Gå til innhold

Blåmerker og konstant sliten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Før jeg starter vil jeg bare si at jeg har bestilt legetime og venter på å dra dit om 1,5 uke. 

Jeg har i flere måneder fått masse uforklarlige blåmerker på begge beina. Det ser virkelig ikke sunt ut. I tillegg så fødte jeg for 3 måneder siden, og jeg har enda ikke fått energien tilbake. Jeg er konstant sliten og trøtt, selvom begge barna mine sover godt så jeg også får sove om nettene.

Blåmerkene i kombinasjon med trettheten gjør meg bekymret. Når jeg googler så har jeg tydeligvis blodkreft. Akkurat nå føles det lenge å gå og vente på legetimen når jeg tror jeg i verste fall kan være syk.

Noen som har vært borti dette eller har noen betryggende ord til meg?

Anonymkode: e69ff...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk stoffskiftet ditt :)

Når mitt fusker så får jeg blåmerker på beina og blir sliten, og jeg har forstått det som at det er ganske vanlig at man kan få (forbigående?) lavt stoffskifte etter svangerskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blåmerker og var sliten fordi jeg var underernært.

Anonymkode: 48e06...3e6

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg hadde det. Det var (alvorlig) jernmangel/anemi. Blåmerkene skyldtes hudblødninger fordi hun hadde så lite blodplater at hun i praksis var bløder (midlertidig).  Ville absolutt bedt legen sjekke jern/blodprosent.

Anonymkode: ecc5d...8a1

AnonymBruker
Skrevet

De fleste leger har noen hastetimer, så om du føler du har blitt verre eller er veldig bekymret så kan du ringe igjen når de åpner og spørre om det er mulig å få en hastetime.

Anonymkode: ed642...00e

Skrevet

Bærer du mye på bilstolen til babyen? Jeg fikk masse blåmerker på beina av det. 

Ellers er det sannsynligvis ikke så ille som blodkreft, men kan jo feks være blodmangel. Jeg husker ikke om jeg hadde masse blåmerker da jeg hadde alvorlig blodmangel, men jeg var ekstremt sliten. Måtte sitte og kle på meg og hadde så kraftige blodtrykksfall at jeg ble blind og døv i noen sekunder. 

Ellers så har du gått gravid, du har født og du har gjennomgått en ny omstilling med nytt barn. Det er helt normalt å være sliten når man er nybakt mor. Selv om barnet sover om natten. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sinnsykt sliten når jeg hadde jernmangelanemi etter fødsel. 

Her tror jeg det er mange andre mer sannsynlige grunner enn blodkreft, men du bør jo sjekke opp hva det er. 

Anonymkode: 73ac3...85c

Skrevet

Det er fødselen 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for mange gode svar. Jeg glemte å legge til at rett etter fødselen så mistet jeg nesten 2 L blod, så fikk blodoverføring og tok jerntabletter i samråd med lege etter dette. På 6 ukers kontrollen etter blodprøve der så det normalt ut igjen. 

Jeg vil uansett be om blodprøve når jeg kommer til timen og prate om dette med legen. Håper det bare er en bagatell, og at jeg evnt får beskjed om å fortsette med jern eller hva det er kroppen min mangler.

- TS 

Anonymkode: e69ff...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...