Gå til innhold

Bedt i bryllup, kan man stå over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresteb er bedt i bryllupet til kusina mi, men vi sliter begge med sosialangst og vil helst slippe å dra. Er det lov å takke nei til invitasjonen? 

Anonymkode: f5f29...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det lov å takke nei 🙂

Endret av KittyNose
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går fint. Man må ikke gå fordi man er bedt. Likevel er det greit med en forklaring, og dere kan gjerne si det som det er.

Anonymkode: ea697...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, men jeg hadde nok blitt skuffa over at søskenbarnet mitt ikke møtte opp til min store dag uten å fortelle hvorfor, så du bør være ærlig om deres angst. 

Også avhenger det om du har sagt ja til å dra tidligere, med tanke på mat og oversikt over hvor mange som kommer.

Anonymkode: a137a...017

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere behøver ikke å forklare noe som helst.

Kusine er heller ikke så nært familie uansett.

 

Men om dere burde å prøve å dra er noe annet..

Anonymkode: cf293...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov å takke nei, men jeg ville prøvd å dra. Er det ikke fint å utfordre seg selv litt? Kjedelig å gå glipp av ting man vil delta på på grunn av sosial angst. Og hvis du bestemmer deg for at "dette funker ikke, jeg har sosial angst" lar du jo angsten vinne

Anonymkode: 7ffcd...8be

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å gå i kirken og middagen. Så er dere ikke med på festen. Da slipper dere å sosialisere. Forklar til kusine og be om å få sitte sammen. 

Ellers dumt å la angsten styre. Dere høres unge ut håper dere har styrke til å ikke isolere dere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan selvsagt droppe dette bryllupet. Ingen har krav på noen forklaring heller. 

Men når det er sagt... Kanskje dette kunne være en god anledning til å «øve» på? Det kan jo hende det kommer et bryllup som dere faktisk har lyst til å delta i senere. Det er vondt å bli isolert av angsten. Og min erfaring er at jo bedre angsten får tak, jo vanskeligere blir det å overvinne den. 

Anonymkode: be4e1...dad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korrekte er f.eks. : Vi har dessverre ikke anledning til å komme.

Forklaring er en uskikk som noen av en eller annen grunn prøver å innføre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo to? Be om å få sitte sammen under middagen. 

Elsponering er eneste veien å gå. 

Anonymkode: 5bd37...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ingen plikt til å forklare, men vi er jo mennesker, og vi har relasjoner til hverandre. Hvis det var jeg som skulle gifte meg ville jeg blitt litt lei meg dersom noen av gjestene hadde takket nei uten noen som helst forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angsten blir nok mye verre om dere isolerer dere. Dette er en ypperlig måte å øve seg på! Dere er to stk., så dere blir ikke alene, alle øynene er på brudeparet, så få vil være opptatte av dere. Dessuten vil det være alkohol der, som kanskje vil roe nervene deres :) 

Hvis det blir ubehagelig, kan dere bare si at en av dere ikke er helt i form, og derfor tar kveld? Det er helt lov med en hvit løgn! Hvis dere ikke ønsker å si noe, så er det lett å "fordufte" i sånne store sammenhenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å utfordre dere. Gå ut av komforsonen. Hva er det verste som kan skje?? Pleier dere ofte å avlyse ting pga angsten? Som er blitt sagt her, dere er jo to. Dere har hverandre å lene dere på. Synd å gå glipp av mye pga angsten. Dere har en gyllen mulighet til å øve dere. Ta den!

Om det blir for ille, så kan dere bare dra. Si at en av dere er dårlig eller noe. Da har dere i alle prøvd 👌

Anonymkode: a314b...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, spinner skrev:

Det korrekte er f.eks. : Vi har dessverre ikke anledning til å komme.

Forklaring er en uskikk som noen av en eller annen grunn prøver å innføre.

Jeg er faktisk delvis enig. Det er ikke alltid passende med en forklaring. Dere vet, har man ikke noe godt å si.... men her så tenker jeg det er greit å være ærlig. 

Men TS, jeg ville ikke latt angsten vinne. Dra. Men det er lov å begrense antall timer. 

Om dere er mest komfortable på festen eller i korka vet dere selv. Jeg hadde iallfall blitt glad om dere kom uansett når. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...