Gå til innhold

Gammel katt, kattdo/sandkasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nettop flyttet og må derfor holde katten inne noen uker... Vi har en 8 år gammel katt som ikke husker hvordan man skal bruke kattesandkasse. 

Noen som vet hvordan jeg kan lære han det?

Anonymkode: 0529e...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen ekspert her siden min eldste katt har et manisk behov for å tisse hvis han hopper inn i noe som helst med antydning til kant (dette inkluderer kofferter og flytteesker), men jeg ville prøvd å etterligne miljøet han bruker. Min yngste katt virker til å gjøre fra seg så lenge det er grus eller sand under potene som hun kan grave i (hun går ikke på do ute om vinteren)

Kan kanskje foreslå at du begynner å sette ut kassa nå, før du flytter. Om du vet han har en fast buske han tisser under så kan du kanskje plassere kassen der til å begynne med for eksempel, men pass på at ikke noen andre katter går i den.

Uansett tenker jeg du bør begynne nå, mens han enda er på et kjent område og enda kan gå ut og inn som han vil

Anonymkode: 00d29...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. leste litt fort.. ser nå at dere har flyttet allerede. Leste feil i sted og trodde dere skulle flytte.

Anonymkode: 00d29...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik man lærer en kattunge det? Sett den oppi hver gang den har sovet, spist og lekt?

Anonymkode: 2dbfb...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett katten i kasse og lag gravebevegelser med potene dens, den skjønner det nok, den syns bare det er mer behagelig å gå på do ute, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 3.50, AnonymBruker skrev:

Vi har nettop flyttet og må derfor holde katten inne noen uker... Vi har en 8 år gammel katt som ikke husker hvordan man skal bruke kattesandkasse. 

Noen som vet hvordan jeg kan lære han det?

Anonymkode: 0529e...2ef

Har katten gjort fra seg inne siden du mener den har glemt hvordan den skal bruke en dokasse? 

Husk at det kan være markering (katten er ny på et nytt sted). Skjer den om natten eller om dagen? Hvis det er om natten så kan det være fordi det er katter som beveger seg i området rundt huset og som titter inn vinduene og oppleves som en trussel for din katt som er ny i området og er utrygg der den bor nå.

Skaff gjerne en dokasse til, og sett kassene i hvert sitt område som er skjermet for forstyrrelser. Ta med katten inn til kassen, grav med hendene i sanden, og inviter katten opp i kassen. Det pleier løse seg ganske raskt, men opplevd utrygghet og feil plassering av kasse er to velkjente problemer.

Anonymkode: 5bc16...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...