg vet også at vi ikke skal bry oss. Vi må bare øve på å ikke bry oss. Det er vi som lever i hverdagen vår, ingen andre. Det er ingen andre som vet hvordan vi har det. Folk er forskjellige! Neste gang spør du hvorfor de kommenterer sånn. Eller om de hadde synes det var greit om du kommenterte dem. Eller bare svare kort tilbake at "du vet vel best du" Klem til deg! Og JA.. Du er selvsagt en god mor! Anonymkode: 0caa1...a8e 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 Nei, du er ikke en dårlig mor. Det er bare helt latterlig at du i det hele tatt tenker tanken. For noen av oss mødre som har jobbet beinhardt med oss selv, blitt sendt på foreldreveiledning av helsesøster og fryktet å bli meldt til barnevernet pga. vanskelig adferd hos barnet, så lever du drømmen til noen av oss. Vil bare påpeke at noen av oss jobber hardt med samspill og grensesetting for å bli bedre mødre. Skal ikke utbrodere her, men fikk det tøft da barnet vårt ble to år og etterhvert ble utredet for en diagnose. Du høres ut som en drømmemamma, helt ærlig. Anonymkode: d271c...016 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Haha, de lyver alle sammen som påstår de tingene du nevner. Vi snakker som et menneskebarn. Det tar ikke skade av middagsglass, TV, iPad eller å ikke dra på babysang og svømmetrening i en alder av 9 mnd. Barnet er ikke senere enn andre barn og følger sin egen vekstkurve. Gi faen i å tenke på hva alle disse Van De Kampene viser på Instagram. Skal love deg at de verken er perfekte eller på noen måte er en bedre mor enn deg. Så lenge barnet ditt er glad, utvikler seg i sitt tempo og er fornøyd så gjør du en god jobb. Endret 5. mai 2019 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 Kjære deg. Ungen er 9 mnd. Ikke stress med mammarollen enda. Min eldste likte kun middagsglass, gulpet ut alt hjemmelaget. Min minste er motsatt, foretrekker hjemmelaget. Min eldste gikk ved 18 mnd, minste på 9 snart 10 mnd krabber ikke enda. Er ikke det minste bekymret. Motorisk og språklig utvikler barn seg forskjellig, ikke sammenlign ditt barn med hva andre kan. Er noe utenfor normalen blir dette plukket opp på helsestasjonen. Anonymkode: 11381...59a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 Hei☺️ Du høres ut som en helt topp mamma. Her hos oss får puddingen kjøpegrøt og kjøpemat. Vi har vippestol, smokk og vi samsover når det passer oss. Vi rugger i søvn og ser på pudding TV innimellom. Eller poppeloppene. Hun er yngre enn din😅. Jeg tenker at du skal bekymre deg mindre for hva andre gjør. Er babyen din glad? (Og er du glad?) Følger han kurven sin? Og for all del... Meld deg ut av den termingruppa. De gjør deg ikke godt. Helsesøster kan si deg om utviklingen er som den skal. Det er babyer det er snakk om, ikke en konkurranse. Stor klem til deg. Anonymkode: 30547...edf 4
absinthia Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Haha.. nei du høres helt normal ut. 😅 Det er også helt vanlig at barn ikke krabber, når de er 9 måneder, utvikling skjer i rykk og napp, den ene av mine som gikk da hun var 10 måneder, lærte ikke å krabbe før etter at hun hadde lært å gå, - hun som krabbet og reiste seg etter møbler da hun var 6 måneder - begynte ikke å gå, før hun var nesten 1,5. Den eneste du trenger å høre på er helsestasjonen, når det gjelder utvikling og kosthold, de følger de fastsatte retningslinjene innen helse. Så lenge du kommuniserer mye med barnet ditt, har øyekontakt, gir respons når barnet kommuniserer, gir nærhet og kroppskontakt, legger merke til behov for trøst, mat og drikke o.l. , - så er det faktisk bra nok. Endret 5. mai 2019 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 Du er ingen dårlig mor! Barn tar nok ikke skade av å se på en skjerm en gang i blant. Barnemat på boks er mer en bra nok, for de er tilsatt alt av det barnet trenger, det samme med grøten. Vippestol er ikke noe galt i det heller, barnet får sitte og noen barn trives med å sitte litt for seg selv! Barnet sier jo ifra når hn vil opp:) Det er fantastisk at du får til å amme og gjør det fortsatt❤️ barn utvikler seg også forskjellig, plutselig en dag reiser hn seg og skal prøve å gå. Og det skjer seriøst plutselig. Personlig synes ikke jeg at du gjør noe galt. Jeg har fått inntrykk at det ofte er en jo konkuranse blant noen mødre om hvor økologisk, hjemmelage, kortreist maten/klærne og oppdragelsen er. De vil skille seg mest mulig ut og være den mest ekstreme og at det faller så naturlig.. Jeg tviler ikke på at økologisk er bra, for det er det, men det er også mye av den ferdige barnematen:) Du sparer tid. At du lager middag mens barnet sitter i vippestol, det er så effektivt! Je Anonymkode: 50212...387 2
ViljaH Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 Det er ingen konkurranse det her. Det beste å måle på er om barnet ditt har det bra, og om dere har en fin relasjon og kommuniserer med blikk, ansiktsmimikk, hender. At barnet føler seg trygt og elsket, får næringsrik mat, sover nok. Blir fysisk og motorisk stimulert. Husk at "normal utvikling" spenner veldig bredt! Jeg brukte også kjøpegrøt og glass mye. Sånn hjemmelaget hirsegrøt har ofte lite næringsstoffer. Så lager du mat når du får det til, gir frukt i fruktnett osv. Men enig i at det er nyttig å lese seg opp på tilknytning, barneoppdragelse, barns utvikling osv (etter behov) så du stiller godt forberedt i dette veldig viktige prosjektet 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så mye en skal kunne som mor i dagens samfunn, jeg føler ikke at jeg strekker til. Gutten er straks ni måneder. Glad og blid og helsestasjonen har ingen innvendinger på noe, men jeg føler at jeg ikke gjør ting som jeg burde. Barnet spiser lite men ammes ofte. Vil ikke ha noe annet en moset mat og skyr det jeg lager fra bunnen av. Får kanskje i han 8-10 skjeer grøt. I termingruppen er det ingen som gir ferdig babygrøt, deres barn spiser for det meste mat fra bunnen og kun økologisk. Jeg har aldri latt barnet få noe med sukker i, men barnemat på glass er jo ikke akkurat det beste heller. Men han vil jo kun ha det og ikke hjemmelaget. Han følger sin vekstkurve, men er liten og jeg får så mye kommentarer på det. Føles helt forferdelig. Vi har få tilbud i kommunen og i termingruppa kjører de ofte en time tur/retur for å delta på babysvømming og babysang. Selv tar jeg barnet med på kafé eller vi besøker venner og familie ofte, så vi er svært sosiale. Føler jeg robber barnet for viktige opplevelser og samspill med andre, men gjør jeg egentlig det? Gutten åler seg rundt, og prøver å krabbe, men krabber ikke enda. Flere sier at barnet mitt er sen i utviklingen og at det er merkelig. Barnet har enda ikke snakket klare ord, men har sagt mamma noen ganger. Pm det er bevisst vet jeg ikke. Han elsker å se musikkvideo med faren, og de ser 2-3 stk noen ganger i uken. Dvs kanskje 20 minutter med tv med musikk to til fore ganger i uken. Andre med barn på min alder ser aldri på tv før barna sover da barn under tre år ikke skal se på skjerm. Jeg setter barnet i vippestol når jeg skal lage middag iblant. Har ikke engang turt å innrømme i termingruppa at vi eier en vippestol. Jeg kan lite av terminologi og lignende rundt tilknytning, relasjonsbygging og lignende. Tenkte jeg kunne vinge dette med barneoppdragelsen men tror jeg må lese meg opp. Andre foreldre virker til å kunne alt om slikt, jeg vet kun noe. Aner ikke hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen kjenner seg igjen? (Jeg er vanligvis ikke så usikker som jeg fremstår her nå, heldigvis. Men idag rant begeret over etter besøk hos familie hvor alt jeg gjorde med barnet ble hakket på og kritisert. Jeg må rett og slett få det ut her på kg) Anonymkode: 6d544...328 Tror du virkelig at alle andre er så perfekte som de påstår? De gjør nok en del «feil» de også, og så viser de det «perfekte». Du er mer enn god nok mamma! Stol på deg selv!❤️ Anonymkode: 4bc6b...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 Den mest perfekte mammaen jeg kjenner til (typ, disker opp med 3 retters laget fra bunn hver helg, samler venner og familie til fancy selskap nesten hver uke, har et støvfritt og ryddig hjem, studerer etter barna har lagt seg OG jobber heltid) viste seg å være skapdranker pga presset hun legger på seg selv om å være flink pike og perfekt mamma. Det viktigste for barnet ditt er at dere har det bra sammen. Så av hensyn til barnet burde du ikke gjøre mer enn det du orker. Gjør du mer blir du stressa og stress og barn er en dårlig kombo. Anonymkode: 41f0f...16c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #16 Skrevet 5. mai 2019 Mange mødre lyver for å sette seg selv i et bedre lys. Nei ikke alle lager hjemmelagd mat eller gir økologisk. Alle i min barselsgruppe gjorde også det, men nå ti år etterpå så har flere innrømmet at de pyntet på sannheten for de ville ikke bli dømt. Er snakk om gode og nære venninner i dag. Flere som prøvde skrikekur og mente det var best. I dag innrømmer de at de tok feil. De angrer mest på at de ikke kunne stå for sine egne valg og den rollen de valgte som mor. Selv jeg jugde ved å si at mitt barn sov hele tiden, men sannheten var barnet ikle sov ei natt igjennom før han var tre. Gå med hodet hevet og gjør det som er best for dere. Hva andre gjør og mener skal du bare i blanke F i. Anonymkode: 3abde...1ab 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 Det kommer flere og flere høyere krav til foreldre etterhvert som barna blir eldre. Bare å stålsette seg. Man gjør stort sett sitt beste hvis man er en god mor. Anonymkode: 95ef2...eec 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 Du er en helt vanlig mor, slapp av Mitt barn (6 mnd) spiser bare middagsglass og fruktmos på tube, sitter i vippestol og får titt og ofte se på peppa gris på tv, ja skrekk og gru🙄 Likevel er hun latterlig glad, pludrer og prøver å lage ord og er en sunn og lykkelig baby. De kjerringene på din barselsgruppe lyver så det renner! ALLE gjør dette her i det skjulte men ingen tør å innrømme det, så ikke tro på alt det de forteller deg. De er ikke perfekte selv! Anonymkode: 1e456...0d2 3
-lykke- Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 2 timer siden, absinthia skrev: Haha.. nei du høres helt normal ut. 😅 Det er også helt vanlig at barn ikke krabber, når de er 9 måneder, utvikling skjer i rykk og napp, den ene av mine som gikk da hun var 10 måneder, lærte ikke å krabbe før etter at hun hadde lært å gå, - hun som krabbet og reiste seg etter møbler da hun var 6 måneder - begynte ikke å gå, før hun var nesten 1,5. Den eneste du trenger å høre på er helsestasjonen, når det gjelder utvikling og kosthold, de følger de fastsatte retningslinjene innen helse. Så lenge du kommuniserer mye med barnet ditt, har øyekontakt, gir respons når barnet kommuniserer, gir nærhet og kroppskontakt, legger merke til behov for trøst, mat og drikke o.l. , - så er det faktisk bra nok. Helt enig, dette er jo viktigere enn noe annet. Om man skal kjempe seg til å være «perfekt» på alle områder blir man jo bare utslitt og har mindre å gi av disse viktige tingene, tenker nå jeg. Jeg var helt krampeaktig opptatt av at datteren min ikke skulle se på skjermer da hun var baby. Snudde henne bort om noen hadde på TV-en og slikt 🙊😅 Blir helt flau når jeg tenker på det i dag. Ingen barn tar skade av å se litt på TV eller iPad. Du er en god mor. Slutt å tro på hvordan alle andre fremstiller seg, jeg kan nesten garantere at ikke alt er så perfekt som det kan se ut til 😊 Datteren min lærte seg forresten å gå før hun krabbet. Og barn utvikler seg i helt ulikt tempo. Det er jo ikke som om barnet ditt ikke kommer til å lære seg å gå eller snakke, så det spiller jo ingen rolle når dette kommer. Gi deg selv litt slack, du ER en god mamma ❤️ 1
Måbarefåsiat... Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 Som de andre sier, stol på deg selv. Du kjenner barnet ditt best selv. Min gutt var fullammet til 8-9 mndr. Da vi begynte med grøt, ville han ikke ha. Jeg testet alle merker, smaker, aldersgrupper...han spyttet ut. Til slutt kokte jeg god og gammeldags havregrøt. Vi hadde vippestol, men brukte den sjelden. Vi gjorde sikkert mange feil ihht andre. Men det kan man ikke alltid bry seg om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå