Gå til innhold

Broren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.. Broren min og hans eks skiltes for fem år siden. Etter det har jeg gått fra forundring til sinne og kjefting til fortvilelse og rådløshet.. 

Han har to gutter som da var 12 og 16.. og som nå er 17 og 21. Begge har bodd mer hos meg enn hos faren sin siden han flyttet ut.. Den eldste av nevøene mine vet ikke hvor faren sin bor.. 

Broren min er nå mest opptatt av YouTube, flysimulator og en solformørkelse i Argentina senere i år.. Han er svært opptatt av at alle burde slippe det de har i hendene og reise til Argentina.

Da han flyttet ut kjøpte han en rekkehusleilighet utenfor Oslo hvor han bodde et par år. Den yngste av nevøene mine hadde på sett og vis et rom der og overnattet der en eller to netter. Den eldste tror jeg aldri var der. Så fikk broren min det for seg at han er smartere enn alle andre når det gjelder eiendom i det utvidede Oslo-området, så han solgte rekkehuset og bor nå i en muggen kjeller, med noen møbler han har fått gratis på Finn. Der har han bodd i over tre år. Ingen av guttene hans har vært der. Broren min dukker sporadisk opp hos eksen, noen ganger avtalt og andre ganger er det mindre kommunisert.. Det vil si at han mener det var avtalt .. Spesielt min eldste nevø bærer preg av et svært konfliktfylt forhold til faren sin. Jeg opplever at jeg kompenserer veldig for broren min og at jeg er mer far for den eldste nevøen enn broren min er. 

Broren min var og er på sett og vis flink på jobb, som en Petter smart med stadig krympende sosiale antenner. Jeg har etter hvert tatt for gitt at han har en eller annen diagnose. Spørsmålet for meg er om jeg skal fortsette å forsøke å få han til å være mer far (spesielt for den eldste) eller om jeg bare skal bli "pappa".  .. 

 

 

 

Anonymkode: 7069f...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsett å være der for guttene du! De er heldige som har deg i livet sitt.  Faren høres ikke god ut! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Krabbekrølle skrev:

Hvor er moren da? 

TS. Jeg opplever at moren i det store og hele gjør sin bit.Hun gir uttrykk for at hun ønsker at guttene skal ha et godt forhold til faren sin og jeg syntes at handlingene følger ordene. 

Anonymkode: 7069f...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær en kjempegod onkel, ta over mannlig rollemodell/omsorg på vegne av din bror som er en tur ute på viddene... snakk med moren at det kanskje er greit å roe ned oppmuntringen mot faren en tid fremover. Forklar gutta at han ikke helt fungerer som før/som andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes broren din høres interessant ut.

Anonymkode: 3239a...b9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, tirben skrev:

Fortsett å være der for guttene du! De er heldige som har deg i livet sitt.  Faren høres ikke god ut! 

Enig. Synes du virker som en flott onkel/tante for guttene! De trenger tydeligvis å ha deg som voksenperson i livet sitt😊

Anonymkode: 1e5f9...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter sikkert langt inne, siden det er broren din, men kunne det vært aktuelt å kontakte barnevernet? Bare så de kan kontakte han og si "wtf driver du med, hvorfor driter du i forelderansvaret ditt?" 

Anonymkode: ebfc7...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så har de en eksentrisk far. Hva mener du dere skal gjøre? Late som han ikke finnes? Du er en god onkel, ikke mer og ikke mindre. Det er beundringsverdig og flott av deg. Men faren er faren. Dessuten er guttene store, den eldste har vært voksen lenge.

Anonymkode: 88505...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gjøre noe annet enn å være en god rollemodell og onkel. Din bror får ta ansvar for sitt forhold til sine barn selv, barna er også gamle nok til å selv gjøre seg opp en mening på egen hånd. Så lenge du er en trygg voksenperson som stiller opp uansett, så klarer de seg. 

Av erfaring, Let it Go! Det kommer ikke noe godt ut av å bruke tid på å irritere seg over andre, voksne menneskers valg. 

Anonymkode: 6cbe9...189

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende han bare er eksentrisk, kan også hende han har en alvorlig psykiatrisk diagnose. Uansett hva det er tror jeg ikke du kan regne med at han endrer seg til det mer «normale», best å fokusere på deg og nevøene i stedet 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær der og press pappaen også. han er ikke god, kansje du kan feks invitere han og ungene på middag i ny og ne? så får de et forhold, dere kan dra på stranden / spille fotball ol. kjør på. det du gjø er beundringsverdig.

Anonymkode: ca41d...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan forsøker du å få han til å bli en bedre far da? Hvorfor er ikke sønnene på besøk hos ham? Er det manglende interesse fra ham, eller er det fordi han er "spesiell" at sønnene holder seg borte? Det kommer ikke helt fram hva konflikten består i. 

Ellers er en god onkel verdt mye, så fortsett å vær det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Javel, så har de en eksentrisk far. Hva mener du dere skal gjøre? Late som han ikke finnes? Du er en god onkel, ikke mer og ikke mindre. Det er beundringsverdig og flott av deg. Men faren er faren. Dessuten er guttene store, den eldste har vært voksen lenge.

Anonymkode: 88505...099

For noe tull. «Mamma» og «pappa» er en rolle man må gjøre seg fortjent til. Å sperme inni ei dame er ikke det. Høres ut som TS er mer pappa en den faktiske pappaen.

Anonymkode: cf553...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Javel, så har de en eksentrisk far. Hva mener du dere skal gjøre? Late som han ikke finnes? Du er en god onkel, ikke mer og ikke mindre. Det er beundringsverdig og flott av deg. Men faren er faren. Dessuten er guttene store, den eldste har vært voksen lenge.

Anonymkode: 88505...099

TS: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er litt tom for svar. Er helt enig med deg og jeg vet at jeg ikke er faren deres og jeg vet at han er faren deres selv om forholdet er på frysepunktet. Jeg vet at den eldste er voksen. Det er likevel vanskelig å se en familie i oppløsning, gutter som savner å ha en far.

Nå for eksempel skal vi på en konfirmasjon i en annen landsdel. Det er jeg som avtaler og koordinerer med guttene, slik at de reiser med meg. Broren min hadde rotet bort innbydelsen så jeg måtte minne han på det, han avtaler ikke noe med guttene, så måtte jeg minne han på at han måtte si fra om at han skulle komme, og så minne han på at han skulle si fra at han skulle komme en gang til, og så få han til å forstå at dersom vi skal reise sammen så må vi avtale et avreisetidspunkt, så han kan reise sammen med meg og guttene. 

Jeg kunne reist alene og la han rote det til så ingen av de reiste. Jeg kunne reist med guttene og la han seile sin egen sjø. Ingen av de mulighetene kjennes noe bra. Så da blir det til at jeg kompenserer og reparerer. 

Anonymkode: 7069f...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...