AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #1 Del Skrevet 4. mai 2019 Hei! Jeg prøver å få mannen med på å skaffe katt, jeg er oppvokst med katt og har alltid vært innstilt på å ha egen katt. Kattene i oppveksten har vært utekatter, og vært ute om natten (hadde kattehus ute). Nå ønsker han ikke katt grunnet lukta fra kattedoen hos noen vi besøkte en dag. Ja det lukter forferdelig. Pratet med noen angående dette, de mente at "lykke til med å få katten til å gjøre fra seg utendørs, og til å være ute om natten". Trodde ikke dette var et problem? Er det normalt at utekatter har kattedo inne? Anonymkode: 47901...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #2 Del Skrevet 4. mai 2019 Nei, jeg bruker vanlig menneskedo. Anonymkode: 2f848...0f2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Del Skrevet 4. mai 2019 Utekatten min er inne innimellom, da foretrekker jeg at den driter i kattedo fremfor på gulvet. Anonymkode: 28281...307 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4 Del Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, jeg bruker vanlig menneskedo. Anonymkode: 2f848...0f2 Bruker du menneske som do? Eller bruker du do laget av mennesker? 😝 Anonymkode: 210e3...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #5 Del Skrevet 4. mai 2019 Katter er ikke laget for å være ute i kalde temperaturer, som du sikkert har sett oppsøker katter varme steder. Å tvinge dem til å være ute om natten, er dyremishandling, med mindre du har et oppvarmet kattehus. Pelsen til katter er på ingen måte tilpasset norsk klima. Anonymkode: ee1d3...072 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #6 Del Skrevet 4. mai 2019 Noen utekatter må også ha kattedo. Dersom du rengjør kassen hver dag og bruker kvalitetssand så vil det ikke lukte så vondt. Det lukter bæsj i 2 min retter at de har gått på do, men ellers så forsvinner lukten ganske raskt. Anonymkode: b5ee7...abc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #7 Del Skrevet 4. mai 2019 Har kattedo til frøkna,men det lukter ikke. Anonymkode: c209c...075 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 4. mai 2019 #8 Del Skrevet 4. mai 2019 Katter bør få gå inn når de vil. Og hive dem ut om natten er en uting. Men hvis de går ute bør de kastreres, chippet og vaksineres. Fordelen med kattedo inne er at den gjør fra seg mindre i sandkasser og blomsterbed. Det er ikke verre enn å bruke kattesand av god kvalitet og være nøye med å holde den ren og innbydende for katten. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #9 Del Skrevet 4. mai 2019 Jeg har innekatt så jeg har kattedo. Jeg synes ikke det lukter noe særlig, kommer iblant en eim akkurat etter at hun har bæsjet men ikke ellers.. Men doen står jo ikke midt i stua, den står i gangen. Jeg bruker bra kattesand og har kattedo med lokk. Man kan også rense ofte for å minimere lukt. En utekatt vil nok hovedsaklig gå på do ute men jeg synes en katt må få gå inn om natten om den vil, vi har veldig kaldt klima i Norge som katter ikke er tilpasset. Det kan også være situasjoner der du må holde den inne, feks til den er gammel nok til å gå ut (tror det er rundt 8 måneder de utvikler retningssansen), om den er syk, etter den har blitt kastrert, om dere skal reise bort og ha den med, om det er uvanlig dårlig vær osv osv. Da trenger den en do. Anonymkode: f11a9...075 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joppeline Skrevet 4. mai 2019 #10 Del Skrevet 4. mai 2019 Måtte katteeiere uten kattedo som bor i tettbygde strøk reise til en viss veldig varm plass!!! 🤬 Er så fantastisk lei kattedrit på hele tomten fra naboens FIRE helsikkens katter. Og nei, hun har ikke kattedo, for «det vil de ikke bruke». Neivel, men da kan du ikke ha 4 katter i et boligfelt! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #11 Del Skrevet 4. mai 2019 Bruker katteperler i doen, da lukter det ingenting. Den renses minst en gang for dagen, tar ut bæsjen og rører rundt i resten. 10 kg silicasand varer ca 14 dager på to katter. Anonymkode: d673a...046 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #12 Del Skrevet 4. mai 2019 Vi har kattedo med luke, den holder bedre på lukt enn de vanlige kassene. Vi bruker også kvalitetssand, men nå har katten begynt å være så mye ute at han omtrent aldri bruker doen, med mindre vi ikke får sluppet han ut fort nok (tidlig om morgen, om natten osv). Jeg anbefaler kattedo med luke og rens ofte 😊 Anonymkode: 96cb5...ddf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #13 Del Skrevet 4. mai 2019 Vi adopterte en katt i høst. Han var inne i 3 mnd, da brukte vi kattedo med krystall kattesand. Lukter absolutt ingenting. Når han begynte å gå ute fjerna vi bare doen, og da tror jeg han skjønte det selv. Aldri hatt uhell inne (foruten om hvis vi har vært borte for lenge og han virkelig har måtte gå på do). Katter er smarte dyr, forsvinner kassa skjønner de at de må ut (tror kanskje også dette er litt instinktivt) Katten vår går inn og ut når han vil, men han klarer fint å holde seg gjennom natta. Han tar oftest en tur ut om kvelden, og kan sove sammen med oss til morgenen. Noen ganger vekker han oss om natta for at han vil ut, da er han ute til vi står opp. Anonymkode: f8934...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sk57 Skrevet 4. mai 2019 #14 Del Skrevet 4. mai 2019 Jeg har en utekatt som har do inne.Den brukes av og til og særlig hvis det er dårlig vær.🙂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusanneLorentze Skrevet 4. mai 2019 #15 Del Skrevet 4. mai 2019 Vi har ikke do inne til katten, men har katteluke i døren, så katta går inn og ut som hun vil. Har en kattedo og litt sand i boden hvis det skulle bli så kaldt at katten ikke kan gå ut, men foreløpig ikke vært et problem. På vår/sommer er hun ute nesten hele tiden og kommer bare inn å spiser. Mens på vinteren er det motsatt. Da går hun bare ut for å gå på do. Men er ellers inne hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest #Rasshøl Skrevet 4. mai 2019 #16 Del Skrevet 4. mai 2019 Kun om natten, orker ikke alltid å gå ned på badet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #17 Del Skrevet 4. mai 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katter er ikke laget for å være ute i kalde temperaturer, som du sikkert har sett oppsøker katter varme steder. Å tvinge dem til å være ute om natten, er dyremishandling, med mindre du har et oppvarmet kattehus. Pelsen til katter er på ingen måte tilpasset norsk klima. Anonymkode: ee1d3...072 I tillegg er de mer utsatt for påkjørsler, slagsmål og rovdyrangrep om natten... TS: Å venne en katt til å kun gå på do ute er å gjøre seg selv og katten en diger bjørnetjeneste, da det blir skikkelig vanskelig hvis katten blir syk eller skadd og må holdes inne i en lengre periode. En katt som ikke er vant med å gå på dokasse inne vil ikke takle å plutselig skulle bruke dokasse, trust me! Selv de mest ihuga utekattene trenger dokasse inne, så kan de velge å gå på do inne ved veldig kaldt/dårlig vær eller dersom de blir syke eller ikke kan være ute av andre grunner. Bare sørg for å bruke god kvalitetssand (gjerne klumpesand) i kassa og gi katten bra fór så den ikke får så illeluktende bæsj. Rens kassa jevnlig og ikke minst (viktigst av alt); kastrer katta. Det finnes også lukkede kasser med filter som hindrer lukten fra å spre seg. Og man trenger jo ikke ha kassen midt i stua heller. Skal man ha katt må man være klar for alt som kreves av kattehold. Tåler man ikke det minste snev av dolukt og av den grunn vil tvinge katten til å være ute hele natten, så bør man heller ikke ha katt. Anonymkode: 45652...755 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kverrulanten Skrevet 4. mai 2019 #18 Del Skrevet 4. mai 2019 Nei, men katten min gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #19 Del Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg prøver å få mannen med på å skaffe katt, jeg er oppvokst med katt og har alltid vært innstilt på å ha egen katt. Kattene i oppveksten har vært utekatter, og vært ute om natten (hadde kattehus ute). Nå ønsker han ikke katt grunnet lukta fra kattedoen hos noen vi besøkte en dag. Ja det lukter forferdelig. Pratet med noen angående dette, de mente at "lykke til med å få katten til å gjøre fra seg utendørs, og til å være ute om natten". Trodde ikke dette var et problem? Er det normalt at utekatter har kattedo inne? Anonymkode: 47901...add Katten bør ha kattedo inne. Bruker man kattesand fra dyrebutikk og tar ut bæsjen og urinklumpene (klumpesand) hver gang pus har brukt den så lukter det ikke. Anonymkode: efaac...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 4. mai 2019 #20 Del Skrevet 4. mai 2019 En katt skal få lov til å være inne når den ønsker. Katter liker som oftest regn og kulde dårlig, og da bør de absolutt ikke tvinges til å være ute hele døgnet. Lite poeng i å skaffe et kjæledyr hvis man tenker at de må oppholde seg utendørs for det meste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå