Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barn, er gift.

jeg har alvorlige søvnproblemer og er for tiden delvis sykemeldt. Mannen jobber fullt. Jeg sover mellom 0-5 timer per natt og han mellom 7-9 per natt. I ukedagene står jeg alltid opp 06.00 for å ordne meg selv først før barna vekkes og ordnes til bhg/ skole. 

Mannen står opp 07.20 og kjører minste i bhg 07.45, samtidig som eldste går til skolen. 

I helgene har vi en avtale om at vi skal stå opp samtidig, men det skjer ikke. Jeg står opp når første barnet våkner (mellom 06.30-08.00). Mannen kommer etter påminning fra meg om at vi skal stå opp samtidig. Han mener vi har en god ordning og utfyller hverandre. Jeg må forstå at får han lite søvn også, går han selv på veggen. Han er kvalm om morgenen når han må tidlig opp. Siden jeg ikke er like dårlig forfatning som han om morgenen må jeg ha ha forståelse for at han trenger tid å komme seg opp. Det er aldri tilbud fra han om å ta en morgen i løpet av en mnd for at jeg kan hente meg inn etter flere netter med lite/ ingen søvn..

Han ber meg ta dette opp med psykologen, men hva skal det hjelpe når dette er et problem  om samarbeid og forståelse for hverandre? Vi klarer ikke å finne en løsning som fungerer og som kan være en hjelp for begge. Jeg er så sliten, frustrert, fortvilet og lei.. jeg vet ikke lenger hvordan dette kan gjøres noe med, når mannen selv er redd for å gå på veggen, og viser liten forståelse format jeg «aldri» kommer meg ovenpå...

Anonymkode: a08a3...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må insistere på at han tar halve uka. Han klarer sove og kan bare legge seg tidligere om han trenger 9 timer. Det kan ikke du. Han burde ta hele uka nå når du er sykemeldt, men siden han er en idiot får du neppe gjennomslag for det. Halve uka kan ikke komme forbi at er rettferdig. Felles unger, felles jobb. 

Anonymkode: b6af1...a5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer aldri til å stå opp først verken i ukedager eller helger. Har forsøkt å forklare han, men han forstår ikke og vil ikke forstå og er redd for ikke nok søvn selv. Jeg kommer til å være sykemeldt over en lengre periode. Går å stå opp i ukene, men en morgen 1-2 ganger i måneden en helgedag hadde vært stor hjelp for meg.. men det passer ikke for han... 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer aldri til å stå opp først verken i ukedager eller helger. Har forsøkt å forklare han, men han forstår ikke og vil ikke forstå og er redd for ikke nok søvn selv. Jeg kommer til å være sykemeldt over en lengre periode. Går å stå opp i ukene, men en morgen 1-2 ganger i måneden en helgedag hadde vært stor hjelp for meg.. men det passer ikke for han... 

Da tar du han med til psykologen og lar psykologen hjelpe til å forklare han at du risikere å bli ganske gal av å gå på 0-5 timers søvn og han er nødt til å ta mer ansvar i hjemmet, fordi ellers risikerer han at lille konemor blir psykotisk, må legges inn, der han må stå opp hver eneste dag med barna, mens konemor sover ut på psykiatisk. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du han med til psykologen og lar psykologen hjelpe til å forklare han at du risikere å bli ganske gal av å gå på 0-5 timers søvn og han er nødt til å ta mer ansvar i hjemmet, fordi ellers risikerer han at lille konemor blir psykotisk, må legges inn, der han må stå opp hver eneste dag med barna, mens konemor sover ut på psykiatisk. 

Han fremstår bare så forståelsesfull og samarbeidsvillig når han er med til lege/behandler.. også er det rett til gamle rutiner med en gang..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du er sykemeldt og ikke har noen av barna hjemme på dagtid, så kan du jo bare legge deg igjen når alle er ute av huset? Hvorfor lage problemer av alt?

Anonymkode: fc8b1...3e6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg villa lagt meg klokka åtte en periode, just to make a point.

Anonymkode: dacef...ba7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til søvnproblemene dine?

Anonymkode: 66d98...53a

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Hadde sparket han ut av sengen og bedt han ta ansvar for ungene sine. Han er like ansvarlig som deg og dere skal selvsagt dele på det. 

«Ta det opp med psykologen? Hva da? At du er en lazy sack of shit og ikke gidder å ta din del av ansvaret for dine egne barn? Tenker heller et møte med FK og om du ikke skjerper deg så blir det seperasjon og 50/50 og da har du ikke noe annet valg enn å stå opp med ungene en uke om gangen»

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

«Men kjære, du må forstå at når du ikke er ditt ansvar bevisst som både far og partner, så må jeg gå fra deg. Det passer meg nemlig ikke å dele livet mitt med en stor baby, når jeg trodde jeg skulle dele det med en voksen mann».

Hadde bedt fyren ta på seg storgutt buksene sine og skjerpe seg. Ta han med til familievernkontoret for gjentatte samtaler inntil det blir bedre eller til du innser at du fortjener bedre.

Anonymkode: eb1e7...ff3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du er sykemeldt og ikke har noen av barna hjemme på dagtid, så kan du jo bare legge deg igjen når alle er ute av huset? Hvorfor lage problemer av alt?

Selvom jeg er sykemeldt betyr ikke det at jeg skal sove på dagtid! Da blir søvnvansker bare verre da! Poenget er jo å få til et normalt søvnmønster 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er årsaken til søvnproblemene dine?

Anonymkode: 66d98...53a

Hadde jeg visst det, går opp og ned i perioder siden jeg var barn i fht søvnen.. ingen spesifikk årsak

AnonymBruker
Skrevet

Jeg villa lagt meg klokka åtte en periode, just to make a point.

Støtter denne. Legg deg når ungene har lagt seg og la huset flyte. 

Anonymkode: c7ec7...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dama kan jo ikke være sykemeldt i 10 år til barna blir store og hun da får nok søvn. De må lære seg å samarbeide og dele byrden. Så ja lurt å sove ekstra når en er sykemeldt, men det er jo kun en midlertidig kriseløsning. 

Anonymkode: c7ec7...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at mannen bør stille opp og hjelpe. 

Men tenker at om du har så alvorlige søvnvansker at du sover 0 - 5 timer og natt er der ikke nok at han står opp med barna i ny og ne.  

Veldig fornuftig av deg å stå opp til fast tid hver dag. Det bør du holde på om han står opp eller ikke. 

Legg deg til fast tid og stå opp til fast tid. Om du står opp kl 6 kan det være lurt å sørge for å være i seng i god tid før 22, og unngå all skjerm etter kl 20.00. 

Anonymkode: dfacf...ea8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hadde faktisk vurdert å flyttet. ikke pga mannen ikke stod opp med barna, men det å vise så liten forståelse og respekt for partner.

hvordan blir det i fremtiden; om du eller barna blir syke faller alt på deg? hvis dere har 50-50 får du mulighet til å sove mer. trenger nødvendigvis ikke bety slutten på forholdet, man da vil han «tvinges» inn i nye rutiner

Anonymkode: 19afb...fdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, du får si at hvis han ikke tar sin del er dere nødt til å skille lag. Jeg måtte faktisk gå til det skrittet med egen mann for å få han til å skjønne alvoret! Vi fikk tvillinger som sov ulikt og hadde hyppige oppvåkninger, så de første 2 årene sov jeg i 60-90 min intervaller, fikk aldri den dype hvilesøvnen og holdt på å klikke. Mannen skjønte det ikke, jeg kunne jo sove på dagtid når ungene sov og det var viktigere at han fikk søv for jeg var jo bare hjemme med ungene. For det første sov jo ungene ikke likt på dagtid og kun i korte intervaller, så søvn for meg var umulig da også. I tillegg blir man jo så stressa, man klarer ikke finne søvnen selv engang. Ligger bare å venter på neste oppvåkning.. Ekstrem søvnmangel er farlig, det har store psykiske og fysiske konsekvenser, det tar laaang tid å komme seg igjen. Mine unger sov dårlig i mange år, frem til skolealder. Jeg sliter fortsatt med dårlig søvn og takler ikke mange dårlige netter før jeg faller utfor igjen.

Anonymkode: 8e17f...168

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at mannen bør stille opp og hjelpe. 

Men tenker at om du har så alvorlige søvnvansker at du sover 0 - 5 timer og natt er der ikke nok at han står opp med barna i ny og ne.  

Veldig fornuftig av deg å stå opp til fast tid hver dag. Det bør du holde på om han står opp eller ikke. 

Legg deg til fast tid og stå opp til fast tid. Om du står opp kl 6 kan det være lurt å sørge for å være i seng i god tid før 22, og unngå all skjerm etter kl 20.00. 

Anonymkode: dfacf...ea8

Gjør det hver eneste kveld, men sovner ikke før 03.00- 04.00 uansett om jeg legger meg 20.00, 00.00 eller 02.00

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte. Jeg har to små barn og et stort barn. Er for tiden sykemeldt. Jeg løser det ved å sove litt så fort alle er ute av huset om morgenen. Hvorfor vil du ikke prøve det? 

Til alle som sier de bør skille seg: På hvilken måte skal det hjelpe? 

Man får håpe at mannen til ts er en god pappa på andre måter, å at han vil trø til på andre områder når barna blir eldre. Å heldigvis har disse barna en mor 🙂

Anonymkode: e4921...d2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2019 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Gjør det hver eneste kveld, men sovner ikke før 03.00- 04.00 uansett om jeg legger meg 20.00, 00.00 eller 02.00

Hvis du aldri sovner før 3-4 om natta vet jeg ærlig talt ikke om en dag i helga vil løse problemet eller gjøre det så veldig mye bedre? Det er jo ditt søvnmønster som er det store problemet. Det er vanskelig å få tatt inn nok søvn på én overmorgen i helgen, selv om mannen skulle stått opp før deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...