Gå til innhold

Kan dere med skarre R uttale retroflekser?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Ang navnetråden hvor Maren (rett frem) blir såret over å bli kalt Maarn

Jeg ville fått store problemer med å si det rett frem på en naturlig måte, da jeg har så mange retroflekser i mitt talemål. 

Samme med ord som døren, turen og broren min  

kan dere som skarrer få til en slags retrofleks og si Kaarn og Maarn med skarre r? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo umulig å reteofleks med skarre r. Det er jo to helt forskjellige lyder hvor tungen beveges helt annerledes. Ved retrofleks utelates jo nesten ikke r'en

Vi kan klare å uttale Karen og Maren med en noen lunde retrofleks lyd men en østlending ville ledd av oss når vi gjorde det. 

Anonymkode: 1c96c...3db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret av annebanane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo umulig å reteofleks med skarre r. Det er jo to helt forskjellige lyder hvor tungen beveges helt annerledes. Ved retrofleks utelates jo nesten ikke r'en

Vi kan klare å uttale Karen og Maren med en noen lunde retrofleks lyd men en østlending ville ledd av oss når vi gjorde det. 

Anonymkode: 1c96c...3db

Kan du få til Maren med lang A og R, uten E? Jeg innbiller meg at folk fra Arendal hadde klart en slik variant, men at Marthe med retrofleks uten R er håpløst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 23.53, Pipaluk skrev:

Ang navnetråden hvor Maren (rett frem) blir såret over å bli kalt Maarn

Jeg ville fått store problemer med å si det rett frem på en naturlig måte, da jeg har så mange retroflekser i mitt talemål. 

Samme med ord som døren, turen og broren min  

kan dere som skarrer få til en slags retrofleks og si Kaarn og Maarn med skarre r? 

 

 

Som liten på Vestlandet fikk vi noen nye naboer. De kom fra Østlandet et sted og jenten på min alder het Maren.

Faren sa selfølgelig Maarn. Jeg måtte selfølgelig spørre han om den « undelige « uttalen.

Han mente det var det vakreste navnet på jord, men hadde han visst at datterens navn nå skulle uttales Maren så hadde han aldri valgt det navnet.  Han hatet det stakkars. 😉😁

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2019 den 23.53, Pipaluk skrev:

Ang navnetråden hvor Maren (rett frem) blir såret over å bli kalt Maarn

Jeg ville fått store problemer med å si det rett frem på en naturlig måte, da jeg har så mange retroflekser i mitt talemål. 

Samme med ord som døren, turen og broren min  

kan dere som skarrer få til en slags retrofleks og si Kaarn og Maarn med skarre r? 

 

 

Jeg sliter litt med å forstå spørsmålet. Om jeg som skarrer klarer å lage den lyden du lager, så er svaret ja, men du vil kunne høre at det ikke er naturlig. Om spørsmålet er om skarre-r-en høres i ordet med retrofleks lyd, så er svaret nei. Vi flyttet fra Oslo da min datter var 4, og hun snakker nå sørlandsk med rulle-r. Hun bruker ikke retroflekser og synes navn som Erlend og Marte er tungvindt å si. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, EEØm skrev:

Jeg sliter litt med å forstå spørsmålet. Om jeg som skarrer klarer å lage den lyden du lager, så er svaret ja, men du vil kunne høre at det ikke er naturlig. Om spørsmålet er om skarre-r-en høres i ordet med retrofleks lyd, så er svaret nei. Vi flyttet fra Oslo da min datter var 4, og hun snakker nå sørlandsk med rulle-r. Hun bruker ikke retroflekser og synes navn som Erlend og Marte er tungvindt å si. 

Kan du si Maarn med skarre-r? Det blir jo nært opp mot østlandsk talemåte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ditt spørsmål "Kan dere med skarre-r uttale retroflekser" ganske merkverdig. Ja, selvfølgelig kan man det. Jeg lærte jo tre fremmedspråk på skolen, og derved lærte jeg å uttale lydene i de språka. Selvfølgelig kan en lære seg å tale diverse norske dialekter også, det trengs bare litt trening. Men det er det de færreste som tar seg bryet med, for det er unødvendig, da alle norske dialekter er gjensidig forståelige.
Jeg (og de fleste andre, vil jeg tro) kan uten problemer uttale "surt" både med skarre-r, rulle-r og med retrofleks, men en må jo nødvendigvis velge én om gangen, da!

Anonymkode: 8b278...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 19.29, Pipaluk skrev:

Kan du si Maarn med skarre-r? Det blir jo nært opp mot østlandsk talemåte 

Det går jo an, akkurat som at det går an å bruke rulle-r i stede for retrofleks, men det ligner ikke på et navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, EEØm skrev:

Det går jo an, akkurat som at det går an å bruke rulle-r i stede for retrofleks, men det ligner ikke på et navn. 

Maren er et alminnelig navn over hele landet og uttales selvfølgelig i pakt med den lokale dialekten til taleren. Hvordan den enkelte "Maren" uttaler sitt navn, er en annen sak som en ikke trenger bry seg om.
Ingen forlanger at Kristiansand skal uttales med skarre-r selv om lokalbefolkningen gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vox_populi skrev:

Maren er et alminnelig navn over hele landet og uttales selvfølgelig i pakt med den lokale dialekten til taleren. Hvordan den enkelte "Maren" uttaler sitt navn, er en annen sak som en ikke trenger bry seg om.
Ingen forlanger at Kristiansand skal uttales med skarre-r selv om lokalbefolkningen gjør det. 

Navnet kan plutselig få et litt uheldig homonym i bestemt form entall for et språkbevisst barn.

Anonymkode: 7d793...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navnet kan plutselig få et litt uheldig homonym i bestemt form entall for et språkbevisst barn.

Anonymkode: 7d793...df4

Jeg aner ikke hva du sikter til, men at homonymer finnes, er et velkjent faktum som vi lever godt med. 
Jeg forandrer selvfølgelig ikke på min tradisjonelle uttale av et navn eller et ord selv om det finnes homonymer til det. Spesielt ikke om homonymet forekommer i andre dialekter, men ikke i min. 
Det er en del av allmennkunnskapen i Norge å forstå de ulike dialektene, kjenne til både karakteristisk uttale og ordtilfang. Og at homonymer finnes, det er også noe vi lærer oss.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...