Gå til innhold

landcruiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg vurderer å kjøpe en ny toyota landcruiser til ca 550 000. spørsmålet mitt er hvor mye den faller i verdi på ett eller to år(maks tre). skal bruke den i næring denne tiden, og så selge når jeg ikke trenger den lenger(skal trappe ned-ikke ha ansatte, kun egne oppdrag).

så jeg får mva-ref for bilen, men ønsker ikke tape for mye. kunne så klart kjøpt en billigere varebil, men er stor fan av landcruisere. og ser på finn at de holder seg vannvittig bra i pris! noen innspill??

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

verditapet er også påvirket av kilometerstand / kjørelengde, hvor mye regner du med å kjøre i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maks 10 000 km i året

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

maks 10 000 km i året

Anonymkode: 1fd32...35c

Da kan du jo lease den. Jeg er ingen fan av privatleasing, men i ditt tilfelle får jo du full oversikt, i tillegg til mva-refusjon. 

Anonymkode: 74c3d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mer lyst å få 100 000 i mva-refusjon, og selge bilen for for en god pris enn å betale 100 000 i innskudd(og 4-6000 i leie) som fordufter. men tar imot innspill; er ikke ekspert på dette

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landcruisere holder seg generelt godt i verdi, men noen prosent vil det bli og på 550k kan det bli noen kroner, men ikke på langt nær av verditap på andre biler i samme prisklasse

Anonymkode: 61214...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hatt en billige varebil som sank ca 20% i året, og hadde liten restverdi etter 5 år.

men hvis denne skal synke 20% blir det 110 000 av nypris. tenker kanskje 10% i året??? når jeg ser prisene på finn virker det mer logisk

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LC holder seg godt i pris tradisjonelt. Men diesel SUV i høy prisklasse er et sjansespill 3 år frem i tid. Egentlig er alle bilkjøp et sjansespill, men dyr diesel vil jeg tro har noe høyere risiko?? Ikke akkurat på moten fremover.

Som næringsdrivende får du vel momsfradrag på leasing vanlige forbrukere ikke får?   

Hadde vurdert leasing tror jeg. Ser kolleger går på store tap på relativt nye dieselbiler. Siste var 35% tap i løpet av 1 år på Audi A6 2.7 diesel. Steindødt bruktmarked.

 

Anonymkode: aec5d...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er en stor risiko det at jeg kanskje ikke får solgt, evt må gå langt ned i pris. får mva-ref på leasing, men de 100 000 i innskudd forsvinner vel? kanskje best å satse på en ny billig varebil. ønsker ikke el bil, pga ingen mva, liten rekkevidde og innbiller meg at de faller fort i verdi fordi det hele tiden utvikles bedre modeller.

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er en stor risiko det at jeg kanskje ikke får solgt, evt må gå langt ned i pris. får mva-ref på leasing, men de 100 000 i innskudd forsvinner vel? kanskje best å satse på en ny billig varebil. ønsker ikke el bil, pga ingen mva, liten rekkevidde og innbiller meg at de faller fort i verdi fordi det hele tiden utvikles bedre modeller.

Anonymkode: 1fd32...35c

Ja, de forsvinner, men du får gå inn på Finn og se hva en 2-3 år gammel Landcruiser går for nå da. 

Uansett greier du neppe å ha «gratis» bil med mva refusjon på kjøpesummen, om det er drømmen. Får du finansiert disse 550.000 på firmaet ditt da?

Anonymkode: 74c3d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de forsvinner, men du får gå inn på Finn og se hva en 2-3 år gammel Landcruiser går for nå da. 

Uansett greier du neppe å ha «gratis» bil med mva refusjon på kjøpesummen, om det er drømmen. Får du finansiert disse 550.000 på firmaet ditt da?

Anonymkode: 74c3d...273

nei må ha fullt billån, så vinningen går vel opp i spinningen. finner ikke regelverk ang hvor lenge man må ha bil i næring før man har lov å selge.

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du fullfinansiere hele bilen må du ihvertfall betale inn mva-refusjonen på lånet, slik at restlån ikke overstiger verdi på bilen når du skal kvitte deg med den etter 2-3 år. 

Som næringsdrivende er du vel også oppmerksom på at du blir skattet ganske heftig for privat bruk av denne bilen, så mange velger å ha en billig ekstra bil med skilt stående for å slippe unna denne beskatningen? 

Anonymkode: 74c3d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet jeg må skatte mye. tør neppe prøve dette. er ikke gira på el bil, men kommer best ut av det med en el varebil. vet du om det blir mva på el biler på sikt? 

Anonymkode: 1fd32...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...