Gå til innhold

Hva forventes av meg som gjest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det første bryllupet jeg er invitert i som ung voksen. 

• Lokalet er 3 timer unna med bil. Jeg har ikke bil selv, men får sitte på med noen, men da må jeg også overnatte på hotellet der for å få sittet på tilbake. Må jeg da betale de for bensin?
  • Hotellet koster over 1000kr per natt.
  • Kleskoden er "pent sommerantrekk" og jeg har ingen sommerkjoler som ikke er hvite eller svarte, da må jeg vel kjøpe en ny?
  • Det er selvfølgelig også en ønskeliste. Det er ting fra 200kr-5000 kr der. Men jeg har også hørt at man må bruke minst 1000kr i gave?

Og litt mer om økonomien min: jeg får nå AP (pga langtidssykdom) og har så og si aldri penger til overs etter å ha betalt husleie og mat. Jeg har også gjeld. Jeg vil ikke droppe bryllupet ettersom hun er en nær venninne og hun har ikke så mange andre nære venninner enn meg. Vil ikke skuffe henne, men jeg lurer på hva som er forventet av meg. 

Anonymkode: 3e59c...c4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at vi vet det bedre enn venninnen din?

Snakk sammen!

Anonymkode: b458b...a61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd må du droppe bryllupet. Ellers må du skaffe deg noe jobb/ta opp kredittlån. Du forventer vel ikke å få reisen, oppholdet og gaven gratis?

Hvordan er inntektene og forbruket ditt? Kanskje du må kutte ut noen andre ting for å få gjennomført bryllupet?

Anonymkode: f3306...b15

• Liker 2
Skrevet

Du bør betale litt i bensin når det tar tre timer å kjøre! Syns en bør betale litt uansett når en får være passasjer.

Du må høre med bruden om du kan gå i hvitt. Syns selv det er en uting hvis bruden har hvit kjole, men alle tar det ikke like alvorlig, så hør med henne? 

Nei, en må ikke gi minimum 1000 kr i gave. Gi det du føler er det du har råd til. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke den hvite kjolen, og heller friske den opp med en cardigan, skjerf eller smykker? Hvis ikke, kan du låne av noen?

Vet du at ingen av gjestene skal hjemover om kvelden? Kan du spørre venninnen din om hun vet om noen som du kan sitte på med? Fordi du har vel ikke råd til hotell da egentlig?

Du bruker selvsagt ikke mer enn du har råd til i gave.

Anonymkode: 96ad2...f7c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

- Spør de du sitter på med. Det er jo ikke deres feil at du må bo på hotell, så jeg tenker det er naturlig å spytte inn litt for bensin. Men greit å avklare på forhånd, kanskje sier de det er ok kanskje har de sett for seg en spesifik sum :)

- Ingen regel om at man må kjøpe noe for 1000 kr, man gir etter økonomi. Finn noe fint på ønskelisten for rundt 5-700 feks?

- Hvit kjole er ikke ok men jeg mener sort er helt greit. Hør med bruden for sikkerhets skyld, hun sier sikkert at det er ok. Vært i mange bryllup der folk har røde og sorte antrekk, akkurat den reglen er litt utdatert.

- Ville spurt brud og andre gjester om noen skal kjøre hjem om kvelden så du kanskje kan få sittet på der istedet for å måtte bo på hotell.

Anonymkode: f37c9...633

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at du ikke trenger å betale for bensin.  Hvis dere skal sitte sammen i en bil i 3 timer så kan du på naturlig vis fortelle at du går på arbeids avklaring penger og da forstår bileieren at du ikke har penger til å spleise på bensin. Så slipper du evt sure miner og baksnakking.

Hotell og ny sommerkjole tror jeg ikke du kommer unna med mindre der er en annen single dame som skal være med sånn at dere kan dele rom.

Gave kan du kanskje lage noe selv.  Noe personlig vil din venninne helt sikkert bli glad for og hun vet jo at du har stram økonomi. Hadde det vært meg så ville jeg bare vært glad for at du kom og gaven ville hatt liten betydning.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste innlegget ditt på nytt og ser at du har vledig dårlig råd, da tenker jeg 3-500 er nok for gave altså, tror nok venninnen din synes det er mye viktigere at du er der enn at du gir dyr gave! Kanskje du kan lage et fint kort til :)

Anonymkode: f37c9...633

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men problemet er jo at jeg har ingen penger til overs. Og det er ekstremt kjedelig at jeg må leve på havregryn og vann frem til sommeren for å skrape sammen penger til bensin, hotell, kjole og gave når jeg har ting jeg trenger og ønsker selv. 

- ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri skrev:

Jeg tenker at du ikke trenger å betale for bensin.  Hvis dere skal sitte sammen i en bil i 3 timer så kan du på naturlig vis fortelle at du går på arbeids avklaring penger og da forstår bileieren at du ikke har penger til å spleise på bensin. Så slipper du evt sure miner og baksnakking.

Hotell og ny sommerkjole tror jeg ikke du kommer unna med mindre der er en annen single dame som skal være med sånn at dere kan dele rom.

Gave kan du kanskje lage noe selv.  Noe personlig vil din venninne helt sikkert bli glad for og hun vet jo at du har stram økonomi. Hadde det vært meg så ville jeg bare vært glad for at du kom og gaven ville hatt liten betydning.  

Selvfølgelig skal man betale når man sitter på i 3 timer! 

Det å lage en gave selv til en god venn er bare smålig! Hadde blitt fly forbanna hadde min venn gitt meg en hjemmelagd gave.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men problemet er jo at jeg har ingen penger til overs. Og det er ekstremt kjedelig at jeg må leve på havregryn og vann frem til sommeren for å skrape sammen penger til bensin, hotell, kjole og gave når jeg har ting jeg trenger og ønsker selv. 

- ts

Har du virkelig ingen penger igjen må du seriøst vurdere å finne deg et nytt sted og bo. Du har tydeligvis ikke økonomien til å leve det livet du lever nå. Kredittkort eller lån er en lur ting å skaffe seg.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det å lage en gave selv til en god venn er bare smålig! Hadde blitt fly forbanna hadde min venn gitt meg en hjemmelagd gave.

Jeg hadde blitt fly forbannet om min lutfattige venninne hadde kjøpt gave til meg som hun ikke har råd til.

Du må snakke med bruden TS, dette høres ikke ut som noe du har råd til.

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Lån en kjole av noen du kjenner. Spiller ingen rolle om den ikke er så vakker, målet er jo å være der for venninnen din!

Spør venninnen din om noen skal kjøre hjem samme kveld, eller om hun vet om noen du kan dele rom med. 

Kjøp billigste gave på ønskelisten, eller gi noe annet. Eventuelt spør henne om det er noe du kan hjelpe til med før eller etter festen, siden du ikke har råd til gave.

Anonymkode: 14ad4...a74

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har råd til å ha bil og ville ha kjørt til dette bryllupet uansett.  Klart jeg ville tatt med en ung dame som strever økonomisk.  Ville ikke tenkt et sekund på at hun skulle betale.  Jeg skal jo samme veien så det koster meg ingen verdens ting ekstra. Når det gjelder gave så er det mange flinke hobbykunstnere som lager fine ting som jeg mye heller ville hatt enn noe ferdigkjøpt masseprodusert vare.  Hvis du hadde blitt fly forbanne for det så er jeg glad for at ikke du er min venninne.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du virkelig ingen penger igjen må du seriøst vurdere å finne deg et nytt sted og bo. Du har tydeligvis ikke økonomien til å leve det livet du lever nå. Kredittkort eller lån er en lur ting å skaffe seg.

Jeg har ikke tenkt å flytte for å ha råd til å være gjest i et bryllup. Heller ikke skaffe meg lån. Er du seriøs?

-ts

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Svart eller lånt kjole, betale litt i bensin med mindre det er noen du kjenner godt. Gave gir du etter evne og ovetnatt kan du muligens del rom eller prøve å finne noen andre som reiser hjem

Anonymkode: bd7a8...846

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- ts

Da må du vel nesten droppe det? 

Du kan bruke svart kjole, det går fint. 

Du bør tilby å spleise på bensin, det er jo ikke bileieren eller bruden sin feil at du har dårlig råd og at du må bo på hotell. De tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Kanskje sier sjåføren at du ikke trenger å betale, men jeg mener det er riktig å tilby seg. 

Du kan selvfølgelig kjøpe gave til 200 kr. Venninnen din vet sikkert at du ikke har god råd. I min krets har mange veldig god råd, men det er ingen tradisjoner for dyre gaver likevel. 

Så oppsummert: du trenger penger til bensin, overnatting og gave. Hvis du ikke har det må du jo bare droppe det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å flytte for å ha råd til å være gjest i et bryllup. Heller ikke skaffe meg lån. Er du seriøs?

-ts

Er seriøs. Hvis en så liten ting velter hele økonomien som igjen resulterer at du må leve på havregrøt og vann resten av måneden er det noe galt. Du bør gjøre noe med bosituasjonen og forbruket!

• Liker 9
Skrevet

Er seriøs. Hvis en så liten ting velter hele økonomien som igjen resulterer at du må leve på havregrøt og vann resten av måneden er det noe galt. Du bør gjøre noe med bosituasjonen og forbruket!

Hotellovernatting, bensinpenger og gave er ikke en liten ting. Det er veldig mange som lever slik Ts gjør. Hun går på AAP. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på MINSTESATS for å greie å overleve, altså lever jeg langt under fattigdomsgrensen vi har i Norge og det er INGENTING jeg kan gjøre annerledes nå enn å slutte å spise eller så må jeg flytte fra storbyen jeg bor i, hvor hele livet mitt er. Du vet ingenting om min livssituasjon ellers eller nøyaktig hva mitt "forbruk" går ut på, så bare holdt kjeften din.

Ønsker ikke flere svar. Takk for meg.

- ts

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...