Gå til innhold

Uv drakt eller solkrem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På Friday, May 03, 2019 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Uten tvil UV-drakt, solhatt og solkrem der drakta ikke dekker + være i skyggen mesteparten av dagen. Så små barn bør ikke utsettes for sterk sydensol.

Vi har Cliniderm barnesolkrem, da den som regel får grønt smilefjes i tester der de ser etter skadelige stoffer. Det beste er jo å ikke smøre på masse kjemikalier på babytiden, men solkrem er viktig for å unngå farlige senskader, f.eks. hudkreft.

Anonymkode: af358...432

Men hva er egentlig poenget med å reise helt til "syden" da??                

Så små barn får vel null og niks glede av en slik tur... 

Anonymkode: 13982...96e

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er egentlig poenget med å reise helt til "syden" da??                

Så små barn får vel null og niks glede av en slik tur... 

Anonymkode: 13982...96e

Selvfølgelig kan barna ha glede av en sydentur selv om de har på seg uv-klær, solhatt, solkrem og leker under en parasoll, under trær o.l. TS snakker tross alt om en baby på 10 måneder, og da bør man være veldig forsiktig med direkte sol. Man må jo ikke sprade rundt uten klær i solsteken for å ha det hyggelig.

Når det er sagt, så reiser jeg ikke til  Syden, hverken med eller uten barn. Men det handler om våre interesser og preferanser. Vi bruker klær/uv-drakt, solhatt/caps og solkrem på barna i sola om sommeren. De får jo sol på seg uansett, og de får litt farge. Ser ingen grunn til å ikke være forsiktig i sola, spesielt når det gjelder små barn (og babyer!).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i alle aldre burde bruke UV-drakt så lenge som mulig. 

Anonymkode: 2bb13...bfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker hele gjengen UV genser/T-skjorte/drakt. Smører resten av kroppen med høy faktor. Med mye bading er det vanskelig å bedømme hvor godt beskyttet vi er til en hver tid.  Jeg blir lett brent, selv med faktor 50 og hyppig smøring; rygg/skuldre er særlig utsatt. UV-plagg har fungert flott for oss i hvert fall. Ungenes hud er mitt ansvar, jeg vil gjerne sende dem fra meg med minst mulig solskader. Heldigvis tåler ungene sola bedre enn hva jeg gjør, men i den sterkeste sola er det enten UV-plagg eller skygge som gjelder. 

Anonymkode: 1e259...aa1

• Liker 1
Skrevet

Beskytter ikke vanlige klær tilstrekkelig? Må det være uv-klær? 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Thyra skrev:

Beskytter ikke vanlige klær tilstrekkelig? Må det være uv-klær? 

Vi bruker UV-klær på stranda/ved bassenget. Fordelen med uv-klær er at man kan bade i de, og i varmere strøk så tørker klærne ganske raskt på kroppen.

Etter at vi er ferdig med bading, så bruker vi vanlige klær 😊

Anonymkode: 7ac1b...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn i alle aldre burde bruke UV-drakt så lenge som mulig. 

Anonymkode: 2bb13...bfc

Fordi? 

Et barn som er ute i solen bygger opp pigmenter, får masse D-vitamin som forebygger flere kreftformer og gir masse energi. 

Anonymkode: 1197b...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Et barn som er ute i solen bygger opp pigmenter, får masse D-vitamin som forebygger flere kreftformer og gir masse energi. 

Fordi sola også kan gi hudskader, noe som ikke er heldig. Barns hud er ekstra utsatt for solskader, og flere som får hudkreft som voksen, utvikler hudkreften fordi de ikke ble beskyttet godt nok mot sola som barn (gjelder selvsagt ikke alle). UV-tøy gir god beskyttelse, og det gjør at man slipper å smøre inn huden med masse kjemikalier.

Australiere er masse ute, og de er et av landa med høyest forekomst av hudkreft, nettopp fordi de ikke flinke nok til å beskytte seg mot sola.

Bruker man UV-tøy, kan man være ute i sola uten å være redd for solskader.

Vi bruker UV-tøy ved bading og vanlige klær ellers. Vi og barna får da likevel farge, D-vitamin og andre fordeler med å være ute i sola. 

Skal man dra til Syden med en baby (slik TS skal), er det galskap å ikke beskytte seg og (aller viktigst) babyen godt mot sola.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sola også kan gi hudskader, noe som ikke er heldig. Barns hud er ekstra utsatt for solskader, og flere som får hudkreft som voksen, utvikler hudkreften fordi de ikke ble beskyttet godt nok mot sola som barn (gjelder selvsagt ikke alle). UV-tøy gir god beskyttelse, og det gjør at man slipper å smøre inn huden med masse kjemikalier.

Australiere er masse ute, og de er et av landa med høyest forekomst av hudkreft, nettopp fordi de ikke flinke nok til å beskytte seg mot sola.

Bruker man UV-tøy, kan man være ute i sola uten å være redd for solskader.

Vi bruker UV-tøy ved bading og vanlige klær ellers. Vi og barna får da likevel farge, D-vitamin og andre fordeler med å være ute i sola. 

Skal man dra til Syden med en baby (slik TS skal), er det galskap å ikke beskytte seg og (aller viktigst) babyen godt mot sola.

Jeg har da ikke sagt at man ikke skal beskytte seg........men jeg svarte på en kommentar. 

Man beskytter seg ved å la vær å være i sola når den står på det høyeste eller tar på seg UV drakt da. Og selvfølgelig solkrem. Å si at man bør bruke UV så lenge man kan er bare dumt, med mindre det er en reell årsak til det. Sol trenger vi, og man kan beskytte seg godt uten å være hysterisk å gå med UV drakt til enhver tid. 

At Australiere får mest hudkreft er jo ikke fordi de ikke bruker UV drakt 🤦

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2019 den 8.36, AnonymBruker skrev:

Til sommeren skal vi til Mallorca, og lurer på om vi skal kjøpe inn UV drakt eller om vi skal holde oss til solkrem til minsten, som da vil være 10, nesten 11 mnd? Hva anbefaler du, og hvorfor? 

Anonymkode: ee8ab...fef

Bruk begge deler og husk å vaksiner kilden mot meslinger.

Anonymkode: ce418...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...