Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svært lav selvtillit og har ikke tillatt meg selv å date på flere år. Er i 20-årene. Har en kronisk sykdom som har ødelagt mye i livet mitt (derav ikke fullført vgs, men tar opp fag nå og håper å utdanne meg senere), jeg har et lite sosialt liv, noe som også preger selvfølelsen min.
Utseendemessig vil jeg si gjennomsnittet pen - jeg var fashion modell en periode.
Det er hovedsakelig helsen og det sosiale livet mitt som gjør at jeg føler meg mindre verdt. Den forrige jeg datet sa tidlig at han var forelsket i meg og jeg klarte ikke tro på han. Hvordan kan noen like meg? Jeg er jo mye syk og livet mitt består ofte av å bare ligge på sofaen, ta smertestillende og se på Netflix... Og ut i fra hva andre har skrevet i forum, jodel og KG så virker det som at syke uten jobb = ikke kjærestemateriale. Alle vil ha en frisk kjæreste. Og det finnes ingen kur til min sykdom - ikke spør hva den er, vær så snill. Men hvordan kan jeg finne ut om jeg er god nok for dating? Tinder? Finne kjærligheten? Jeg føler at jeg er dømt til å leve ensomt... Har blitt fortalt at jeg må bli glad i meg selv før jeg kan bli glad i noen andre. Men det skjer jo aldri. Jeg har prøvd i flere år nå. Og mine mest fruktbare år er jo nå også.. Jeg vet ikke helt va jeg spør om her. Har noen lykkes med å finne en kjæreste selv om de ikke lever et optimalt liv? Selv om selvtilliten ikke er på topp?

Anonymkode: 6d9ef...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du er god nok.

Skrevet (endret)

Du er god nok. Du må ikke fortelle alt til den personen med engang da. Det viktigste her i livet er å ha det gøy. Ikke hva andre tenker om deg eller om de vil godta deg som du er. Kanskje du vil ikke godta dem? Selv om de er friske? Og det er pluss i boka hvis du er pen også liksom 😀 Slutt å tenk så mye på ting og bare gi deg selv en sjangse.

Peace & Love

Endret av Libertad
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du er nødt til å legge fokuset ditt bort fra det faktum at du ikke kan jobbe. Du kan ikke jobbe, sånn er det bare. Det kan du ikke endre, men derimot kan du endre hvordan du tenker. Ikke bli et offer som ligger på sofaen og synes synd på seg selv. Selvsagt er sjansene mindre for at du får deg kjæreste på den måten. Jeg skal gi deg et eksempel: 1. Thomas, 27 år, har en skade som gjør at han ikke kan jobbe, gjør ingenting med livet sitt og fokuserer på hvor mye han misliker tilværelsen sin. 2. Thomas, 27 år, har en skade som gjør at han ikke kan jobbe, men han har likevel krefter til å være frivillig i Kirkens SOS 1 gang i uken, og han er lidenskapelig opptatt av skriving, han vet han er god på å skrive og ønsker på sikt å gi ut en bok. Hvem hadde du interessert deg mest for?

Også driter du laangt i hva folk skriver på Jodel. Eller KG, eller heck, VG, for den saks skyld. Og uansett om det er en del folk som sier at de synes at en person uten jobb ikke er kjærestemateriale. Har du, ts, tenkt på at folk uten jobb kan være friske, men har søkt 1000 jobber og sliter med å få seg jobb fordi de har en bachelorgrad i noe ingen firmaer eller butikker har bruk for? Det er også en ting å tenke på. De som ikke har jobb er ikke noe mindre kjærestemateriale enn andre. Se det litt i perspektiv. Alt er ikke svart-hvitt.

Jeg vet at dette er harsh, men jeg håper likevel du ser poenget mitt. Selvsagt er du god nok. 

Anonymkode: 330a6...4d2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er god nok.

Vi har alle våre "greier", men begynn å tenk positive tanker om deg. Kanskje du begynner med en ting.. Som kan øke til to og til flere. Istedet for å fokusere på det negative så fokuser mest på det positive. Forsøk å aksepter at livet er sånn det er NÅ men ikke trykk deg ned pga det.

Kronisk sykdom kan du ikke gjøre noe med. Men det at du tar opp fag fra videregående vitner om at du står på. 

Og... om f.eks en mann ønsker en super sprek dame med et veldig aktivt sosial liv og du ikke kan matche det. Betyr det at du ikke er GOD nok? Jeg tenker ikke sånn. Du er GOD nok, men kanakje ikke dere to en en match for hverandre.

Anonymkode: ac05c...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker sånn at «alle har noe». Du har dessverre fått utdelt en kronisk sykdom, i livet og det er selvsagt utrolig trist, men det betyr ikke at du skal gå rundt å se på deg selv som «Damaged goods» av den grunn. Du er selvsagt god nok som du er!

Sykdommen kan du kanskje ikke gjøre noe med, men er det ting du kan gjøre for å høyne selvtilliten din? Du er jo helt sikkert så mye mer enn bare sykdommen din! Og det er det du må vise fram. Du er ikke «syke Lise», du er «Lise som er pen, smart, en god venn, morsom og så videre, og som også har en kronisk sykdom». Prøv å vri fokuset til det du kan, ikke det du ikke kan. Enklere sagt en gjort, jeg vet, men jeg tror litt av nøkkelen ligger der. Alle sier jo at selvsikkerhet er viktig på «datingmarkedet». 

Det er nok slik at det for mange er viktig å ha en frisk kjæreste. Særlig for dem som er friske selv så tror jeg det virker veldig skummelt å gå inn i et forhold med en person som har en kronisk sykdom som hemmer såpass mye. Det er lett å se alle utfordringene, og alt man ikke kan gjøre, og man er kanskje redde for at hovedtyngden av alt skal falle på den som er frisk. Men så er det jo ikke slik at alle menn er hundre prosent friske og har alt på stell heller! Kanskje du vil møte mer forståelse hos noen som også sliter med helsa? 

Anonymkode: 4f706...188

Skrevet (endret)

Jeg trodde ikke jeg var god nok etter et veldig langt ekteskap og noen år som singel, vurderte ikke noe nytt forhold. Tenkte at det der er jeg ferdig med, for ingen damer liker meg uansett. Så ute på byen med noen venner danser man noen danser med rette damen, og jeg var iallefall mer en god nok for henne :) den kvelden. Vakker var hun også, så jeg ble helt forfjamset av bekreftelsen jeg fikk av henne.

Så ta til deg de bekreftelsene mennesker gir deg TS! For det finnes ikke en smak alle liker, det er så mange forskjellige mennesker der ute, som vektlegger helt forskjellige ting. Jeg hadde lett hatt et forhold til noen som ikke hadde jobb, om dette var rette personen for meg.

Endret av Duftavsommerregn
Gjest Juks
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svært lav selvtillit og har ikke tillatt meg selv å date på flere år. Er i 20-årene. Har en kronisk sykdom som har ødelagt mye i livet mitt (derav ikke fullført vgs, men tar opp fag nå og håper å utdanne meg senere), jeg har et lite sosialt liv, noe som også preger selvfølelsen min.
Utseendemessig vil jeg si gjennomsnittet pen - jeg var fashion modell en periode.
Det er hovedsakelig helsen og det sosiale livet mitt som gjør at jeg føler meg mindre verdt. Den forrige jeg datet sa tidlig at han var forelsket i meg og jeg klarte ikke tro på han. Hvordan kan noen like meg? Jeg er jo mye syk og livet mitt består ofte av å bare ligge på sofaen, ta smertestillende og se på Netflix... Og ut i fra hva andre har skrevet i forum, jodel og KG så virker det som at syke uten jobb = ikke kjærestemateriale. Alle vil ha en frisk kjæreste. Og det finnes ingen kur til min sykdom - ikke spør hva den er, vær så snill. Men hvordan kan jeg finne ut om jeg er god nok for dating? Tinder? Finne kjærligheten? Jeg føler at jeg er dømt til å leve ensomt... Har blitt fortalt at jeg må bli glad i meg selv før jeg kan bli glad i noen andre. Men det skjer jo aldri. Jeg har prøvd i flere år nå. Og mine mest fruktbare år er jo nå også.. Jeg vet ikke helt va jeg spør om her. Har noen lykkes med å finne en kjæreste selv om de ikke lever et optimalt liv? Selv om selvtilliten ikke er på topp?

Anonymkode: 6d9ef...815

Du er så absolutt god nok. Det handler ikke om sykdommen i seg selv, men hvordan du mestrer denne sykdommen og holdningen din til den. 

Et problem for deg er derimot at du mest sannsynlig ikke finner kjærligheten fra sofaen, og det skjer aldri at en potensiell partner plutselig kommer på din dør. Du bør få deg en profil på en datingside eller Tinder. Og som alle andre her skriver, du må jobbe med din egen selvtillit. 

Du har et dårligere utgangspunkt, ja, men det er hva du gjør det til selv. 

NB: Ikke la deg blende av folk på f.eks Tinder. Majoriteten gir et ukorrekt bilde av seg selv, og aktivitetsnivået deres. Vet om flere som gikk på sin første, og siste fjelltur, i livet for å få gode profilbilder dem kunne bruke på Tinder. Imagejuks ;) 

Endret av Juks
Skrivefeil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...