Gå til innhold

Angstanfall ved innsovning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn på dagtid går det helt fint. Jeg jobber, studerer, og ingen vet at jeg sliter egentlig (er mamma også). Kan tidvis kjenne angst bygge seg opp i buss, bil, fly etc. Men, det går stort sett greit. Når jeg skal sove er det såpass ille at jeg får panikk. Halsen snører seg helt igjen og jeg får hjertebank og kvelningsfornemmelse. Dette skjer hver kveld og forstyrrer min søvnkvalitet. Legen har satt angstdiagnose på meg og jeg lurer på om det finnes medisiner som hjelperr? .. Vil ikke starte på antidepressiva. Har prøvd circadin uten hell. Vet ikke hvorfor jeg sliter ved søvn. Ble voldtatt på en fest mens jeg sov for mange år siden og har aldri opplevd såpass panikk som da. Har ikke råd til psykolog. 

Anonymkode: 04427...251

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn på dagtid går det helt fint. Jeg jobber, studerer, og ingen vet at jeg sliter egentlig (er mamma også). Kan tidvis kjenne angst bygge seg opp i buss, bil, fly etc. Men, det går stort sett greit. Når jeg skal sove er det såpass ille at jeg får panikk. Halsen snører seg helt igjen og jeg får hjertebank og kvelningsfornemmelse. Dette skjer hver kveld og forstyrrer min søvnkvalitet. Legen har satt angstdiagnose på meg og jeg lurer på om det finnes medisiner som hjelperr? .. Vil ikke starte på antidepressiva. Har prøvd circadin uten hell. Vet ikke hvorfor jeg sliter ved søvn. Ble voldtatt på en fest mens jeg sov for mange år siden og har aldri opplevd såpass panikk som da. Har ikke råd til psykolog. 

Her har du svaret ditt. Det er hjernen og kroppen som reagerer pga voldtekten, og går i panikk pga tidligere traume. Du trenger hjelp. Fortell dette til legen din  Be legen din om en henvisning til DPS  hvor du får psykologhjelp som spesialisthelsetjeneste. Du trenger å jobbe med teknikker på å håndtere dette, men sammen med en fagperson. Ville ellers anbefalt deg mindfulnessapper e.l. men for deg kan det medføre mer traume. Slike apper innebærer ofte "bodyscan", dvs kjenn etter på kroppsdel x og y, noe som kan forverre for folk som har opplevd voldtekt. Så få lege til å henvise til dps. Time der koster ca 350 kr, men du får kjapt frikort og da er det gratis resten av kalenderåret.

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

At du ble voldtatt mens du sov gjør at det å legge deg i senga og skulle sove blir en trigger. Det virker som du er redd for å sove, og at kroppens alarmberedskap skrus på. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Legokloss skrev:

Her har du svaret ditt. Det er hjernen og kroppen som reagerer pga voldtekten, og går i panikk pga tidligere traume. Du trenger hjelp. Fortell dette til legen din  Be legen din om en henvisning til DPS  hvor du får psykologhjelp som spesialisthelsetjeneste. Du trenger å jobbe med teknikker på å håndtere dette, men sammen med en fagperson. Ville ellers anbefalt deg mindfulnessapper e.l. men for deg kan det medføre mer traume. Slike apper innebærer ofte "bodyscan", dvs kjenn etter på kroppsdel x og y, noe som kan forverre for folk som har opplevd voldtekt. Så få lege til å henvise til dps. Time der koster ca 350 kr, men du får kjapt frikort og da er det gratis resten av kalenderåret.

Eventuelt kan ts få henvisning til psykolog med refusjonsavtale. 

Anonymkode: d682e...a50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

At du ble voldtatt mens du sov gjør at det å legge deg i senga og skulle sove blir en trigger. Det virker som du er redd for å sove, og at kroppens alarmberedskap skrus på. 

Sitat

I utgangspunktet ikke redd før jeg legger meg men skjønner hva du mener. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet ikke redd før jeg legger meg men skjønner hva du mener. 

Det forstår jeg ❤️ 

Jeg tenker at muligens kroppen reagerer automatisk når du legger deg i senga og skal sove. Alarmberedskapet slår seg på uten at du merker at du er veldig redd på forhånd. Tenker kroppen din ser på senga og det å sove som noe som er farlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Har de samme reaksjonene etter et overgrep for mange år siden. Fortalte det til sykepleieren på dbs, men fikk selvfølgelig null hjelp bortsett fra at jeg en dag fikk fortalt at jeg hadde bpd og ikke hadde opplevd noe som helst traumatisk. Den hjelpa man får der er ikke verdt papiret den er skrevet på en gang.

Anonymkode: 32284...efc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...