Gå til innhold

Egoistisk veninnne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veninne som jeg har vært venn med siden vi var født. De siste årene kjenner jeg at hun går meg mer og mer på nervene, og jeg trenger råd om ting er poeng i å ta opp med henne eller jeg bare burde kutte henne ut. 

1. Hun klager over lite penger, går på NAV, nekter å søke jobb med mindre det er en «kul butikk», altså ikke matbutikk. Tar forbrukslån på bil, silikon og førerkort for så å klage for hun ikke kan betale leie eller mat til ungene sine 

2. Jeg stiller alltid opp å hjelper henne med ting, men dersom det er andre veien tenker hun bare på seg selv. Eksempel vi kan lage avtale om at jeg skal komme dit, og når jeg er der kan hun ha fått besøk av tinderdate etc helt plutselig og jeg står utenfor å ringer. Hun åpner ikke, tar ikke tlf osv. Må derfor kjøre tilbake som tar 1 time tilsammen. 

3. Hun snakker stygt om alle vennnene sine, og alle vennene hennes hater meg for hun sier stygge ting i likehet med at hun sier stygge ting om dem til meg. Møtte en veninne av hun her om dagen og da sier hun «du er jo faktisk hyggelig». For veninnen min hadde sagt noe annet da jeg var frekk med hun pga hun prøvde seg på xen min. 

4. Hun klager alltid over livet sitt, hun kan snakke om hvor fælt hun har hatt det osv. Vi har begge tøffe oppvekster, men jeg prøver å komme meg videre. Hun drar alltid meg med på sine problem, eksempel «Ja vi er jo helt ødelagt i hodet pga foreldrene våre» 

5. Hun kan fortelle «hemmeligheter» om meg selv til andre venner om jeg har henne med på vors. Ellers sitter hun og gråter og skal ha oppmerksomhet for hvor vanskelig og tøft livet hennes har vært.

Kjenner bare jeg trenger råd på hva jeg skal gjøre da hun egentlig bare er en skikkelig drittveninnne for tiden 

Anonymkode: 1cef6...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veninne som jeg har vært venn med siden vi var født. De siste årene kjenner jeg at hun går meg mer og mer på nervene, og jeg trenger råd om ting er poeng i å ta opp med henne eller jeg bare burde kutte henne ut. 

1. Hun klager over lite penger, går på NAV, nekter å søke jobb med mindre det er en «kul butikk», altså ikke matbutikk. Tar forbrukslån på bil, silikon og førerkort for så å klage for hun ikke kan betale leie eller mat til ungene sine 

2. Jeg stiller alltid opp å hjelper henne med ting, men dersom det er andre veien tenker hun bare på seg selv. Eksempel vi kan lage avtale om at jeg skal komme dit, og når jeg er der kan hun ha fått besøk av tinderdate etc helt plutselig og jeg står utenfor å ringer. Hun åpner ikke, tar ikke tlf osv. Må derfor kjøre tilbake som tar 1 time tilsammen. 

3. Hun snakker stygt om alle vennnene sine, og alle vennene hennes hater meg for hun sier stygge ting i likehet med at hun sier stygge ting om dem til meg. Møtte en veninne av hun her om dagen og da sier hun «du er jo faktisk hyggelig». For veninnen min hadde sagt noe annet da jeg var frekk med hun pga hun prøvde seg på xen min. 

4. Hun klager alltid over livet sitt, hun kan snakke om hvor fælt hun har hatt det osv. Vi har begge tøffe oppvekster, men jeg prøver å komme meg videre. Hun drar alltid meg med på sine problem, eksempel «Ja vi er jo helt ødelagt i hodet pga foreldrene våre» 

5. Hun kan fortelle «hemmeligheter» om meg selv til andre venner om jeg har henne med på vors. Ellers sitter hun og gråter og skal ha oppmerksomhet for hvor vanskelig og tøft livet hennes har vært.

Kjenner bare jeg trenger råd på hva jeg skal gjøre da hun egentlig bare er en skikkelig drittveninnne for tiden 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Kan du ikke finne deg en annen venninne ?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AlkoMann skrev:

Kan du ikke finne deg en annen venninne ?

Jo jeg har mange andre veninnner så det står ikke på det. Jeg bare lurer på om jeg bør kutte henne ut eller ta tingene opp? Er vanskelig å kutte ut noen man har vært venn med i 30 år men det er jo slitsomt 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg har mange andre veninnner så det står ikke på det. Jeg bare lurer på om jeg bør kutte henne ut eller ta tingene opp? Er vanskelig å kutte ut noen man har vært venn med i 30 år men det er jo slitsomt 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Jeg synes du skal la kontakten dabbe av...ikke kjør til henne, og ignorer henne for det meste, spør hun hvorfor kan du si henne ærlig hvorfor alt det du nevnte ovenfor,

Anonymkode: a02a5...e7a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at hun har det vanskelig på ekte og jeg tviler ikke på at hun faktisk har vanskeligheter med å få seg jobb... selv om hun har brukt mye penger på eks silikon, mange gjør slike ting for å føle seg bedre (snakker av erfaring). 

At hun drar deg ned med sin offer-mentalitet er hun kanskje ikke klar over engang. Hun trenger å snakke med en psykolog.

MEN: Den delen om at hun ikke holder avtaler, virker å snakke stygt om deg til andre og driter deg ut på vors viser jo at hun enten mangler sosiale antenner helt eller at hun ikke respekterer deg. Dere har vel vært nære venner så lenge at hun tror hun kan komme unna med hva som helst. Dette er viktig!!! at du tar opp!! Si tydelig og klart (men ikke på en sint måte) at du ikke finner deg i og at du faktisk på revurdere vennskapet deres om noe slikt skjer igjen. Om du har denne samtalen kan du med ren samvittighet droppe henne om denne oppførselen gjentar seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe kontakten med noen (spesielt en nær venninne over flere år) helt ut av det blå uten å ha en varsel-samtale først er uansett respektløst. Det er jo bare ghosting på verste nivå. Så uansett hva du kommer frem til; ha den samtalen! Du har ingenting å tape på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg har mange andre veninnner så det står ikke på det. Jeg bare lurer på om jeg bør kutte henne ut eller ta tingene opp? Er vanskelig å kutte ut noen man har vært venn med i 30 år men det er jo slitsomt 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Det er det sikkert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med henne, hører henne ikke kommer du deg videre.

Da vet hun hvor skoen trykker for deg, også får det bli opp til henne om hun klarer å respekterer deg nok til å ikke fortsette slik hun gjør nå. Gjør hun ikke det så hadde jeg ikke giddet mer.

Alle mennesker kan snakkes til, og alle mennesker kan forandre seg, men da trenger de å høre hva problemet er. Det hjelper ikke at du bare skriver problemene dine på et forum, det løser ikke saken. Men nå er det ikke slik at alle vill høre, men alltid vært et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn venninne selv, utrolig slitsomt og energi-krevende. Vanskelig å ta opp med henne, fordi hun mangler selvinnsikt. Pluss at hun har sterk personlighet, og jeg har litt svakere, så det ligger ikke i min natur å konfrontere og si ting rett ut. Forslår at du prøver å lytte henne ut sakte, bli mer utilgjengelig og opptatt. Ett vennskap skal gå begge veier.

Anonymkode: 11e44...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip snip 💇🏻‍♀️

Anonymkode: e79cc...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare reduser hyppigheten av kontakten. Kanskje slutte å dele så mye med henne? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veninne som jeg har vært venn med siden vi var født. De siste årene kjenner jeg at hun går meg mer og mer på nervene, og jeg trenger råd om ting er poeng i å ta opp med henne eller jeg bare burde kutte henne ut. 

1. Hun klager over lite penger, går på NAV, nekter å søke jobb med mindre det er en «kul butikk», altså ikke matbutikk. Tar forbrukslån på bil, silikon og førerkort for så å klage for hun ikke kan betale leie eller mat til ungene sine 

2. Jeg stiller alltid opp å hjelper henne med ting, men dersom det er andre veien tenker hun bare på seg selv. Eksempel vi kan lage avtale om at jeg skal komme dit, og når jeg er der kan hun ha fått besøk av tinderdate etc helt plutselig og jeg står utenfor å ringer. Hun åpner ikke, tar ikke tlf osv. Må derfor kjøre tilbake som tar 1 time tilsammen. 

3. Hun snakker stygt om alle vennnene sine, og alle vennene hennes hater meg for hun sier stygge ting i likehet med at hun sier stygge ting om dem til meg. Møtte en veninne av hun her om dagen og da sier hun «du er jo faktisk hyggelig». For veninnen min hadde sagt noe annet da jeg var frekk med hun pga hun prøvde seg på xen min. 

4. Hun klager alltid over livet sitt, hun kan snakke om hvor fælt hun har hatt det osv. Vi har begge tøffe oppvekster, men jeg prøver å komme meg videre. Hun drar alltid meg med på sine problem, eksempel «Ja vi er jo helt ødelagt i hodet pga foreldrene våre» 

5. Hun kan fortelle «hemmeligheter» om meg selv til andre venner om jeg har henne med på vors. Ellers sitter hun og gråter og skal ha oppmerksomhet for hvor vanskelig og tøft livet hennes har vært.

Kjenner bare jeg trenger råd på hva jeg skal gjøre da hun egentlig bare er en skikkelig drittveninnne for tiden 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Jeg ville ha kuttet henne, det er lett siden dere har vært venner ganske så lenge, men du må nesten tenke på deg selv først og se om du får noe tilbake i det hele tatt

Anonymkode: 1db0d...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger virkelig ikke sånn negativ energi i livet ditt!

Fas ut.... Slutt å ta kontakt, vær litt "løs" og vag i tilbakemeldinger...

Move on!

Anonymkode: 01110...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med henne og takler hun ikke det hadde jeg bare sagt at du ikke ønsker et vennskap med henne lenger for det gir deg ingenting. Forstår det er fryktelig vanskelig men virker ikke som vennskapet hennes gir deg noe påfyll av noe bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ikkevoksen skrev:

Å droppe kontakten med noen (spesielt en nær venninne over flere år) helt ut av det blå uten å ha en varsel-samtale først er uansett respektløst. Det er jo bare ghosting på verste nivå. Så uansett hva du kommer frem til; ha den samtalen! Du har ingenting å tape på det.

Synes du det er på sin plass å snakke om respekt? Leste du hva venninnen driver med ovenfor Ts?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg har mange andre veninnner så det står ikke på det. Jeg bare lurer på om jeg bør kutte henne ut eller ta tingene opp? Er vanskelig å kutte ut noen man har vært venn med i 30 år men det er jo slitsomt 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Kutt henne ut, si at hun er slitsom. 

Anonymkode: 55d85...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en veninne som jeg har vært venn med siden vi var født. De siste årene kjenner jeg at hun går meg mer og mer på nervene, og jeg trenger råd om ting er poeng i å ta opp med henne eller jeg bare burde kutte henne ut. 

1. Hun klager over lite penger, går på NAV, nekter å søke jobb med mindre det er en «kul butikk», altså ikke matbutikk. Tar forbrukslån på bil, silikon og førerkort for så å klage for hun ikke kan betale leie eller mat til ungene sine 

2. Jeg stiller alltid opp å hjelper henne med ting, men dersom det er andre veien tenker hun bare på seg selv. Eksempel vi kan lage avtale om at jeg skal komme dit, og når jeg er der kan hun ha fått besøk av tinderdate etc helt plutselig og jeg står utenfor å ringer. Hun åpner ikke, tar ikke tlf osv. Må derfor kjøre tilbake som tar 1 time tilsammen. 

3. Hun snakker stygt om alle vennnene sine, og alle vennene hennes hater meg for hun sier stygge ting i likehet med at hun sier stygge ting om dem til meg. Møtte en veninne av hun her om dagen og da sier hun «du er jo faktisk hyggelig». For veninnen min hadde sagt noe annet da jeg var frekk med hun pga hun prøvde seg på xen min. 

4. Hun klager alltid over livet sitt, hun kan snakke om hvor fælt hun har hatt det osv. Vi har begge tøffe oppvekster, men jeg prøver å komme meg videre. Hun drar alltid meg med på sine problem, eksempel «Ja vi er jo helt ødelagt i hodet pga foreldrene våre» 

5. Hun kan fortelle «hemmeligheter» om meg selv til andre venner om jeg har henne med på vors. Ellers sitter hun og gråter og skal ha oppmerksomhet for hvor vanskelig og tøft livet hennes har vært.

Kjenner bare jeg trenger råd på hva jeg skal gjøre da hun egentlig bare er en skikkelig drittveninnne for tiden 

Anonymkode: 1cef6...5fb

Hun høres ut som ei skikkelig............. Hun er ei drittvenninne. Hun er faktisk ikke en venninne i det hele tatt. Kutt henne tvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et lignende forhold med en tidligere venninne der jeg var den som alltid stilte opp og hun aldri ga noe tilbake. Å kutte kontakten med henne er noe av det beste jeg har gjort! Det var en lettelse og en befrielse å slippe all klagingen og baksnakkingen hun drev med. Var omtrent utelukkende et negativt vennskap for min del. Jeg ghostet henne ikke, men fadet litt ut etter en hendelse som rett og slett var dråpen som fikk begeret til å renne over for meg. Hun har tatt kontakt et par ganger, men jeg orker rett og slett ikke å gå inn i det der igjen... Innimellom må en tenke på seg selv, og et giftig vennskap er ingenting å ta vare på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne venninnen noen gode egenskaper? Hvis ja, da kan man ta alvorspraten og se om det forbedrer seg . Er det stort sett slik du skisserer her ts, hadde jeg hatt null problem av å ghoste henne (som noen kaller det). Altså fade kontakten ut med mål om å droppe henne helt. Eventuelt bare fortelle henne at du ikke ønsker videre kontakt og hvorfor. Synes ikke man skylder en person som oppfører seg dårlig over lang tid en haug av forklaringer eller en ny sjanse. H er og en må kjenne på hvor dine grenser går. Noen ganger går det for langt og da er alle broer brent. Du får kjenne på hvordan ståa er hos deg ts. Det verste her er at hun driter deg ut i plenum. En slik drittvenninne trenger man faktisk ikke og jeg håper du setter henne på plass hvis det skjer igjen. 

Anonymkode: 026e9...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være ærlig å si at beskrivelsen du ga av venninnen din stakk meg litt i hjertet. Jeg kjenner meg igjen i henne og hvordan hun oppfører seg. Ikke alle punktene, men hvertfall det med økonomien. Jeg kan også finne på å snakke piss om noen venninner som kan gå meg på nervene, noe jeg prøver å slutte med. Blir en dårlig sirkel til slutt. 

Uansett. Jeg lever selv på nav, hvis jeg kan si det slik. Er på vei til ufør pga. kroniske smerter som ble påført under en operasjon. Livet mitt har ikke vært så lett siden starten og ikke nok med det fikk jeg barn tidlig. Alene. Økonomien min gikk til helvete når sorgen og depresjonen tok meg. Jeg brukte penger jeg ikke hadde og klagde alltid på at jeg ikke hadde penger og at nav er dritt. Lånte gjerne flere ganger i mnd. Likevel var jeg den eneste i gjengen som shoppet så mye. Jeg er 100% sikker på at venninner har baksnakket meg pga dette. 

Takk og lov at jeg fikk vett i hodet og fikk en erstatning som reddet økonomien, psyken og tankegangen min. Skulle trodd det skulle bli verre. Alle rundt meg forventet at jeg skulle kaste bort alt på en gang. Men nei, betalte heller all gjelden og prøver å leve kun på det jeg får fra nav og prøver til og med å spare av de pengene som kommer inn. Fant ut at det er ikke det at jeg fikk lite fra nav, men heller det at jeg brukte for mye. Jeg er sikker på at venninnen din gjør akkurat det samme.

Jeg vil ikke unnskylde meg eller venninnen din for oppførselen vår. Men, jeg hadde satt pris på om noen av mine nærmeste fortalte meg hvor dumt jeg oppførte meg økonomisk og generelt. Jeg er tross alt mor, noe venninnen din også er. Jeg tror også hun sliter med mye psykisk og bruker penger for å føle seg bedre. Ikke kutt hun ut, hun trenger deg. Jeg hadde blitt knust om min nærmeste venninne siden barndommen ga opp på meg, hadde heller satt pris på om hun prøvde å fortelle meg at det jeg gjør ikke er riktig både mot henne, men også mot barnet mitt. Noe forøvrig min nærmeste venninne prøvde også å fortelle meg. Er ikke sikkert at hun vil forstå deg med en gang, mulig hun blir sur, men hun må få høre det!

Oppførselen hennes er langt i fra ok når hun baksnakker deg, men likevel henger med deg. Det at du venter utenfor mens hun har tinderdate på besøk er heller ikke ok! Sett deg ned med henne og fortell henne det du føler og det du syntes. Hvis ikke hennes oppførsel endrer seg, gå videre. Du kommer til å føle deg bedre, kutter du henne på den måten vil du føle deg dritt senere tror jeg.

 

 

Anonymkode: 622a3...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...