Gå til innhold

Hvilken bunad er finest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fosenbunaden (Trøndelag) er veldig fin og den har jeg tilhørighet til, men den er dessverre ekstremt dyr så foreløpig får jeg klare meg med den jeg har.

200_200_False_False_1_85__fileshare_fila

Anonymkode: 357e1...6d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vossabunad og den med kort strutteskjørt! Husker ikke hvor den er fra.

2D214935-E387-4860-9FFC-4CFF02C33525.jpeg

Anonymkode: 61a0c...ab3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fosenbunaden (Trøndelag) er veldig fin og den har jeg tilhørighet til, men den er dessverre ekstremt dyr så foreløpig får jeg klare meg med den jeg har.

200_200_False_False_1_85__fileshare_fila

Anonymkode: 357e1...6d1

Enig! Jeg har også tilhørighet der (mamma er derfra), men får nøye meg med en rød trønderbunad :)

Anonymkode: f8ea1...494

• Liker 1
Skrevet

Alle mener vel at "sin" bunad er den fineste, vil jeg tro. Selv synes jeg blå nordlandsbunad er flott, og vet den har vunnet flere kåringer, men synes likevel at de aller fleste bunadene (med få unntak, må nevnes) er fine på hver sin måte.

• Liker 3
Skrevet

Blå nordlandsbunad er og blir en av de aller fineste. Liker også veldig godt hardangerbunad, vinterdrakt fra Hardanger, løkendrakten, trønderbunad og romeriksbunad. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet kunne sikkert like gjerne vært «hvilken bunad har du?» 🤭

Jeg syns selv min bergensbunad er helt nydelig, noe av det fineste jeg eier. Den ble sydd av tanten min og brodert av farmor (som har gått bort) så den betyr mye for meg.

Har helt siden jeg var liten også syns at det var den fineste bunaden, helt enkelt helblå (finnes vel i hvit og svart også) med blomsterbrodering.

Den skiller seg også veldig ut nå som jeg bor i en annen by, så jeg føler meg så fin i den.

Anonymkode: 2e6f9...b12

• Liker 6
Skrevet
På 2.5.2019 den 13.50, Ullvott skrev:

Rekonstruert Hedmarksbunad. Bilde hentet fra en annen post her inne:

00234e674df90a3667f09c829b7bed8f.jpg.833bdf74609c49d082af47a7259e240e-2.jpg

Den hadde ikke kledd meg. Personlig synes jeg den var stygg!

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Den hadde ikke kledd meg. Personlig synes jeg den var stygg!

Og det var relevant på hvilken måte?

Alle kler ikke alt og alle liker ikke alt. Tema i denne tråden var jo hva man synes var fint, ikke hva man kler eller hva man ikke liker. Jeg synes den er kjempefin. Jeg har den ikke selv, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kledd den, heller, men det er den fineste jeg vet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
2 timer siden, Ullvott skrev:

2 timer siden, Ullvott skrev:

Og det var relevant på hvilken måte?

Alle kler ikke alt og alle liker ikke alt. Tema i denne tråden var jo hva man synes var fint, ikke hva man kler eller hva man ikke liker. Jeg synes den er kjempefin. Jeg har den ikke selv, og jeg er ikke sikker på at jeg ville kledd den, heller, men det er den fineste jeg vet. 

Det er relevant fordi det handler om personlig smak. Heldigvis er bunader og folk forskjellige. Min stil hadde druknet i de fargene der, men for andre hadde klaffet:)

Endret av Pipaluk
Gjest Snøkvit
Skrevet

Vinterbunaden fra Hardanger som ble vist her var nydelig! 😍

Selv har jeg bunaden fra Øst-Telemark, den er veldig fin den også :) 

Skrevet
19 timer siden, Wiskola skrev:

Alle mener vel at "sin" bunad er den fineste, vil jeg tro. Selv synes jeg blå nordlandsbunad er flott, og vet den har vunnet flere kåringer, men synes likevel at de aller fleste bunadene (med få unntak, må nevnes) er fine på hver sin måte.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg synes ikke at den jeg hadde var fin nok til meg. Den ble for stor og for formløs. Kunne jeg valgt bunad hent uavhengig av landsted så hadde jeg valgt Telemark eller Svalbardbunad:)

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vossabunad og den med kort strutteskjørt! Husker ikke hvor den er fra.

2D214935-E387-4860-9FFC-4CFF02C33525.jpeg

Tenker du på Setesdalsbunaden? 

Denne har jeg, og elsker å svinge meg rundt i den! 😄
https://www.google.no/search?q=setesdalsbunad&newwindow=1&safe=active&sa=X&biw=1440&bih=798&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=9BhN_lINicJjKM%3A%2Cd9Y5HGMIRx5r3M%2C%2Fm%2F0js__0l&vet=1&usg=AI4_-kR9SUSbxOPMxDIbtz2XvLx5CQJLBw&ved=2ahUKEwjN7Jio3ILiAhUvl4sKHZisByYQ_B0wCnoECAsQBg#imgrc=AOWF2XUkvF1NRM:&vet=1

Anonymkode: 5ddab...817

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet kunne sikkert like gjerne vært «hvilken bunad har du?» 🤭

Jeg syns selv min bergensbunad er helt nydelig, noe av det fineste jeg eier. Den ble sydd av tanten min og brodert av farmor (som har gått bort) så den betyr mye for meg.

Har helt siden jeg var liten også syns at det var den fineste bunaden, helt enkelt helblå (finnes vel i hvit og svart også) med blomsterbrodering.

Den skiller seg også veldig ut nå som jeg bor i en annen by, så jeg føler meg så fin i den.

Anonymkode: 2e6f9...b12

Bergensbunad er ingen bunad. Det er en festdrakt.

Anonymkode: 5354d...398

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergensbunad er ingen bunad. Det er en festdrakt.

Anonymkode: 5354d...398

Den har status som bunad, men er en kategori 5 som vil si at den ikke har røtter fra fortiden men er konstruert i nyere tid. (1957)

https://www.bergenbyarkiv.no/bergenbyleksikon/arkiv/1424511

Anonymkode: 5ddab...817

• Liker 8
Skrevet

Vest-Telemark ♥️

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Ja! Den er kjempestilig!

AnonymBruker
Skrevet

Rogalandsbunad! Siden jeg ikke fikk bunad til konfirmasjon, sydde jeg min egen Rogalandsbunad da jeg var 21, og hadde fått min første jobb. Bærer den med stolthet den dag idag! I ettertid har jeg sydd samme bunad til mine døtre. 

Screenshot_20190506_141647.jpg

Anonymkode: 667d5...bd7

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2019 den 13.57, Emas skrev:

Det var en ny variant for meg! Er det Ørsta versjonen?

Det er ikke Ørsta bunaden. Den ser litt annerledes ut, og har bl.a ikke forkle :) 

Anonymkode: 64604...64d

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2019 den 2.57, Wiskola skrev:

Det stemmer ikke på meg. Jeg har blå nordlandsbunad og har aldri syntes den var spesielt fin. Det er spesielt pga det oransje, jeg fordrar ikke oransje farge. Det er mange bunader jeg heller ville hatt om jeg hadde slekt derfra. Rogalandsbunaden er kjempeflott og Øst-Telemark er også nydelig. 

Anonymkode: 0f3ec...f06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig greia med Nordlandsbunaden? Ja, den er fin. MEN den fineste? Absolutt ikke. Hva konkret gjør den til norges fineste bunad, ifølge undersøkelser?

Anonymkode: 82ca4...6db

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...