AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Holder på å søke jobb som assistent i en bolig for psykisk utviklingshemmede og er interessert i litt informasjon om hva som skjer iløpet av en dag og gjerne tips ifbm med en eventuell oppstart. Ønsker også tips til hva som kan være nyttig i en jobbsøknad. Anonymkode: 4cecd...22b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Du skal bistå, aktivisere, sosialisere, veilede og motivere de i deres egen hverdag. Anonymkode: b2b85...4a4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #3 Skrevet 4. mai 2019 Du skal bistå de i daglige gjøremål. Middagslaging, vaske klær, vaske leilighet, oppvask, følge på aktiviteter eller avtaler, utføre treningsopplegg osv. Du må tåle utagerende atferd og vite hvordan du skal opptre i disse situasjonene. Jeg har blitt bitt, slått, sparket og fått store ting kastet etter meg. Det er ofte en del av hverdagen. Anonymkode: 5977a...d47 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal bistå de i daglige gjøremål. Middagslaging, vaske klær, vaske leilighet, oppvask, følge på aktiviteter eller avtaler, utføre treningsopplegg osv. Du må tåle utagerende atferd og vite hvordan du skal opptre i disse situasjonene. Jeg har blitt bitt, slått, sparket og fått store ting kastet etter meg. Det er ofte en del av hverdagen. Anonymkode: 5977a...d47 Dumt spørsmål, men hvilken rolle har vernepleieren i en bolig? Er de mye med brukerne, eller mest administrasjon? Anonymkode: b41d8...28e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dumt spørsmål, men hvilken rolle har vernepleieren i en bolig? Er de mye med brukerne, eller mest administrasjon? Anonymkode: b41d8...28e Ikke dumt spm.😊 hos oss har de samme rolle som oss andre. Altså miljøarbeidere og pleiemedarbeidere. De er like mye med brukerne. Alle har ansvar for hver sin bruker på en vakt. Forskjellen er at vernepleieren kan dosere medisiner og litt sånne ting. Men svært lite administrativt arbeid i bolig er mitt inntrykk Anonymkode: 5977a...d47 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke dumt spm.😊 hos oss har de samme rolle som oss andre. Altså miljøarbeidere og pleiemedarbeidere. De er like mye med brukerne. Alle har ansvar for hver sin bruker på en vakt. Forskjellen er at vernepleieren kan dosere medisiner og litt sånne ting. Men svært lite administrativt arbeid i bolig er mitt inntrykk Anonymkode: 5977a...d47 Okei Jeg kunne absolutt tenkte meg å bli vernepleier, men det eneste som bremser meg er dette med utagerende brukere. Jeg er redd jeg ikke er "trygg" nok til å håndtere det på en god måte og at det kan bli farlige situasjoner ut av det. Hører stadig om ansatte som blir og nesten blir skadet. Vanskelig å finne ut av det før man begynner på studiet. Hmmm... Anonymkode: b41d8...28e
Chifru Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Er på mitt 8 år i PU bolig. Det er nok veldig forskjellig fra bolig til bolig hvordan brukerne er. I boligen jeg arbeider i fikk vi nye med utagerende adferd. (Knyttneve slag i ansikt, spytting, kniping, spark og lugging). Jeg taklet det personlig dårlig, og farlige situasjoner for meg oppsto. En vanlig dag i boligen er forskjellig fra hvilken bruker man har ansvar for. Noen skal gjøres klar til dagtilbud som de sendes på alene, noen skal ha med personale som skal assistere, og andre er værende igjen i bolig. Da er det vanlig dagligdagse oppgaver som forberedelse av måltid, vaske leilighet, klesvask, aktivisering, gåturer og opprettholde et inkluderende og sosialt miljø. Trives godt med å jobbe i bolig, når jeg føler meg trygg på bruker og hvilke arbeidsoppgaver jeg mestrer best. 😊 Endret 5. mai 2019 av Chifru
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke dumt spm.😊 hos oss har de samme rolle som oss andre. Altså miljøarbeidere og pleiemedarbeidere. De er like mye med brukerne. Alle har ansvar for hver sin bruker på en vakt. Forskjellen er at vernepleieren kan dosere medisiner og litt sånne ting. Men svært lite administrativt arbeid i bolig er mitt inntrykk Anonymkode: 5977a...d47 Er det ikke bruk av tvang, registreringer av atferd og fagsystem i boligen? Dette har gjerne vernepleiere ansvar for. Anonymkode: b6fc5...e48
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, Chifru skrev: Er på mitt 8 år i PU bolig. Det er nok veldig forskjellig fra bolig til bolig hvordan brukerne er. I boligen jeg arbeider i fikk vi nye med utagerende adferd. (Knyttneve slag i ansikt, spytting, kniping, spark og lugging). Jeg taklet det personlig dårlig, og farlige situasjoner for meg oppsto. En vanlig dag i boligen er forskjellig fra hvilken bruker man har ansvar for. Noen skal gjøres klar til dagtilbud som de sendes på alene, noen skal ha med personale som skal assistere, og andre er værende igjen i bolig. Da er det vanlig dagligdagse oppgaver som forberedelse av måltid, vaske leilighet, klesvask, aktivisering, gåturer og opprettholde et inkluderende og sosialt miljø. Trives godt med å jobbe i bolig, når jeg føler meg trygg på bruker og hvilke arbeidsoppgaver jeg mestrer best. 😊 Er du vernepleier? Er det forventet at vernepleierne har brukerne med utagerende atferd, dersom ingen andre er komfortable med det? Håper det er greit at jeg spør. Anonymkode: b41d8...28e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du vernepleier? Er det forventet at vernepleierne har brukerne med utagerende atferd, dersom ingen andre er komfortable med det? Håper det er greit at jeg spør. Anonymkode: b41d8...28e Jeg jobber som vernepleier i bolig med utagering. Her må alle jobbe på de brukerne som bor der om deg ikke er noe spesielt. (Skade, graviditet osv) Det finnes boliger med brukere som ikke er utagerende også. Anonymkode: b6fc5...e48
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 Men du kan ikke jobbe i en bolig som har brukere med utagering med utgangspunkt i at du ikke kan jobbe der. Da må man finne seg en annen jobb. Anonymkode: b6fc5...e48 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bruk av tvang, registreringer av atferd og fagsystem i boligen? Dette har gjerne vernepleiere ansvar for. Anonymkode: b6fc5...e48 Jo det stemmer nok. men vi skriver alle A-meldinger, avvik, registrerer atferd etc. Det er ikke noe som er spesielt for vernepleierne. Men de har selfølgelig noen administrative oppgaver som vi andre ikke har😊 likevel er det en mindre del av arbeidsdagen (som regel). Jeg kan bare snakke for min egen arbeidsplass. Hvordan ting er i andre boliger vet jeg ikke. Anonymkode: 5977a...d47
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 Alle ære til dere som orker dette. Ga meg etter 1 mnd, grusomt. Anonymkode: 3d109...aec 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #14 Skrevet 7. mai 2019 Sporer av litt nå... Men hvor kan vernepleiere jobbe, hvis man vil unngå brukere som utagerer i form av sparking, slag, kaste ting, osv.? I hvert fall de første årene man jobber og er litt "fersk". Anonymkode: b41d8...28e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #15 Skrevet 7. mai 2019 På 5.5.2019 den 22.26, AnonymBruker skrev: Jo det stemmer nok. men vi skriver alle A-meldinger, avvik, registrerer atferd etc. Det er ikke noe som er spesielt for vernepleierne. Men de har selfølgelig noen administrative oppgaver som vi andre ikke har😊 likevel er det en mindre del av arbeidsdagen (som regel). Jeg kan bare snakke for min egen arbeidsplass. Hvordan ting er i andre boliger vet jeg ikke. Anonymkode: 5977a...d47 Vernepleiere har gjerne ansvar for å bruke disse registreringene til noe, sette i gang registreringene og skal ha oversikt over at bruk av tvang er etter lover og regler. Følge opp at alle skriver ameldinger og/eller følger vedtak. Dette er en del jobb. Anonymkode: b6fc5...e48
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 Jeg jobbet som sykepleier i pu bolig. Stortrivdes. Som treårig så hadde jeg primærkontaktansvar med alt det innebærer av oppfølging og dokumentasjon. Som sykepleier hadde jeg medisinansvar (vi hadde ingen andre sykepleier/vernepleier i boligen) med alt det innebar av oppfølging medisinsk-kontakt med helsevesen, dosering av medisiner, medisinopplæring og ikke minst observerer jeg med min bakgrunn ting som andre ikke tenker på er viktig. Alle dokumenterte, gav medisiner, fulgte opp i det daglige uavhengig av utdanning. Flere av mine kollegaer som var utrolig flinke hadde ikke utdanning, men mange års erfaring. Ift det medisinske var jeg avhengig av alle andre sine observasjoner da jeg som én person ikke kan ha full kontroll over alle brukerenes fullstendige helse til en hver tid. Men i arbeid med pu er det viktig å være tålmodig, rolig/stabil. Ikke være «fisefin», redd for å ta i et tak eller fryktelig skvetten. Noen dager er drømmedagen hvor alt går på skinner og bruker følger planer, andre dager kaster dem planene og møbler veggemellom. Anonymkode: 0f52a...028
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 Jobber som sykepleier med brukere med psykisk utvikling og diverse andre funksjonsnedsettelser. Elsker jobben min! Her varierer dagene veldig, noen dager går til å være med brukere, andre er rene administrative dager. Etter å ha jobbet på både sykehjem, sykehus og i hjemmesykepleien har jeg endelig funnet drømmejobben! Anonymkode: 4d03c...3d0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #18 Skrevet 9. mai 2019 På 7.5.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev: Sporer av litt nå... Men hvor kan vernepleiere jobbe, hvis man vil unngå brukere som utagerer i form av sparking, slag, kaste ting, osv.? I hvert fall de første årene man jobber og er litt "fersk". Anonymkode: b41d8...28e Det er ikke alle boliger som har brukere med utagering, men det vet du jo ikke helt sikkert før du starter et sted. Les stillingsannonsene nøye. I mange står det at man må kunne håndtere utagerende atferd, og jeg har sett flere utlysninger hvor de søker fortrinnsvis menn pga arbeidets art. Da bør du styre unna i hvertfall Anonymkode: 5977a...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå