Gå til innhold

Katt i ferien - inne eller ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har katteluke med timer på, pga slosskatter (sikkert ukastrerte) i nabolaget har jeg den stengt om natta da det gjerne er verst. Da er han inne og sover om natta og "slipper ut" i 5-tiden når jeg står opp. 
Vi skal bort i 2 uker i sommer og jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med monsen min. Jeg har selvfølgelig ordnet kattepass, noen som kan gi han daglig tilsyn, kos og alt som trengs. Vanligvis ville jeg bare brukt katteluken, latt han dra inn og ut som vanlig og latt kattepasseren ta seg av han. Men i fjor sommer i ferien gikk det galt. Vi hadde kattepasser da også, men hver gang vedkommende var innom var han ute. Det gikk bare noen få dager, og så var han ikke innom hjemme engang. Våtfor som ble lagt igjen i skålen ble ikke rørt, han var altså ute i flere dager. Så vi måtte avbryte ferien, jeg klarte ikke å kose meg når jeg ikke visste hvor katten var. 
Han kom med en gang da vi kom hjem, noen småskrammer etter slosskamper, men ikke noe som krevde veterinærtilsyn. Han har tydeligvis vært bare i nabolaget hele tiden, bare kost seg ute.

Nå er jeg redd det samme skal skje igjen. Det er ikke ille om han koser seg ute, men jeg har ikke kontroll over om han er skadet, påkjørt, syk e.l. Så jeg leker litt med tanke om å holde han inne de 2 ukene han er ute. Samtidig blir det rimelig varmt i huset hvis det blir en like bra sommer som i fjor. 

Så hva gjør jeg? La han være ute som i fjor og satse på at det går bra, eller holde han inne? 

 

Anonymkode: 9baf8...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke sperret katten inne i 2 uker. Om han er vant til å være ute, er det ikke ok å være innesperret, og aleine (selv med tilsyn en gang eller to om dagen). Da ville jeg heller skaffet kattepasser som kan ha ham hos seg, eller bo i huset deres. 

Anonymkode: 0b251...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter katten i et dyrepensjonat. Hvis ikke, burde du ikke hatt katt.

Anonymkode: cb72b...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du setter katten i et dyrepensjonat. Hvis ikke, burde du ikke hatt katt.

Anonymkode: cb72b...d42

Altså 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: d0dd3...c82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du setter katten i et dyrepensjonat. Hvis ikke, burde du ikke hatt katt.

Anonymkode: cb72b...d42

Hva? Leste du HI? TS skriver jo at hun har ordnet kattepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne.

Jeg har vært frivillig i en dyrevernsorganisasjon i mange år og katter blir ofte borte under ferier hvor de løper inn og ut hele dagen. Dette er visstnok fordi de ikke skjønner at eieren ikke kommer hjem så de begynner å lete etter de. 

Anonymkode: f684b...97a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke unormalt at de søker ut og bort når det ikke er noen hjemme, så det kan skje igjen. 

Men å ha den inne er dyreplageri. Det ville jeg aldri gjort med en innekatt engang, tross daglig tilsyn. 

Selv har jeg valgt å ha to katter slik at de har selskap i hverandre, og kattepass som er her 1-2 timer hver dag. 

Så ville kanskje satset på en løsning der kattepasseren var mer til stedet, og også kunne slippe katten kortere turer ut. Lett å få dem inn igjen om rutinen for eksempel er at våtfor blir servert når de kommer tilbake. 

Anonymkode: c47de...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inne.

Jeg har vært frivillig i en dyrevernsorganisasjon i mange år og katter blir ofte borte under ferier hvor de løper inn og ut hele dagen. Dette er visstnok fordi de ikke skjønner at eieren ikke kommer hjem så de begynner å lete etter de. 

Anonymkode: f684b...97a

Dette tror jeg på.
Jeg har alltid kattepasser som bor i huset vårt når vi er på ferie. Han passer både på kos og mat, samt slipper ut og inn akkurat som pus er vant til. Men allikevel, uten unntak, hver gang vi er på ferie så "forsvinner" katten etter 3-4 dager og viser seg ikke hjemme før vi kommer hjem. 
Har flere ganger fått fortvilte telefoner fra kattepasseren som sier han ikke har sett pus på flere dager og har gått ute og lett etter han i timesvis. Men det slår aldri feil, et par timer etter at vi kommer hjem, kommer pus spankulerende inn døren akkurat som om han aldri hadde vært borte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flytter pappa inn i mitt hus når jeg er borte slik at hun har noen å søke til. Er det en løsning?

Anonymkode: ad29f...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du setter katten i et dyrepensjonat. Hvis ikke, burde du ikke hatt katt.

Anonymkode: cb72b...d42

Åherregud..... 

Anonymkode: 12059...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke prøve å holde han mer og mer inne fra nå av? Så er han vant til å være inne når dere skal på ferie. Når dere kommer hjem fra ferien ville jeg gått med katten i bånd i starten så han husket hvor døra er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...