Gå til innhold

Rasevalg igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir sprø. Jeg klarer ikke å bestemme meg! Har tenkt på dette i månedsvis og ombestemmer meg hele tiden:)

rasene det står mellom er:

Portugisisk vannhund

Storpuddel

Golden retriever

Jaktspringer (engelsk springer spaniel fra jaktlinjer)

 

Hunden blir en familiehund hos en turglad familie. Den kommer til å bli brukt til lydighet, snørekjøring om vinteren, litt jogging og sykling i sommerhalvåret. Også har jeg noen tanker om nesearbeid...

Noe som vil passe bra for alle rasene med andre ord.

Jeg trener klikkertrening, og skal ha tispe.

jeg har tenkt til å besøke oppdrettere til alle raser, treffe voksne og valper, dra på utstilling og treffe alle rasene der.. i håp om å få en sterkere magefølelse. Jeg kjenner jo alle rasene godt :D

Vet det er mye pelsarbeid på de røytefrie, men kommer nok til å klippe dem kort uansett.

ender ratt opp med en av hver nå. I want them all! :p

Anonymkode: f350b...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ingen norske raser? 

Anonymkode: 1259e...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for blandingshund, jeg :) De har generelt sett bedre helse (om den ikke er avlet med en rase som fra før av har mye sykdommer, eksempelvis Berner Sennen som er meget disponert for kreft) og du får en hund med artig utseende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ingen norske raser? 

Anonymkode: 1259e...4ba

Fordi disse rasene er de jeg liker best og har falt for, uavhengig av opprinnelsesland :)

Anonymkode: f350b...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Ville gått for blandingshund, jeg :) De har generelt sett bedre helse (om den ikke er avlet med en rase som fra før av har mye sykdommer, eksempelvis Berner Sennen som er meget disponert for kreft) og du får en hund med artig utseende.

Nei... jeg foretrekker renrasede jeg. Har selv 2 voksne renrasede med god helse.

Anonymkode: f350b...c23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei... jeg foretrekker renrasede jeg. Har selv 2 voksne renrasede med god helse.

Anonymkode: f350b...c23

Fair enough. Av de du nevnte da, Golden Retriever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storpuddel kan brukes til alt det du nevner,samt at de er lettlærte og røytefri. Dersom du skal delta på utstilling med den,så må du regne med  å ha noe pels,ikke totalt nedklippet,slik at dommeren kan bedømme pelskvaliteten:) Du kan jo alltids klippe den ned når du er ferdig med utstilling 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil alltid anbefale golden retriever, for det er det jeg har selv, og det er helt nydelige hunder. Min er utrolig stødig, og tar nye utfordringer på strak arm, om det så er å plutselig skulle ta trikken for første gang. Han tar det helt med ro. Han er kjempeflink med barn (hvertfall de han har lært seg å kjenne littegrann og som respekterer han), han har en egen evne til å forstå når jeg er syk eller lei meg, og er utrolig god støtte da. Han elsker tur, nesearbeid og andre hunder, er bestevenn med alle :) Selv om ikke alle er bestevenn med han, det bryr han seg ikke noe om. Hver gang jeg tar toget med han kommer det fremmede bort og setter seg ned med oss og forteller om livet sitt, som er litt sært, men hyggelig. Han bare har den effekten på folk. 

Jeg har prøvd å jogge med min, men det syns han var dørgende kjedelig og bare la seg ned i protest. Men jeg har bare prøvd to ganger, og det er jo noe man må lære seg som alt annet :) Vet mange goldens syns det er kjempekjekt. 

Anonymkode: a09cd...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en av hver rase?

Anonymkode: b54ca...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en av hver rase?

Anonymkode: b54ca...690

Tror jeg må det altså! <3

 

takk for svar, alle! Jeg har fortsatt lyst på de alle 4 da :)

 

ts

Anonymkode: f350b...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å bestemme meg selv. 

Her er det engelsk springer spaniel, portugisisk vannhund, kongepuddel og Staffordshire bull terrier. 

Har tidligere hatt blant annet Rhodesian ridgeback og kunne forsåvidt valgt den rasen på nytt, men den er hakket for stor for min livssituasjon nå. 

Er vel springeren jeg er mest forelsket i akkurat nå, men samtidig elsker jeg personligheten til Staffordshire bull terrier. Den bare er hakket for liten føler jeg, og den strie pelsen setter seg fast i alt av stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror springer hadde vært bra! Min oppfatning er at endel golden er rett og slett daffe, inkludert min egen. En springer vil det definitivt være mer fart i og mer lyst til å både løpe og bruke nesen. 

Anonymkode: ca191...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 13.22, _Pixiedust_ skrev:

Sliter med å bestemme meg selv. 

Her er det engelsk springer spaniel, portugisisk vannhund, kongepuddel og Staffordshire bull terrier. 

Har tidligere hatt blant annet Rhodesian ridgeback og kunne forsåvidt valgt den rasen på nytt, men den er hakket for stor for min livssituasjon nå. 

Er vel springeren jeg er mest forelsket i akkurat nå, men samtidig elsker jeg personligheten til Staffordshire bull terrier. Den bare er hakket for liten føler jeg, og den strie pelsen setter seg fast i alt av stoff. 

Så spennende! Hold meg gjerne oppdatert på hva du bestemmer deg for :)

 

TS

Anonymkode: f350b...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så spennende! Hold meg gjerne oppdatert på hva du bestemmer deg for :)

 

TS

Anonymkode: f350b...c23

Det kan jeg gjøre, men blir nok et års tid til jeg kan kjøpe hund så har enda god tid på meg. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en av rasene du har nevnt over, men hvis du er interessert i en hund som kan trenes opp til å spore kantareller, så kan faktisk Lagotto Romagnolo trenes opp til dette. I Italia foretrekker de å bruke Lagottoer fremfor griser til trøffel-søk da grisene har en stygg tendens til å spise trøflene når de finner dem, mens disse søte, krøllete hundene lar vær. Faktisk så er de godt likt i brannvesenet i Italia også, og flere steder har de gått litt vekk fra det å bruke schæfere. Lagottoen er liten og lett med god snute, og kan derfor tas under armen og bæres opp en stige, slippes inn gjennom et vindu og snuse etter mennesker i huset.

Jeg vil gjerne ha en Lagotto igjen etterhvert! 😄 

Anonymkode: 4f200...f0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte med en gang Golden Retriver. Jeg hadde det som barn og det var verdens snilleste hund. Som voksen synes jeg dessverre de er litt for store å håndtere og trives med en 12-kilos hund, og det er eneste grunnen til at jeg ikke har en GR selv. 

Anonymkode: df1d4...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Springer Spaniel er en fantastisk hund. men vær klar over at det finnes enkelte oppdrettslinjer som kan være litt agressive. Og de trenger maaasse stimulans for ikke å kjede seg. For skikjøring, velg en hann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville bare oppdatere dere... jeg har bestemt meg! Det blir en flatcoated retriever!! ❤️

Hilsen TS

Anonymkode: f350b...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...