AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Hvor gammel bør barnet være før det går alene til vanlig tannlege? Vi hadde tannlegen på skolen da jeg var barn og ble bare ringt etter i timen. Men sånn er det ikke lenger her ihvertfall. Barnet går alene til reguleringstannlegen, der er det time en gang i mnd. Men hva med "vanlig" tannlege som bare er en gang i året? Hvor gammel bør de være da? Anonymkode: 345c7...989
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 Når det er gammel nok til å huske viktige beskjeder og instruksjoner som kan bli gitt under timen. Anonymkode: c3e67...594 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Jeg gikk alene fra ungdomsskolen av den enkle grunn at tannlegen var 200 meter unna skolen. På barneskolen måtte jeg gått 4 km for å komme meg til tannlegen, og det var ikke aktuelt Anonymkode: a2c22...cd8
FactsOverFeelings Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Jeg var 25, og synes egentlig det var litt tidlig... 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 Datter på 11 gikk akkurat alene, det var bare til kontroll. Ved hull eller trekking er det mulig hun ville hatt meg med et år eller to til, men kontroll syntes hun gikk helt fint å ta alene. Anonymkode: b8b8f...ee6
Kverrulanten Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev: Jeg var 25, og synes egentlig det var litt tidlig... Modig! Jeg er 26 og har fremdeles min mor med. 2
abc123detvardet Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Kommer veldig an på distansen. Var ikke så lett å komme seg til tannlegen når nærmeste var ca. 10 km unna med elendig kollektivtransport
Albafrau Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 Her synes jeg det ikke er noen grense, man er gammel nok til å gå alene til tannlegen når personen selv som skal dit sier det er greit. INGEN andre kan bestemme det enn en selv. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Jeg gikk til tannlegen alene ved 11-12 års alder. Eldste barnet mitt er 12 nå og jeg følger. Mest for min del, for jeg vet at beskjeder ol ikke blir tatt i mot og husket. Jeg tenker kanskje på ungdomsskolen, ihvertfall for mine barn som ikke husker beskjeder som blir gitt og som kanskje burde vært informert om hjemme. Anonymkode: 5c92a...ce2
solmåneogstjerner Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Datteren min gikk alene når hun var 12. Men jeg ba om journalutskrift. Jeg gikk alene tidligere enn det. Ville blitt med om jeg mistenkte at det var noe som jeg burde vite om.
Gjest LaptopPute Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 Starta å gå alene da jeg var 10. Da tok jeg buss fra skolen til tannlegen. Gikk fint.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 Gikk alene fra jeg var åtte til planlagte timer. Hadde jeg vondt i ei tann i skoletiden eller på fritiden så gikk jeg ditt alene. De kontaktet ikke en gang moren min for å bekrefte det og læreren sendte meg av gårde. Anonymkode: 29297...2c5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 Var med 13 åringen på forrige kontroll fordi hun ønsket det. Men hun har tannlegeskrekk pga en vond opplevelse med en ufin tannlege som skulle trekke fire tenner pga regulering. Måtte ha beroligende ved neste tanntrekk og en annen tannlege såklart. Kommer til å følge henne så lenge hun ønsker. Hun går alene til reguleringstannlegen tll stramming hver 6.uke Anonymkode: 48f9e...ed0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 Er ikke lenge siden jeg fulgte min 17 år gamle datter, men jeg venter på venteværelset, hun går alene inn. Men hun liker å ha meg med. Anonymkode: e5178...ba3 1
altflyter Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 (endret) Så lenge det er greit å komme seg til og fra til fots eller med buss så tenker jeg 12 år som en generell regel, men det som er mest relevant er barnets modenhet og hva han eller hun ønsker selv 😊 Jeg klarte meg fint alene hos tannlegen da jeg var tolv, men jeg var et trygt og modent barn. Det gjelder ikke alle på samme alder. Hva sier magefølelsen? Endret 1. mai 2019 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2019 #19 Skrevet 2. mai 2019 Kommer an på barnets modenhet. Jeg synes det var greit å kun «følge» fra 10 år, ventet på venteværelset. Barnet og tannhelsepersonellet kunne hente meg dersom det var viktig informasjon som skulle gies. Anonymkode: 20409...d5f
Thyra Skrevet 2. mai 2019 #20 Skrevet 2. mai 2019 9 timer siden, abc123detvardet skrev: Kommer veldig an på distansen. Var ikke så lett å komme seg til tannlegen når nærmeste var ca. 10 km unna med elendig kollektivtransport Men selv om foreldrene kjører barnet til tannlegen trenger de jo ikke å bli med inn? Da jeg vokste opp var det flere mil og en ferge for å komme til tannlegen, ikke gikk det så ofte buss heller. Så på barneskolen måtre vi bli kjørt til tannlegen av foreldre. Når vi begynte på ungdomsskolen måtte vi ta ferge for å komme til skolen, og tannlegen lå noen hundre meter fra skolen. Da gikk vi selv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå