Gå til innhold

Trukket tenner på katt - bekymret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min fikk trukket en hel haug med tenner på mandag pga tannresorpsjon. Hun fikk beholde 6 tenner tror jeg. Nå synes jeg at hun virker litt slapp, og hun spiser lite. Hun får smertestillende hver morgen som gjør henne trøtt, men jeg blir bekymret. Hun er ikke leken og aktiv som hun pleier. På mandag fastet hun pga operasjonen, og på tirsdag og onsdag spiste hun veldig lite. Hun vil ikke ha våtfor. Tørrforet er hun interessert i, men hun klarer ikke spise det. Hun drikker heldigvis vann, og går på kassa som normalt.

I går begynte jeg å mate henne med sprøyte i munnen. Hun får noe som heter Hills restorative a/d som jeg blander ut i litt vann. Jeg tenkte at hun kanskje er medtatt av operasjonen og tre dager med lite mat, og jeg håper at matingen skal hjelpe henne ovenpå igjen. Jeg tenkte å mate henne gjennom helgen om nødvendig, og så kontakte dyrlegen på mandag hvis hun ikke er bedre. Dette ble langt og detaljert. Men det jeg egentlig lurte på, er om dette høres normalt ut? Hvor lang tid pleier det å ta å komme til hektene etter en slik operasjon? Er det noen som har erfaring å dele?

Anonymkode: 8d7d6...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten ringe dyrlegen å høre, så får du nok svar 🙂

Anonymkode: 7bb75...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med dyrlegen i går, og jeg fikk inntrykk av at det er normalt. Hun virket ikke bekymret. Jeg derimot bekymrer meg fryktelig, og håper vel egentlig å bli beroliget. 

Anonymkode: 8d7d6...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg misforstod. Jeg skjønner at du er veldig bekymret! Du får bare fortsette å mate katten, og se det an over helgen. Det er ikke noe særlig, når man blir så bekymret for sin fine katt. Er nok veldig vondt, så tar nok noe tid.. hva med noe kokt fisk, kylling eller noe sånt som er ekstra godt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så greit å spise det den pleier. Du kan prøve å bløte tørrforet i vann. Ellers pleier katter å like rå kjøttdeig eller kyllingkjøttdeig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill's feline A/D er svært næringstett og brukes ofte i den første perioden etter en tannoperasjon av den typen katten din har vært igjenom.

Du er flink når du tilsetter litt varmt vann og blander maten ut før du gir katten. Det er fint at katten drikker og går på kassen.

Fortsett å blande maten med litt varmt vann (så maten blir kroppsvarm), og hvis katten ikke gir tegn til å spise litt selv i løpet av helgen, så får du en kontrolltime rett over helgen. De blir ofte litt 'slappe i strikken' etter en såpass stor operasjon.

Du gjør en veldig god jobb med katten din når du er så omsorgsfull som du er :klemmer:

God bedring til pus og deg.

 

Anonymkode: 001b7...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min katt ble veldig syk etter p ha trukket tenner. Hadde en sykdom som lå latent. 

Hun sluttet å spise IG drikke, måtte ligge over hos dyrlegen med mat/veske intravenøst.

jeg ga henne drikke fra sprøyte og nærings pasta MEF tvang. Det var helt forferdelig, hun hadde så vondt men jeg måtte.. 

så ble hun bedre og frisk som en fisk :)  

Anonymkode: 869a1...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukter du tørrfôret nok?

Min har trukket en del tenner de siste årene og har som regel kommet seg greit etter en dag, men matmengde har ikke alltid vært helt på topp. Han bruker å foretrekke tørrfôret så derfor fukter jeg det i 10-15 minutter før han får det. Har brukt å fukte det i 1-2 uker etter instruksjoner fra dyrelegen.

Hvilke smertestillende bruker du? Min hadde ganske kraftige bivirkninger på metacam hvor han kaster opp og blir helt slapp. Han takler bedre onsior. Vær obs på at de ikke skal gis sammen med mat. Forrige gang trakk han to hjørnetenner og da fikk han også noe som skulle i kinnene de 6 første dagene før ny kontroll og den ble han veldig uggen av. Han begynte å gaule å hele pakka. Husker ikke hva det het, men det var visst en vanlig bivirkning.

Endret av Skelly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også trekke noen tenner på min pus for noen år siden og hun var slapp og dårlig etter tanntrekken, ville ikke spise og virka små deprimert.  Men jeg fikk klar beskjed om at katten ikke skulle ha tørrfôr før etter ca 10 dager, oppbløtt tørrfôr var ok, men ikke vanlig pga fare for infeksjon og stingene i munnen kunne gå opp. Og det er vanlig at de går litt ned i vekt etter tanntrekk.  Fortsett å mate pusen slik du har gjort, det er ikke så mye mer du kan gjøre. er du bekymret, så ring vetrinær. Det gjør ikke noe om du virker masete, bedre det enn at pus skal ha det vondt.

 

Anonymkode: ecc9b...8d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det var fint å få råd og å høre andres erfaringer. Jeg har prøvd å friste med mye forskjellig mat. Det beste hun vet er våtfor fra Applaws, men selv det rører hun ikke nå. Jeg har gitt opp å sette mat foran henne, for da flytter hun seg bare vekk fra maten. Men jeg synes hun virker litt mer våken i blikket nå, og det er jo betryggende.

Jeg har ikke prøvd å bløte tørrforet. Jeg trodde at det ville bli uappetitlig, og at det var bedre med våtfor. Men jeg skal gi det et forsøk.

Hun får metacam. Hun har ikke kastet opp av den, men hun blir trøtt.

Anonymkode: 8d7d6...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Det var fint å få råd og å høre andres erfaringer. Jeg har prøvd å friste med mye forskjellig mat. Det beste hun vet er våtfor fra Applaws, men selv det rører hun ikke nå. Jeg har gitt opp å sette mat foran henne, for da flytter hun seg bare vekk fra maten. Men jeg synes hun virker litt mer våken i blikket nå, og det er jo betryggende.

Jeg har ikke prøvd å bløte tørrforet. Jeg trodde at det ville bli uappetitlig, og at det var bedre med våtfor. Men jeg skal gi det et forsøk.

Hun får metacam. Hun har ikke kastet opp av den, men hun blir trøtt.

Anonymkode: 8d7d6...688

Ja, de blir trøtte av Metacam. Og siden Metacam er smertestillende så er det ikke så rart at pasientene blir trøtt når smerten slipper taket.

Det Høres lovende ut. Om du fortsatt er flink, og hun fortsatt drikker vann og går på kassen, så bør det løsne snart tenker jeg.

Hvis det ikke hjelper før det blir mandag så synes jeg du skal snakke med veterinæren og få henne inn til en kontroll. Og den kontrollen bør være inkludert i totalprisen (for da tenker jeg det er en eller annen komplikasjon inne i munnen/operasjonssårene som veterinæren bør rydde opp i.

Anonymkode: 001b7...f44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har hun vært hos dyrlegen, og det viste seg at hun hadde feber og en infeksjon. Hun fikk intravenøs væskebehandling, og hun skal ha antibiotika i 8 dager. Hun skal også fortsette på metacam til hun er ovenpå igjen. Jeg skal fortsette å mate henne, og i tillegg skal jeg gi henne vann med elektrolytter (Royal canin rehydration support heter det). Dyrlegen mente at hun bør bli betydelig bedre innen 2 dager, hvis ikke skal jeg ta kontakt igjen. Jeg fikk også privatnummeret hennes med beskjed om å ringe når som helst hvis pus blir dårligere. Så da håper jeg at det skal gå riktige veien. Jeg er i alle fall ikke så bekymret lengre, og jeg er veldig fornøyd med dyrlegen min.

Anonymkode: 8d7d6...688

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...