AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Jeg ble helt sjokka da alle ungene var samlet rundt en iPad i går da jeg kom for å hente. Hva skjedde med å leke ute, få litt skrubbsår og utforske naturen. Jeg liker ikke utviklingen jeg ser og nei, det er IKKE bra at barn helt ned i ettårsalderen vet hvordan de åpner apper og finner frem youtubevideoer selv. Hva skjedde med verden? 😞 Anonymkode: e3b32...61e 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Helt enig, men digitale verktøy er dessverre inne i rammeplanen til barnehager. Anonymkode: ee7c8...3a6 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 Det er jo fullstendig sinnsykt. Hvertfall nå som WHO har kommet med nye retningslinjer for skjermbruk hos barn under 5! https://returntonow.net/2019/04/30/w-h-o-calls-for-limited-or-no-screen-time-under-age-5/ Jeg hadde helt klart gjort styrer oppmerksom på dette. 😠 Anonymkode: 2321c...d6c 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt enig, men digitale verktøy er dessverre inne i rammeplanen til barnehager. Anonymkode: ee7c8...3a6 Jeg synes det er ille, kommer ikke barna til å komme inn i teknologien og bli bitt før eller siden uansett. Verden kommer til å gå til helvete hvis dette blir det eneste folk kan! Her hjemme har jeg aldri kjøpt en eneste iPad, mest pga dårlig økonomi og ungen leker fint. Er redd denne iPaden kommer til å gjøre at han begynner å mase, jeg gir etter og han ender opp med nakkeskade og firkantede øyne. Ikke er jeg gammel heller, bare 23 år, men vi var vell den siste generasjonen som lekte utendørs... Ser ingen barn i gaten lenger, har mine mistanker om hvor de kan befinne seg. Anonymkode: e3b32...61e 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo fullstendig sinnsykt. Hvertfall nå som WHO har kommet med nye retningslinjer for skjermbruk hos barn under 5! https://returntonow.net/2019/04/30/w-h-o-calls-for-limited-or-no-screen-time-under-age-5/ Jeg hadde helt klart gjort styrer oppmerksom på dette. 😠 Anonymkode: 2321c...d6c Takk for viktig link, skal ta det opp med sjefen! De la det frem akkurat som at denne iPaden var guds gave til barna. En annen leke hadde de kanskje gått lei av, ut fra egen erfaring går man ikke lei av mobil. Er passe avhengig selv. Anonymkode: e3b32...61e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Slapp av, ungene får oppleve skrubbsår, klatring, lunsj ute osv selv om de bruker 15 min på opplæring i digitale verktøy om dagen. Og nei, det blir ikke slik at dette er det eneste folk kan. Skjermbruk er det dere foreldre som må styre hjemme. Eller er det ikke dere som oppdrar deres egne barn? Anonymkode: 16611...c6d 21
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 iPad i barnehagen går vel ikke på bekostning av å leke ute? Alle barnehager går vel ut hver dag, og de kutter vel ikke ned på uteleken for å få tid til å spille iPad. iPad er vel noe de driver med den tiden de likevel er inne. I den tiden de ellers bruker på lek med dukker, biler, lego, tegning, perling osv. Barnehagene bruker nok heller ikke mye tid på iPad. Men det står i barnehagens rammeplan at barna også skal bli kjent med digitale verktøy. Anonymkode: 60e18...567 11
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fullstendig sinnsykt. Hvertfall nå som WHO har kommet med nye retningslinjer for skjermbruk hos barn under 5! https://returntonow.net/2019/04/30/w-h-o-calls-for-limited-or-no-screen-time-under-age-5/ Jeg hadde helt klart gjort styrer oppmerksom på dette. 😠 Anonymkode: 2321c...d6c Styrer er nok veldig oppmerksom på dette. Dette er nok barnehagens iPad som er kjøpt inn fordi det står i barnehagens rammeplan at barna skal bli kjent med digitale verktøy. Anonymkode: 60e18...567 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: iPad i barnehagen går vel ikke på bekostning av å leke ute? Alle barnehager går vel ut hver dag, og de kutter vel ikke ned på uteleken for å få tid til å spille iPad. iPad er vel noe de driver med den tiden de likevel er inne. I den tiden de ellers bruker på lek med dukker, biler, lego, tegning, perling osv. Barnehagene bruker nok heller ikke mye tid på iPad. Men det står i barnehagens rammeplan at barna også skal bli kjent med digitale verktøy. Anonymkode: 60e18...567 Uansett ikke bra for nakken til barna at de sitter med hodet bøyd ned i en skjerm. Selvfølgelig må vi hjemme passe på at det ikke blir for mye skjermbruk, men ila de siste årene har det blitt mange færre barn å se ute i området her jeg bor, det er fakta. Barnehagen legger opp til at digitale verktøy er kult og at dette er noe viktig. Det er en skummel utvikling når til og med kg folket forsvarer bruk av iPad til små barn. Anonymkode: e3b32...61e 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 Det står i rammeplanen at barna skal få erfaring med digitale verktøy. Det skal ikke være en «barnevakt», og det går ikke på bekostning av utetid. Nå fremover er vi ute nesten hele dagen, og har innelek en liten stund på morgenen, så den lille tiden de får drive med iPad i uka ødelegger ikke noe for det andre. Og det skal jo være pedagogiske apper. Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er det barn ute og leker i gata hver eneste dag, inkludert min egen sønn. Anonymkode: 23588...dfc 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 På skolen til mine unger har alle ungene i alle trinn skole-iPad. iPad er et fint verktøy. Teknologi er ikke noe å være redd for. I barnehagen er det bare fint å introdusere verktøy ungene om få år vil bruke mye. Det finnes læringsspill- apper som raskere lærer barn om alt fra matte, engelsk og lesing. At ungene får litt iPad tid i barnehagen synes jeg er flott! De som er redd for at ungene får for lite frisk luft pga dette kan roe seg helt ned. Anonymkode: 82ee2...42f 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ille, kommer ikke barna til å komme inn i teknologien og bli bitt før eller siden uansett. Verden kommer til å gå til helvete hvis dette blir det eneste folk kan! Her hjemme har jeg aldri kjøpt en eneste iPad, mest pga dårlig økonomi og ungen leker fint. Er redd denne iPaden kommer til å gjøre at han begynner å mase, jeg gir etter og han ender opp med nakkeskade og firkantede øyne. Ikke er jeg gammel heller, bare 23 år, men vi var vell den siste generasjonen som lekte utendørs... Ser ingen barn i gaten lenger, har mine mistanker om hvor de kan befinne seg. Anonymkode: e3b32...61e Siste generasjon som lekte utendørs faktisk 🤔🙈 er forholdsvis sikker på at du i lik linje med andre på din alder også skled sakte men sikkert inn i den digitale verden. Jeg syns det er viktig at barnehagen har fokus på digital kompetanse, fordi det har blitt en viktig del av dagens samfunn. Her begynner barna med iPad som læringsverktøy i 1 kl og barn og voksne er storfornøyde med den løsningen. Barna lærer fra begynnelsen om nettvett, får direkte tilbakemelding på iPad på innlest leselekse, multismart tilpasset forståelsen, digital øving på gloser mm. Utfordringen er hvordan vi foreldre skal håndtere dette, noen foreldre virker å ha fri flyt av alt, ingen grenser, barna får spille hele tiden. Mens andre igjen setter tydelige grenser. Så det går an å leve med iPad/ og lignende uten at det tar over. Og sist men ikke minst, mitt barn elsker å være ute, helst sykle eller spille fotball hele dagen. Ofte har dette med hva foreldrene introduserer fra de er små... så jeg tror ikke at bhg og litt titting på iPad ødelegger utegleden til barna.... Anonymkode: 11a97...c44 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett ikke bra for nakken til barna at de sitter med hodet bøyd ned i en skjerm. Selvfølgelig må vi hjemme passe på at det ikke blir for mye skjermbruk, men ila de siste årene har det blitt mange færre barn å se ute i området her jeg bor, det er fakta. Barnehagen legger opp til at digitale verktøy er kult og at dette er noe viktig. Det er en skummel utvikling når til og med kg folket forsvarer bruk av iPad til små barn. Anonymkode: e3b32...61e Er ikke skadelig fir nakken, eller synet for den del, med noen få minutter skjermtid i bhg. Og er man så bekymret, regner jeg med at man ikke har hverken nettbrett, PC eller TV tilgjengelig i heimen så lenge barn ikke har lagt seg. Anonymkode: 91567...25c 3
Gjest Mass Skrevet 1. mai 2019 #14 Skrevet 1. mai 2019 Kan ikke vi alle bare begynne å gå på uanmeldt besøk til de vi kjenner igjen?
Mrs Robinson Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 Å bli kjent med digitale verktøy betyr ikke at barna skal sitte passivt foran ipaden for å se på YouTube videoer. Å bli kjent med digitale verktøy i barnehagesammenheng betyr at man bruker Google for å finne svar på ting barna lurer på, man bruker YouTube for å finne musikk om man skal danse, man bruker oversettelsesverktøy når man skal hjelpe flerspråklige barn/bli kjent med andre språk, at man bruker videoredigering for å lage filmer. Ta en ny prat med styrer. Å sette barna passivt foran skjerm er ikke ok, hverken hjemme eller i bhg 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 Dette er hysteri! Det er snakk om noen minutter med iPad på en uke. Dette har vært lenge. Når mine barn gikk i barnehagen for 6-7 år siden så hadde de en iPad som de hadde noen pedagogiske spill på. Ungene elsket det og de lærte av det. Her på skolen så har alle elevene hver sin iPad fra første klasse. De skal altså gjøre mye skolearbeid på iPad'er. Og da er det greit at de har sett en før og kan bittelitt nettvett, selv om de lærer mye om dette fremover. Og det er også noe man må ta opp hjemme. De gjør også mange av leksene på iPaden. Barna leker da ute selv om de bruker iPad'en litt i bhg. Så ro ned hysteriet. Anonymkode: b6ef4...b7e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 Slapp av. Litt, for å bli kjent, gjør ingenting?! Mine barn har og hatt iPad i barnehagen, veldig stort for barna, men ikke noe jeg merket til - for 90% av tiden var de ute uansett! Og de minuttene har ikke stort å si for ditt barn hvis du er flink til å regulere bruken hjemme (...de som skriker høyest om skjermbruk i skolen blant foreldrene i mine barns klasser er de som har barn som aldri er ute og leker, fordi de sitter inne foran skjermen.) Anonymkode: 1c284...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 Herre.. Slapp av!! Vi har også iPad i barnehagen. Tviler på de kommer til å bli ødelagt av å se på iPad et kvarter i måneden 😂 Velkommen til fremtiden... Barna skal vokse opp i en verden med mer og mer teknologi og de må jo selvfølgelig følge utviklingen. Skal du gå bananas og snakke med styrer og gå i protesttog og greier kommer de bare til å riste på hodet og vise til rammeplanen. Anonymkode: 62f64...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #19 Skrevet 1. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av. Litt, for å bli kjent, gjør ingenting?! Mine barn har og hatt iPad i barnehagen, veldig stort for barna, men ikke noe jeg merket til - for 90% av tiden var de ute uansett! Og de minuttene har ikke stort å si for ditt barn hvis du er flink til å regulere bruken hjemme (...de som skriker høyest om skjermbruk i skolen blant foreldrene i mine barns klasser er de som har barn som aldri er ute og leker, fordi de sitter inne foran skjermen.) Anonymkode: 1c284...ba9 Det merker jeg også. De klarer ikke sette grenser for egne barn og prøver å lage felles regler for alle🤦♀️ Anonymkode: 62f64...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #20 Skrevet 1. mai 2019 Dette er helt vanlig og normalt. Rammeplanen som er et av barnehagens viktigste styringsdokumenter sier at barna skal ta i bruk og gjøre seg kjent med digitale verktøy. Det skal ikke gå på bekosting av feks utelek. Ansatte skal bruke verktøyet sammen med barna, og gjerne kreativ bruk. Man kan feks bruke apper som BookCreator eller iMovie som pedagogisk dokumentasjon av prosjekter man har jobbet med. Det er mange gode pedagogiske bruksmåter. Hvis du syns dette er så ille så foreslår jeg at du snakker med pedagogisk leder og styrer i barnehagen. Anonymkode: 9b078...9a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå