Gå til innhold

Hvorfor tørker vi oss i rumpa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gir det ikke mer mening å vaske seg i rumpa etter å ha bæsjet? Om du fikk bæsj på hendene, ville du vasket hendene eller tørket hendene? Hvofor skulle det være noe annerledes med rumpa?

Vil mennesker fra kulturer hvor man vasker seg i rumpa se på oss som uhygeniske?

Anonymkode: 607d3...e34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil mennesker fra kulturer hvor man vasker seg i rumpa se på oss som uhygeniske?

I hvilke kulturer er det vanlig å vaske rumpa med såpe og vann rett etter hver eneste avføring?

Anonymkode: 76928...6c8

• Liker 1
Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg ville vasket hendene grundig fordi de bruker jeg til å spise med, ta på ting, hilse på andre mennesker med. Ingen skal røre rumpa mi, og den skal ikke røre noe. 

Skrevet

Typinsk KG. Masse drittprat. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I en del asiatiske land er det normalt å vaske seg etter avføring. Vil tro de syns vi er litt grisete ja. 

Anonymkode: eb2a6...b78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke med rumpa, så derfor holder det med håndvask etter at jeg har tørket meg med papir. Har jeg derimot løs mage kan det være vanskelig å tørke godt nok i tilleg til at jeg gjerne blir sår så da kan det være jeg vasker meg. 

Anonymkode: e184c...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvilke kulturer er det vanlig å vaske rumpa med såpe og vann rett etter hver eneste avføring?

I alle fall i noen arabiske kulturer. Har en venninne fra Saudi-Arabi, hun takler ikke dette med at så mange i vestlige land bare bruker papir etter nr. 2.

Anonymkode: 3b1b0...aca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal nå ikke bruke rumpa til å åpne dører, håndhilse, spise mat... :klo: så hvorfor skille jeg trenge å vaske den hver eneste gang liksom, det får holde med en gang til dagen i dusjen :vetikke:

Anonymkode: d7bc0...233

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I alle fall i noen arabiske kulturer. Har en venninne fra Saudi-Arabi, hun takler ikke dette med at så mange i vestlige land bare bruker papir etter nr. 2.

Takk for svar! Hvordan foregår en rumpevask med såpe og vann mens man sitter på wc?

• Liker 2
Skrevet

Det er jo mange som vasker  og tørker. Ser vel på det som det beste. om du bare vasker kan det jo bli litt vått å ta på seg underbuksene 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tørker og vasker. 

Syntes det er litt grisete å bare tørke, ja. 

Anonymkode: d4a65...ce3

AnonymBruker
Skrevet

På mange offentlige toaletter finnes hverken såpe eller rent vann inne på selve toalettrommet. Hvordan får man da vasket rumpen med såpe og vann mens man sitter på wc?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvordan foregår en rumpevask med såpe og vann mens man sitter på wc?

Bruker bare vann. Vasker med våtserviett eller (vanligvis) vått papir. 

Anonymkode: d4a65...ce3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mange offentlige toaletter finnes hverken såpe eller rent vann inne på selve toalettrommet. Hvordan får man da vasket rumpen med såpe og vann mens man sitter på wc?

I Vesten er det ikke vanlig å vaske seg etter nr. 2. Derfor er heller ikke toalettene utformet for det. Spørsmålet er jo om denne kulturen for å bare tørke seg egentlig er litt feil. Og om vi bør endre på den, og fremover utforme toalettene våre annerledes.

Anonymkode: 2d687...8f1

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I huset til venninnen min er det i alle fall montert en vannslange ved alle toalettene. Samme type som ofte er i dusjer. Har også sett det på bå badet til andre som også er fra Saudi-Arabia, også de som bor i utlandet. Det finnes vannslanger som enkelt kan kobles på toalettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I huset til venninnen min er det i alle fall montert en vannslange ved alle toalettene. Samme type som ofte er i dusjer. Har også sett det på bå badet til andre som også er fra Saudi-Arabia, også de som bor i utlandet. Det finnes vannslanger som enkelt kan kobles på toalettet.

Så smart! :) 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Vesten er det ikke vanlig å vaske seg etter nr. 2. Derfor er heller ikke toalettene utformet for det. Spørsmålet er jo om denne kulturen for å bare tørke seg egentlig er litt feil. Og om vi bør endre på den, og fremover utforme toalettene våre annerledes.

Anonymkode: 2d687...8f1

Det er jo flere og flere som installerer toaletter med spylefunksjon også i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har installert muslim shower. Beste tingen å investere i 👍🏽👍🏽👍🏽

Anonymkode: 373f5...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skaffet meg toalett med spylefunksjon. Det er mer hygenisk, toalettet holder seg renere, det tar kortere tid og toalettsetet er varmt. Helt fantastisk.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så få som har det i Norge.

Anonymkode: 41b9a...291

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at dere blir sett på som uhygieniske er at dere, enten ikke vasker hendene etter å ha fingret dere i rasshøllet, eller vasker hendene for dårlig. Når man har fingret et skittent rasshøll må man vaske hendene ekstremt grundig etterpå. Å skylle hendene kjapt under vann til brunfargen går vekk er ikke godt nok. Å bruke et fullt minutt på håndvasken er absolutt minimum. Helst bør man gjennomføre håndvasken to ganger og avslutte med å sprite hendene. Gjør du det etter hver gang?

Det er en grunn til at bl. a. indiske og pakistanske restauranter (over hele verden) stenges i hopetall fordi helsetilsynet finner så mye endetarmsbakterier og avføringspartikler i maten at man skulle tro de dyppet den i dass før de serverte den.

Angående tørkerutiner, så er det ingen siviliserte mennesker i vesten som bruker kun papir. Siviliserte har enten bidet (eller andre rumpeskyllemuligheter), og de som ikke har det fukter papiret eller bruker egnede wipes. Det er kun de aller dummeste i vår kultur som kun bruker tørt papir. 

Anonymkode: 7808a...d25

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...