Gå til innhold

Katt med ekstremt mye pels


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en korthåret perser med voldsomt mye pels. Han røyter som et udyr hele året og jeg vet ikke om det er mer enn normalt for rasen. 

Han er den mykeste katten jeg noengang har vært borti. Selv om han røyter helt ekstremt mye (type nesten en håndfull om dagen) så er han full av pels, og har en veldig tett underull. 

Har børstet han med furminator hver dag i 2 uker på ryggen og da ble han tynn og pistrete i pelsen og man kunne nesten se huden under, men han røytet mye mindre der når jeg koset med han. Etter 2-3 uker uten furminator var han tilbake til den supermyke bamsen han vanligvis er.

Nå lurer jeg på hva som er normalt? Skal han være så tettpakket med pels? Eller skal det være litt mere «pistrete»? Dyrelegen sier at noen katter har bare mere pels enn andre og derfor røyter mere. De kommenterer bestandig pelsen når han må ta blodprøver eller skal i narkose.

Anonymkode: 1daea...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser han mat som er ritig for ham, slik at han får i seg alle næringsstoffer han trenger for å bygge god pels? 

Jeg ville startet der siden du kan gre av ham så mye at huden nesten synes.

Anonymkode: de26c...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at katten er syk? Er du glad i katten?

Anonymkode: f7580...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser han mat som er ritig for ham, slik at han får i seg alle næringsstoffer han trenger for å bygge god pels? 

Jeg ville startet der siden du kan gre av ham så mye at huden nesten synes.

Anonymkode: de26c...d10

Han får RC Sterelisert +7 (han er 9 år gammel) og det skal være et godt merke. Har også prøvd noe med ekstra tryptofan da han muligens har litt angst, men det ble veldig dyrt. Han sliter med TR og vil heller ha nok penger til en eventuell tannoperasjon når han trenger det igjen. Han får også en halv pose med våtfor om dagen. Varierer med merket men stort sett Whiskas, Pussi eller Iams. Hender han får bozita også. Og så får han ca en tyggepinne i uka. Passer på at han har rent vann hele tiden også.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at katten er syk? Er du glad i katten?

Anonymkode: f7580...b36

Jeg er veldig glad i han. Tror ikke nødvendigvis at han er syk, men reagerer litt over at jeg fikk av så mye pels, og at det kom ut igjen såpass fort. Har jeg børstet han for mye med furminatoren? Eller er det slik han egentlig burde være? Har han unormalt mye pels (siden alle må kommentere den og igjen siden jeg fikk av så veldig mye)? Han har bestandig vært sånn, men det er først nå for 6-7 uker siden jeg har skaffet en furminator. Børster ellers med en stålkam, en vanlig karde og en gummibørste.

Og så virker det som han røyter mye mere enn andre katter, eller er det bare jeg som er for dårlig til husarbeid? Støvsuger bare annenhver dag, men han blir jo så stressa av den. Kan jo kjøre på når han er ute spesielt nå om sommeren hvor han tar litt lenger turer. Går gjennom en klesrulle i måneden når jeg ruller over sofa og alt som går inn i vaskemaskinen, og likevel er det ikke nok. Drukner i pels.

Anonymkode: 1daea...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Og så virker det som han røyter mye mere enn andre katter, eller er det bare jeg som er for dårlig til husarbeid? Støvsuger bare annenhver dag, men han blir jo så stressa av den. Kan jo kjøre på når han er ute spesielt nå om sommeren hvor han tar litt lenger turer. Går gjennom en klesrulle i måneden når jeg ruller over sofa og alt som går inn i vaskemaskinen, og likevel er det ikke nok. Drukner i pels.

Anonymkode: 1daea...282

:skratte:
Much to learn you have, young padawan.
Jeg kjøper hele esker med refills til klesrullene fra Dressmann, og går gjennom ca to ruller per uke, med to korthårede (ja, gamla er ganske langhåret til å være korthåret, men korthårs likefullt) pelsdotter, hvis vi gidder å styre med det.
Vanligvis går det en rull i uka når vi bare ruller klær når vi skal ut av huset.
Vi har ikke tørketrommel, noe som ville hjulpet noe helt grassalt når det gjelder pels på nyvaska klær, så klærne kommer ut av vaskemaskinen ferdig tova. 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh jeg kjenner jeg er så glad jeg har en kort og tynnpelset rase 🤪😇😂

Anonymkode: c2dfe...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Minya skrev:

:skratte:
Much to learn you have, young padawan.
Jeg kjøper hele esker med refills til klesrullene fra Dressmann, og går gjennom ca to ruller per uke, med to korthårede (ja, gamla er ganske langhåret til å være korthåret, men korthårs likefullt) pelsdotter, hvis vi gidder å styre med det.
Vanligvis går det en rull i uka når vi bare ruller klær når vi skal ut av huset.
Vi har ikke tørketrommel, noe som ville hjulpet noe helt grassalt når det gjelder pels på nyvaska klær, så klærne kommer ut av vaskemaskinen ferdig tova. 😛

Ånei. Så da kunne jeg gjort mere husarbeid da, haha 😂. Har 2 katter her også, men lillepus røyter ikke på langt nær så mye som storepus. Hun er ordentlig korthåret da. Holder å børste henne en gang i uka. Hvor mange timer bruker du om dagen på husarbeid? Er dere mange folk i huset? Her er vi bare 2, men jeg er nesten aldri ute av døra selv (student, som ikke møter til alle forelesningene). Har ikke tørketrommel her heller. Det hadde sikkert hjulpet, men så er det ikke alle klær som tåler det.

Anonymkode: 1daea...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ånei. Så da kunne jeg gjort mere husarbeid da, haha 😂. Har 2 katter her også, men lillepus røyter ikke på langt nær så mye som storepus. Hun er ordentlig korthåret da. Holder å børste henne en gang i uka. Hvor mange timer bruker du om dagen på husarbeid? Er dere mange folk i huset? Her er vi bare 2, men jeg er nesten aldri ute av døra selv (student, som ikke møter til alle forelesningene). Har ikke tørketrommel her heller. Det hadde sikkert hjulpet, men så er det ikke alle klær som tåler det.

Anonymkode: 1daea...282

Bruker ca ikke noe tid på husarbeid annet enn når vi får besøk. Så null, evt gjennomsnitt ca tre minutter?
Vi er to, pluss to pelsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Minya skrev:

Bruker ca ikke noe tid på husarbeid annet enn når vi får besøk. Så null, evt gjennomsnitt ca tre minutter?
Vi er to, pluss to pelsdotter.

Tenkte å kommentere på at du bruker to hele ruller i uka, men ser at det er hvis dere gidder å styre med det. Når dere ikke gjør det så forstår jeg at det ikke tar så mye tid 😛.

Her er det 1 time i uka på sofaen og sikkert 15-20 minutter om dagen på klær. Støvsuger en halvtime annenhver dag.

Anonymkode: 1daea...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/5/2019 at 8:25 AM, AnonymBruker said:

Tenkte å kommentere på at du bruker to hele ruller i uka, men ser at det er hvis dere gidder å styre med det. Når dere ikke gjør det så forstår jeg at det ikke tar så mye tid 😛.

Her er det 1 time i uka på sofaen og sikkert 15-20 minutter om dagen på klær. Støvsuger en halvtime annenhver dag.

Anonymkode: 1daea...282

Det går i gjennomsnitt mer enn en rull i uka fordi vi ruller av klær når vi skal ut av huset ;)
Bruker vi klesrullene kun på å fjerne pels fra sofaer og stoler og sånt, går det med nesten to stykker, mye pels her i hus...
Vanligvis er det HrMinya som drar fram de seks forskjellige attachmentene til støvsugeren og tar sofaene, så heldigvis bruker vi sjeldent klesrullene på sofaen, det skjer som regel ved uventet besøk 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...