Gå til innhold

Bruker du kattedo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kattedo inne ,men den blir veldig sjeldent brukt . (Så sjeldent at jeg ikke har kjøpt ny sand på flere år ) . Han er for det meste ute ,unntatt om natten da får han jeg ikke lov.  De sjeldne gangene han går på do inne har det ikke vært noe lukt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var uerfarne og mente at katten liksom skulle gå på do ute og fjernet kattedoen. Strødde sand ute. 

Nei ellers takk sa pus og dreit på gulvet. Ikke likte hun det heller gikk i ring rundt den og mjauet. 

(Hun går på do ute også, men innedoen må være tilgjengelig) 

Vi pleier rope inn pus om natta. Og om vinteren er hun så godt som innekatt. Så dokasse inne bør du ha! 

Anonymkode: efaac...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Katter bør få gå inn når de vil. Og hive dem ut om natten er en uting. Men hvis de går ute bør de kastreres

Tror alle hannkatter gjerne skulle like å ha svart deg nå. "Å kaste oss ut om natta er en uting, men å kastrere oss er ikke?"

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Tror alle hannkatter gjerne skulle like å ha svart deg nå. "Å kaste oss ut om natta er en uting, men å kastrere oss er ikke?"

;)

"Oss"? Er du hannkatt? 😉

Du vet, hvis ingen tar ansvar så oppstår bare lidelse. For katter som styres av drifter og avkommene deres. De har det bedre når de slipper og sloss for overlevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kontormus skrev:

"Oss"? Er du hannkatt? 😉

Det var ment som humor. Jeg siterte hannkattene siden de ikke kan skrive selv. De får problemer pga potene, stakkars.

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Det var ment som humor. Jeg siterte hannkattene siden de ikke kan skrive selv. De får problemer pga potene, stakkars.

Er god du! 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi adopterte en katt i høst. Han var inne i 3 mnd, da brukte vi kattedo med krystall kattesand. Lukter absolutt ingenting. Når han begynte å gå ute fjerna vi bare doen, og da tror jeg han skjønte det selv. Aldri hatt uhell inne (foruten om hvis vi har vært borte for lenge og han virkelig har måtte gå på do). Katter er smarte dyr, forsvinner kassa skjønner de at de må ut (tror kanskje også dette er litt instinktivt) 

Katten vår går inn og ut når han vil, men han klarer fint å holde seg gjennom natta. Han tar oftest en tur ut om kvelden, og kan sove sammen med oss til morgenen. Noen ganger vekker han oss om natta for at han vil ut, da er han ute til vi står opp.   

Anonymkode: f8934...62b

Bare så det ikke blir misforståelser: han er ute til vi står opp fordi han ønsker det selv. Han har lært seg at om han mjauer utenfor soveromsvinduet og skraper på døra så får han komme rett inn🙈

Vi har for øyeblikket en kattedo framme (katten vår var nettopp borte i 3 uker, og var derfor inne 1 uke for å være helt sikker og vi har ikke rydda bort doen enda), men han har ikke brukt den siden han slapp ut igjen. Vi har heller ingen dårlig erfaring med å fjerne doen helt og sette den fram hvis vi skal bort en natt eller på ferie (han får tilsyn hver dag om vi er borte lenge av en som gir kos og tømmer kassa). Når vi finner fram kassa igjen setter vi bare katten oppi kassa et par ganger, så skjønner han det selv😊 

det virker dog på tråden at dette varierer veldig fra katt til katt, så om man virkelig ikke ønsker kasse bør man kanskje revurdere katt ja.. er ingenting garanti på forhånd at man får en katt som avvennes kasse.

Anonymkode: f8934...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mange katter i oppveksten(gårdsbruk) men aldri brukt kattedo. Et og annet uhell ja med unge katter men aldri et langsiktig problem.. 

Anonymkode: 13007...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere kjøper kvalitetssand så vil det ikke lukte. Jeg og samboer har kattedoen rett ved senga vår og det lukter ikke i det hele tatt. Billig sand fra matvarebutikk derimot er både en stank og bakteriebombe.

Anonymkode: b7c5f...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten vår går inn og ut når han vil, men han klarer fint å holde seg gjennom natta. Han tar oftest en tur ut om kvelden, og kan sove sammen med oss til morgenen. Noen ganger vekker han oss om natta for at han vil ut, da er han ute til vi står opp.   

Anonymkode: f8934...62b

Det samme gjør vår, så vi har ikke kattedo, den blir ikke brukt uansett siden katten tydeligvis foretrekker å gjøre sitt fornødne utendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at det kommer an på hva kattene er vant til? Og selvfølgelig katten og hva den foretrekker. 

Planen er forresten ikke å hive ut katten om natten. Man ser selvfølgelig an været. Kjøper vi katt så vil den også få et varmt kattehus som vil stå under tak på en lun plass ved inngangspartiet. Har gode erfaringer med dette da jeg var yngre å bodde hjemme. 

Men som flere sier så er det greit at katten kan å bruke kattedoen tilfelle det skal oppstå noe. Kan minnes at min mor måtte overgi kampen mot katten når den ble kastrert å ville ut på do samme kveld. 

Så med god kvalitet på sanden og en kattedo med lokk så vil det fungere greit virker det som. Det var mest lukten min mann ble redd for dessverre, skulle ikke så mye til. 

Anonymkode: 47901...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver aldri pus ut om natta, vil heller ha henne inne siden flest skader skjer i skumringen/om natten (påkjørsler, slossing, rovdyr etc)

Vi har kattedo, oppfordrer henne ikke til å gå ut for å hindre mest mulig dritt i bed osv både hos oss og naboer, foreløpig kommer hun inn for å gå på do, å det er helt greit, det er vårt ansvar som katteeier å gjøre dyreholdet minst mulig plagsomt for de som bor rundt oss. 

Bruker do med lokk og everclean kattesand, tar ut klumper og bæsj hver dag/annenhver dag ca. Ingen av de som besøker oss kjenner lukt, doen står i gangen så det burde være det første folk kjenner dersom det skulle lukte. 

Anonymkode: 4cf97...45a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hiver aldri pus ut om natta, vil heller ha henne inne siden flest skader skjer i skumringen/om natten (påkjørsler, slossing, rovdyr etc)

Vi har kattedo, oppfordrer henne ikke til å gå ut for å hindre mest mulig dritt i bed osv både hos oss og naboer, foreløpig kommer hun inn for å gå på do, å det er helt greit, det er vårt ansvar som katteeier å gjøre dyreholdet minst mulig plagsomt for de som bor rundt oss. 

Bruker do med lokk og everclean kattesand, tar ut klumper og bæsj hver dag/annenhver dag ca. Ingen av de som besøker oss kjenner lukt, doen står i gangen så det burde være det første folk kjenner dersom det skulle lukte. 

Anonymkode: 4cf97...45a

Dette. 

Våre katter har alltid kommet inn når det begynner å bli mørkt. Da roper vi på dem, og de kommer tuslende etter ganske kort tid. De er vant med å sove sammen med oss om natta helt fra de var små. 

Altfor mange katter blir påkjørt. De fleste påkjørsler skjer om natta og i skumringen. Jeg holdt selv på å kjøre på katt 2 ganger mellom midnatt og 01.30 i dag da jeg hadde hentet noen på Gardermoen. Begge gangene var det full bråbrems. 

Anonymkode: 7612a...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaffer dere kattunge må den være inne til den er nærmere året, og har utviklet retningssans. Skaffer dere eldre katt må den være inne i 2-3 uker, før dere forsiktig kan ha den ute i kortere perioder. Altså må dere ha kattedo i begynnelsen. 

Og deretter ved kastrering/sterilisering, eller annen sykdom. 

Kattedo skal ikke lukte. Det er viktig å ha rikelig med kvalitetssand i, rense den daglig, og ta en full nedvask innimellom. Jeg synes sand er et mye større problem enn lukt, må søvsuge rundt doen hver dag,  tross høye kanter og matte rundt. 

Anonymkode: 218f7...32f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...